پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸
يکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ 1692 0 3

دانشگاه‌های دوقلوی صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در تازه ترین رتبه بندی تایمز، رتبه های چهلم و شصت و سوم برترین دانشگاه های زیر 50 سال جهان را کسب کردند.

دو دانشگاه ایرانی در فهرست 100 دانشگاه‌ جوان جهان

دانشگاه‌های دوقلوی صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در تازه ترین رتبه بندی تایمز، رتبه های چهلم و شصت و سوم برترین دانشگاه های زیر 50 سال جهان را کسب کردند.
 
به گزارش سرویس علمی ایسنا، پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست 100 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت جهان سال 2015 را منتشر کرد. این پایگاه از سال 2012 با این رتبه بندی سالانه نگاهی اجمالی دارد به آینده و ستارگان نوظهور در عرصه علم و فناوری جهان.
 
در این رتبه بندی از شاخص ها و معیارهای کاملا مشابه رتبه بندی جهانی این پایگاه بهره گرفته می شود بدین ترتیب که دانشگاه ها توسط 13 شاخص در قالب پنج معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بین المللی وارتباط با صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته و تنها تفاوت این رتبه بندی با رتبه بندی جهانی این پایگاه در این است که به شاخص های شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است.
 
دانشگاه صنعتی شریف کما فی سابق برترین دانشگاه حاضراز ایران در این رتبه بندی است که حائز رتبه 40 شده است. صنعتی اصفهان دیگر دانشگاه جوان ایرانی که در سال گذشته اولین حضور خود را در این فهرست تجربه کرده است در سال 2015 با رشد چشمگیر 29 رتبه به جایگاه 63 این فهرست صعود کرده است. ضمنا در منطقه خاورمیانه علاوه بر ایران از ترکیه دانشگاه های سابانجی، بیلکنت و کوچ حضوردارند که به ترتیب رتبه 13، 28 و 51 جدول را کسب کردند.

دانشگاه شریف از شاخص آموزش ۳۲.۸، از چشم انداز بین المللی ۱۹.۴، از درآمد صنعتی ۸۶.۲ ، از پژوهش ۴۶.۱ و از استناد ۵۰.۴ امتیاز را بدست آورده است. رتبه دانشگاه شریف در سال‌های ۲۰۱۴ در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز این رتبه‌بندی ۲۷ و در سال ۲۰۱۳ نیز ۴۷ و در سال ۲۰۱۲ (نخستین سال رتبه بندی) ۶۸ بود.
 
دانشگاه صنعتی اصفهان هم از شاخص آموزش ۲۶.۶ ، از چشم انداز بین المللی ۲۰، از درآمد صنعتی ۸۴.۱، از پژوهش ۴۰.۱ و از استناد ۴۸.۹ امتیاز را بدست آورده است. رتبه این دانشگاه در سال‌های ۲۰۱۴ در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز این رتبه بندی ۹۲ بود که اکنون ۲۹ پله صعود کرده است.
 
در این رتبه بندی موسسه پلی تکنیک لوزان سوئیس در سال 2015 توانست دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی را که از سال 2012 همواره رتبه نخست جدول را به خود اختصاص داده است پیشی بگیرد و جایگاه نخست این فهرست را از آن خود کند.
 
رتبه جهانی پلی تکنیک لوزان که در سال ۱۹۶۹ تاسیس شده در بین دانشگاه های دنیا رتبه جهانی، سی و چهارم است.
 
دانشگاه علم و صنعت پوهانگ و موسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی حائز رتبه های 2 و 3 جدول شده اند. دانشگاه علم و صنعت چین رتبه 4 و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه 5 را به خود اختصاص داده اند.
 
رتبه های برتر دانشگاه ها حوزه آسیای شرقی نشان می دهد که سلطه بر عرصه علم و دانش جهان در حال حرکت از اروپا و آمریکا به سمت دانشگاه های آسیای شرقی است.
 
ترکیه، ایران و مراکش سه کشور اسلامی هستند که به ترتیب با سه، دو و یک دانشگاه با قدمت زیر۵۰ سال در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر افتخار آفریده‌اند.
 
پایگاه استندای علوم جهان اسلام (ISC) در تحلیلی از این رتبه بندی آورده است: بررسی جدول امتیازات در هر شاخص و مقایسه با میانگین آنها در 10 دانشگاه برتر نشان می دهد که دانشگاه های ایران در بعد آموزش وضعیت قابل قبولی دارند. هر چند که با میانگین 10 دانشگاه برتر فاصله زیادی دارند اما در مقایسه با دانشگاههای موجود در خاورمیانه عملکرد مناسبی داشته اند. همچنین امتیاز کسب شده درمعیار درآمد صنعتی وضعیت دانشگاه های کشورمطلوب و حتی از میانگین 10 دانشگاه برتر جهان نیزامتیاز بالاتری را کسب کرده است.
 
در حوزه پژوهش و تولیدات علمی نیز ایران وضعیت مناسبی نسبت به دانشگاه های برتر جهان ومنطقه دارد اما در بعد استناد که تاثیر وکیفیت پژوهش را نشان می دهد،امتیاز کسب شده در مقایسه با میانگین و نیزسه دانشگاه منطقه کمتر است. همچنین دانشگاه های ایران در بعد وجهه بینالمللی نیز نسبت به دانشگاه های منطقه امتیاز کمتری را کسب کرده اند.
 
برای داشتن مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان لازم است دانشگاهها توجه ویژه ای را به این شاخص ها معطوف کنند که لازمه آن ورود دانشگاه های ما در حوزه دانش های نوین و به روز در سطح جهان و ارتباط و تعامل بیشتر با صنعت است. استفاده مستمر از فرصت های مطالعاتی، برنامه های تحقیقلاتی و صنعتی مشترک با کشورهای مطرح جهان، دعوت از اساتید و پژوهشگران مطرح بین المللی می تواند حرکت رو به رشد ایران را در این مسیر سرعت بخشد.
 
سیاستگداران علمی کشور بایستی به امر بین المللی سازی دانشگاه ها توجه ویژه ای داشته باشند و بدون شک توجه به شاخص هایی چون جذب اساتید و دانشجویان بین المللی، برنامه های پژوهشی و صنعتی مشترک و مقالات مشترک با دیگر کشورها می تواند راهگشای موفقیت در بعد بین المللی سازی دانشگاه ها باشد.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تشخیص هوش افراد از روی چهره
کانال رسمی آی هوش در تلگرام
نخستین کیت آموزش ریاضی پایه دوم ابتدایی طراحی و تولید شد
پانزدهمین دوره آزمون ریاضی واترلو برگزار می‌شود
هندسه قدیمی‌ترین علم جهان
مناظره ایلان ماسک و جک ما در کنفرانس هوش مصنوعی ۲۰۱۹
چگونه ریاضیات را آموزش دهیم؟
تیم ملی المپیاد ریاضی ایران موفق به کسب ۴مدال نقره و ۲مدال برنز شد
آیا بهره هوشی ارثی است؟