شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ 3311 0 4

كارگاه "جورچینی و كاشی‌كاری" در شهریور سال آینده به میزبانی اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود، در این كارگاه به بررسی نقش ریاضیات در شكل‌گیری كاشی‌كاری‌ها می‌پردازند.

مسوول خانه ریاضیات اصفهان در گفتگو با ایمنا:

ریاضیات عامل مهمی در شكل‌گیری كاشی‌كاری‌های اصفهان است

"جورچینی و كاشی‌كاری"

 
كارگاه "جورچینی و كاشی‌كاری" شهریور سال ۹۴ در اصفهان برگزار می‌شود
    
كارگاه "جورچینی و كاشی‌كاری" در شهریور سال آینده به میزبانی اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود، در این كارگاه به بررسی نقش ریاضیات در شكل‌گیری كاشی‌كاری‌ها می‌پردازند.

فاطمه هانی مسوول خانه ریاضیات اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به برگزاری كارگاه بین‌المللی ۱۰ روزه ریاضیات و علوم كامپیوتر در شهریور سال ۹۴، افزود: این كارگاه به جنبه‌های ریاضی كاشی‌كاری در موارد مختلف اختصاص داده شده است كه تمام برنامه‌های كارگاه به زبان انگلیسی اجرا می‌شود. 

وی بیان داشت: هندسه گسسته (مدل سطوح گسسته)،‌ محاسبه‌پذیری (محدودیت‌هایی كه كاشی‌كاری بتواند مدل اطلاعاتی انتقال اطلاعات را ارائه دهد)، احتمال (همگرایی فرآیندهای تصادفی در كاشی‌كاری، به ویژه در نمونه‌گیری تصادفی و خواص نمونه‌ای از كاشی‌كاری‌های تصادفی)، تركیبیات (شمارش تعداد روش‌هایی كه می‌توان منطقه‌ای را كاشی‌كاری كرد)، دینامیك نمادین، دینامیك غیردوره‌ای، هدنسه جبری موثر (استفاده از پایه گربنر) برای بررسی قابلیت كاشی‌كاری یك منطقه و یا وجود یك مشخصه از الگوهای محلی از دروس ارائه شده در این كارگاه است. 

مسوول خانه ریاضیات اصفهان با بیان اینكه سخنرانی ماهواره‌ای از دیگر بحث‌های ارائه شده در این كارگاه است، خاطرنشان كرد: در این سخنرانی به میراث غنی اصفهان كه در آن كاشی‌كاری‌ها با تقارن شبه بلوری كه اغلب در ساخت معماری یافت می‌شوند اشاره می‌شود. 
 
وی در مورد این مدرسه تابستانه گفت: نام این مدرسه تابستانه از واژه لاتین CIMPA به معنای" مركز همكاری‌های بین‌المللی ریاضیات محض و كاربردی" گرفته شده است كه به منظور توسعه تحقیقات ریاضی در كشورهای در حال توسعه در سال ۱۹۷۸ میلادی در فرانسه تاسیس شده است. 

هانی ادامه داد: هدف این مركز ترویج آموزش و پژوهش در زمینه‌های ریاضیات بنیادی و كاربردی در زمینه‌های مرتبط است كه با ساماندهی مدارس آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مذكور در یكی از كشورهای در حال توسعه زمینه‌های ارتباط علمی بیشتر بین آن كشور و كشورهای همسایه را فراهم می‌كند. 

وی با اشاره به اینكه تاكنون مدارس تابستانی متعددی با همكاری سیمپا در ایران برگزار شده است، اظهارداشت: مدرسه پایه‌های گرینر و كاربردها در سال ۲۰۰۵ در شهر زنجان و مدرسه نظریه نمایش جبرها در سال ۲۰۰۸ تهران نمونه‌هایی از این مدارس هستند. 

مسوول خانه ریاضیات اصفهان با اشاره به برگزاری مدرسه تابستانه ریاضیات و كاشی‌كاری تحت عنوان" جورچینی و كاشی‌كاری" در شهریور سال ۹۴ در دانشكده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان،‌ تصریح كرد: این برنامه با حضور متخصصان ریاضی و دانشجویان از سراسر ایران انجام شده كه که امیدواریم با مشارکت و استقبال قابل توجه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی زمینه های همکاری علمی و رشد بیشتر دانشکده را فراهم کند. 
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد