دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ 152090 85 847

بیوگرافی مختصری از نابغه فقید ریاضی ایران، پروفسور مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان

مریم میرزاخانی

نام: مریم میرزاخانی (Maryam Mirzakhani)
تولد: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ -- مه، ۱۹۷۷ (میلادی) - تهران، ایران
فوت: ۲۲ تیرماه ۱۳۹۶ (در سن چهل سالگی)
ملیت: ایرانی
شهرت : ریاضیات
 
مریم میرزاخانی
 
مریم میرزاخانی
 
 
مریم میرزاخانی در خردسالی
مریم میرزاخانی در خردسالی
مریم میرزاخانی در خردسالی
مریم میرزاخانی در خردسالی!
 
 
 
پروفسور مریم میرزاخانی (زاده ۱۹۷۷ - درگذشت ۱۷۲۰) ریاضیدان نابغه ایرانی‌ برنده‌ جایزه ستر (Satter Prize) انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و فیلدز ۲۰۱۴ بود. این نابغه فقید ریاضی ایران، تا قبل از درگذشتش، استاد دانشگاه استنفورد بود.

او طی تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) برنده مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی شد. سپس کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف گرفت و برای ادامه تحصیل دکترا به دانشگاه هاروارد رفت.

میرزاخانی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) تا سال ۶۱۳۹ در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته ریاضیات بود. پیش از این، او در پرینستون استاد دانشگاه بود.

از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکاو ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد. 
 
مریم میرزاخانی

زندگی‌نامه و تحصیل در آمریکا
مریم میرزاخانی، استاد فقید دانشگاه استنفورد، در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با ۴۱ امتیاز از ۴۲ امتیاز مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد یعنی ۱۹۹۵ در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبهٔ اول طلای جهانی را به دست آورد.

میرزاخانی دوره کارشناسی ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد. او با دریافت بورسیه از طرف دانشگاه هاروارد به آنجا رفت و دورهٔ دکتری خود را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشت.

او به همراه ۹ محقق برجسته دیگر در چهارمین نشست ۱۰ برلیان (Brilliant 10) یا «10 استعداد درخشان» نشریه پاپیولار ساینس (Popular Science) در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت. به نوشتهٔ یواس‌ای تودی این فهرست ۱۰ نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان مانده‌اند. این فهرست بر اساس پیشنهادهای ارائه شده از سوی سازمان‌های گوناگون، روسای دانشگاه‌ها و ناشران انتشارات علمی برگزیده شده‌اند. این محققان برجسته جوان در حوزه‌های گوناگونی از گرافیک رایانه‌ای تا ریاضیات و علوم رباتیک، افق‌های تازه‌ای در مرزهای جهان اطراف ما گشوده‌اند که مریم میرزاخانی ریاضیدان ۳۳ ساله ایرانی یکی از آنها بود. 
 
میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بوده‌اند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت: محاسبه عمق حلقه‌های ترسیم شده بر روی سطوح هذلولی. میرزاخانی در تلاش بود تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیر طبیعی هندسی را حل کند. در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد. در واقع مشکل این است که برخی از این اشکال هذلولی هم‌چون doughnuts و یا amoebas دارای ظاهری بسیار نافرم هستند که محاسبه حجم آنها را به معمایی جدی برای ریاضیدانان مبدل کرده‌است. اما میرزاخانی با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم یک سری ازحلقه‌ها بر روی سطح این گونه اشکال پیچیده به محاسبه حجم آنها پرداخت.

کاربردهای عملی اندکی برای پژوهش او وجود دارد ولی اگر مشخص شود که جهان توسط هندسه هذلولوی اداره می شود، کار او می تواند به تعریف دقیق شکل و حجم آن کمک کند.
 
غنای اندیشه فلسفی میرزاخانی به حدی است که به قول مقاله‌ای که پس از درگذشتش در وب‌سایت خبری دانشگاه استنفورد امریکا قرار گرفت، می‌تواند در فهم چگونگی تشکیل جهان هستی و تفهیم میدان‌های کوانتومی در فیزیک به یاری فیزیکدانان بیاید و نگرش‌های فلسفی هستی‌ شناسانه را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

جیمز کارلسون از انستیتو ریاضیات کلی (Clay Mathematics Institute)‏ می‌گوید:
"میرزاخانی در یافتن ارتباطات جدید، عالی است. وی می‌تواند به سرعت از یک مثال ساده به دلیل کاملی از یک نظریه ژرف و عمیق برسد."
 
مریم میرزاخانی در سمپوزیوم ریاضی
مریم میرزاخانی در سمپوزیوم ریاضی
ردیف اول، نفر دوم سمت چپ

مریم میرزاخانی از دانش‌آموزان نخبه المپیادی کشور بود که در سال ۱۳۷۴ در المپیاد جهانی ریاضی علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شد و از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ بود. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود (مسابقات ریاضی دانشجویی) به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی - برنده دو مدال طلای المپیادجهانی - علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.
 
«مریم میرزاخانی» ریاضی‌دان جوان ایرانی‌، در سال ٢٠١٣ برنده جایزه «روث لایتل ستر» از «انجمن ریاضی آمریکا» شد. جایزه «روث لایتل ستر» (Ruth Lyttle Satter) که از سال ١٩٩٠ توسط خانم پروفسور «سیلویا لایتل بیرمن»، استاد کالج «بارنارد» برای گرامی‌داشت خواهرش «روث» و به احترام تعهد او به تحقیقات علمی و تشویق زنان به علم‌آموزی، بنیان‌گذاشته شد، هر دو سال یک‌بار، به یک زن که تحقیقات برجسته‌ای در علم ریاضی داشته باشد، اعطا می‌شود.

جایزه سال ٢٠١٣ «روث لایتل ستر» به دلیل کارهای ارزشمند خانم «مریم میرزاخانی» بر روی تئوری «فضاهای مدولی» (Moduli Spaces) در «سطح ریمانی» (Reimaan Surfaces)، در «سن‌دیه‌گوی» آمریکا به این استاد دانشگاه 37 ساله اعطا شد.
 
دکتر مریم میرزاخانی، استاد فقید دانشگاه استنفورد به عنوان نخستین زن ریاضیدان جهان موفق به دریافت مدال «فیلدز» شد که به عنوان عالی ترین جایزه علمی رشته ریاضیات از آن به عنوان «نوبل ریاضیات» یاد می شود. پروفسور میرزاخانی که به دلیل تحقیقات برجسته اش در حوزه هندسه و نظریه ارگودیک کاملا شناخته شده است به همراه آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز ۲۰۱۴ را در کنگره بین المللی ریاضیات که در سئول کره جنوبی برگزار می شد، دریافت نمود.
 
مریم میرزاخانی در مراسم اهدای مدال های فیلدز
مریم میرزاخانی در مراسم اهدای مدال های فیلدز 2014

بنابر اعلام داوران، مریم میرزاخانی در زمینه نظریه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن به پیشرفت های چشمگیری نائل آمده و افق های جدیدی را در این رشته گشوده است. مدال فیلدز از سال ۱۹۳۶ هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان جوان (زیر ۴۰ سال) جهان اعطا می شود که میرزاخانی، نخستین زن برنده این جایزه به شمار می رود. دکتر میرزاخانی چندی پیش جایزه ۲۰۱۴ موسسه ریاضی Clay را نیز دریافت کرده است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر از برندگان جایزه فیلدز، این مقاله را مطاله کنید:
 
واکنش‌ها به کسب مدال فیلدز
توصیف رسمی کمیتهٔ مدال فیلدز: "چیره‌دست در گسترهٔ قابل توجهی از تکنیک‌ها و حوزه‌های متفاوت ریاضی، او تجسم ترکیبی کمیاب است از توانایی تکنیکی، بلندپروازی جسورانه، بینش وسیع و کنجکاوی ژرف."

حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ در پیامی که در صفحهٔ فیسبوک وی نیز منتشر شد، ضمن تقدیر از میرزاخانی، دریافت مدال فیلدز را به وی تبریک گفت.

جیمز کارلسون از انستیتو ریاضیات کِلی (به انگلیسی: Clay Mathematics Institute) می‌گوید:
میرزاخانی در یافتن ارتباطات جدید، عالی است. وی می‌تواند به سرعت از یک مثال ساده به دلیل کاملی از یک نظریه ژرف و عمیق برسد.

رامین تکلو، استاد ریاضی دانشگاه ایلینوی شیکاگو گفت: "مریم میرزاخانی حتی بدون گرفتن فیلدز هم در میان معروف‌ترین ریاضیدانان جهان بوده است." بهرنگ نوحی، استاد دانشگاه کویین‌مری گفت: "به محض اینکه در هاروارد شروع کرد مشخص بود که کارش خوب است. مشخص بود که تز دکترایش یک تز انقلابی است."

ریچارد داوکینز در حساب توییترش کسب جایزه فیلدز را به وی تبریک گفت.

یورگ کرامر (رییس اتحادیه ریاضیدانان آلمان) و گونتر سیگلر (استاد ریاضی دانشگاه آزاد برلین) به میرزاخانی تبریگ گفتند. همچنین نشریات آلمانی چون اشپیگل، فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، زوددویچه تسایتونگ، تاگس اشپیگل و برخی رسانه‌های دیگر در مطالب جداگانه‌ای به این موضوع پرداختند.
 
 
قسمتی از کتاب مسادلی در هندسه مسطحه
 
یادی از یک دانش آموز ممتاز:
متن زیر نوشته استاد جعفر نیوشا، نگارنده کتاب "مسائلی در هندسه‌ی مسطحه" است که در وصف دکتر مریم میرزاخانی در پایین یکی از مسائل کتاب چنین آورده است:
 
"یادی از یک دانش آموز ممتاز و با استعداد سابق و استاد بزرگ و جوان امروزی، خانم دکتر مریم میرزاخانی. در سال 1372 خانم مریم میرزاخانی در کلاس دوم دبیرستان فرزانگان تهران تحصیل می کردند. اینجانب هم در آن کلاس، هندسه تدریس می کردم و این مسئله را برای سنجش استعداد دانش آموزان مطرح کردم. تنها راه حلی که ارائه شد همین راه حل است که خانم میرزاخانی با ظرافت خاص و با شیوه ای شاعرانه آن را حل کردند. من آرزوی موفقیت بیشتر برایشان دارم."

مصاحبه استاد جعفر نیوشا با روزنامه شهروند پس از درگذشت مریم میرزاخانی: مرگ او را باور نمی کنم.

 
مریم میرزاخانی در ماه می ۲۰۱۶ به عضویت «آکادمی ملی علوم» آمریکا در آمد. اعضای این مجمع علمی بعنوان «مشاورین ملی» در علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا محسوب می شوند و افتخار بزرگی برای دانشمندان ایالت متحده به شمار می آید. همچنین اعضای افتخاری این مجمع علمی در گذشته آلبرت انیشتین، توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل بوده اند. مریم میرزا خانی بعنوان یکی از ۸۴ عضو جدید و ۲۱ عضو خارجی آکادمی ملی علوم آمریکا بود. 
 
همسر مریم میرزاخانی، یان وندراک، از پژو هشگران آی‌بی‌ام و اهل چک می باشد و از او دارای یک فرزند به نام آناهیتا می‌باشد.
یان وندراک، به خاطر دارد که در اولین برخوردهایی که در جریان یک مسابقه دوستانه پیاده‌روی با همسر آینده‌ خود داشته، به صبر، استقامت و همت بی نظیرش پی برده بود. «او خیلی ریزه است، و جثه من نسبتاً خوب بود؛ و با این حساب فکر کردم که از پسِ کار برمی‌آیم، و اول‌اش هم جلو بودم. اما سرعت او هیچ‌جور کم نمی‌شد، و بعد از نیم‌ساعت، من دیگر نانداشتم؛ ولی او هنوز داشت با همان سرعت می‌دوید!»
 
در محیط خانه هم طبیعتاً انتظار شخصیتی آشفته و جدّی از ریاضیدانی مثل میرزاخانی نمی‌رود. وندارک ادامه می دهد: «ورق‌های بزرگ کاغذ را روی زمین پهن می‌کند و چندین و چند ساعت می‌نشیند چیزهایی را می‌کشد که از دید من همیشه عین هم‌اند.» همچنین اضافه می‌کند: «این‌که چگونه می‌تواند این‌طور کار کند را نمی‌دانم، اما آخرش جواب می‌دهد.» احتمالاً به این خاطر که، به زعم وندراک، «مسائلی که او دارد رویشان کار می‌کند آنقدر انتزاعی و پیچیده‌اند که نمی‌تواند مراحل منطقیشان را قدم‌به‌قدم طی کند، و عوض‌اش باید جهش‌های بلندی انجام دهد.»
 
جان وندراک، همسر مریم میرزاخانی
یان وندراک (Jan Vondrak) همسر مریم میرزاخانی
 
آناهیتا و مریم
آناهیتا و مریم
 
مریم میرزاخانی در کنار همسرش جان وندراک و دخترش آناهیتا
مریم میرزاخانی در کنار همسرش یان وندراک و دخترش آناهیتا
 
 
فیلم مورد علاقه مریم، داگویل بود. سلیقه او در فیلم، منعکس کننده ذات پژوهش او که شامل تعیین مشخصات غیرطبیعی فرمهای هندسی است. «گاهی مواقع احساس می کنم در یک جنگل بزرگ هستم و نمی دانم به کجا می روم. ولی به طریقی به بالای تپه ای می رسم و می توانم همه چیز را واضحتر ببینم. آن چه آن گاه رخ می دهد، واقعاً هیجان انگیز است.» 
 
مریم میرزاخانی به همراه پدر و مادرش
مریم میرزاخانی به همراه پدر و مادرش در سفری به اصفهان

جوایز:
- اولین برنده زن معتبرترین جایزه جهانی ریاضیات، جایزه فیلدز ۲۰۱۴
- جایزه جهانی موسسه ریاضی Clay، ۲۰۱۴
- جايزهٔ جهانی انجمن رياضی آمريکا در سال ۲۰۱۳ 
- جایزهٔ ای‌ام‌اس بلومنتال در سال ۲۰۰۹
- ارتقا به استاد تمامی ریاضی در دانشگاه استنفورد در ۳۱ سالگی، سپتامبر ۲۰۰۸
- Clay Mathematics Institute Research Fellow 2004.
- Harvard Junior Fellowship Harvard University, 2003.
- Merit fellowship Harvard University, 2003.
- IPM Fellowship The Institute for theoretical Physics and Mathematics, Tehran, Iran, 1995-1999.
- مدال طلا (با نمرهٔ مطلق). المپیاد جهانی ریاضی (کانادا ۱۹۹۵)
- مدال طلا. المپیاد جهانی ریاضی (هنگ‌کنگ ۱۹۹۴)
 
:: جایگاه مریم میرزاخانی در بین شرکت کنندگان از اولین دوره تا به امروز:
 
- در سال 1994 با کسب 41 امتیاز از 42 امتیاز ممکن، ضمن کسب مدال طلا، رتبه 23 در بین 385 شرکت کننده را بدست آورد.
- در سال 1995 با کسب 42 امتیاز از 42 امتیاز ممکن (نمره مطلق)، ضمن کسب مدال طلا، در بین 412 شرکت کننده رتبه 1 را بدست آورد.
 
این ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد، صبح روز ۲۴ تیرماه ۹۶ بر اثر بیماری سرطان، در گذشت. روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
 
 
مریم میرزاخانی، جاودانه تا همیشه
 
 
:: در این رابطه بخوانید:
 
 
فایل های ضمیمه

The work of Maryam Mirzakhani - ICM 2014

Harvard Mathematics Department: The work of Maryam Mirzakhani

193

Interview with Research Fellow Maryam Mirzakhani

Oxford University - Mathematical Institute: Interview with Research Fellow Maryam Mirzakhani

92

Weil-Petersson Volumes and Intersection Theory on the Moduli Space of Curves

American Mathematical Society: Weil-Petersson Volumes and Intersection Theory on the Moduli Space of Curves

64

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. مرجان جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ --- ۱۵:۱۲:۵۳

    ایشون باعث افتخار همه ما ایرانی ها هستن.

    حقیقتا همینطور است.

  2. هدی جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ --- ۱۵:۲۱:۳۹

    مدال طلا با نمرهٔ مطلق (42 از 42) در المپیاد جهانی ریاضی کانادا، فکر نمی کنم تا حالا از ایران کسی چنین افتخاری کسب کرده باشه. درود به تو مریم میرزاخانی

    دوست عزیز، گرچه خانم میرزاخانی بیشترین افتخار را کسب کرده اند، اما غیر از ایشان افراد دیگری از کشورمان نیز هستند که در تاریخ المپیادهای جهانی ریاضی، نمره مطلق کسب کرده اند: آقای ایمان افتخاری (1997) ؛ آقای امید امینی (1998) ؛ آقای علی اکبر دائمی (2005)

    1. علیرضا پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۹:۵۵:۵۰

      اینقدر معرفی این نخبگان قوی است که ما از درک اسم این افتخار افرینان معذوریم
      درود بر اصحاب رسانه و مخصوصا تلویزیون

    2. مریم پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ --- ۰:۴۵:۰۹

      ولی فراموش نکنین که ایشون یه خانوم بودن اونم یک ایرانی جای تامل نداره عایا؟

  3. kiavash چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ --- ۹:۱۲:۰۸

    واقعا جای بسی افتخار است.
    البته قیافشون خیلی پسرونه است.

    1. يك دوست جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ --- ۳:۵۸:۰۵

      چرا البته؟! مگر آن افتخار را مخدوش ميكند؟؟

  4. باران پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ --- ۲۳:۱۰:۳۲

    این که ایشون ایرانی ونخبه هستند برای ماافتخاراست ولی این که به کشوردیگری خدمت می کنند برای ماافتخار نیست

    1. تارا شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ --- ۱۲:۲۶:۳۶

      باران جان، خدمت به علم، مرز و بوم نمی شناسه، و از کجا می دونی که خدماتش به کشور خودمون برنمیگرده. اگر امکاناتش اینجا فراهم بود، خوب کیه که دلش بخواد توی وطن خودش نباشه. به نظر من درست نیست اینجوری در مورد این نابغه و افتخار کشورمون قضاوت کنیم.

  5. تورج دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ --- ۱۰:۵۷:۰۶

    جای تحسین داره
    اما این که تارا ی عزیز میگه خدمت به علم مرز و بوم نمیشناسه کاملآ اشتباه
    ایشون در حال پژوهش در آمریکا هستن و آمریکایی جماعت از همه چی سوء استفاده میکنه شک نکنید

    1. علي اصغر چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۳:۲۷:۰۷

      خود،نوابغ و درهاي گرانبهاي كشورهايي مثل ايران را كه نمي تواند استفاده بهينه از آنها داشته باشند،گردهم مي آورد و با ايجاد زمينه رشد و نمو آنها،به بار مي نشاند و حتما ثمره آنرا خواهيم برد.حال بايد ياد بگيريم چگونه از اين ثمره فيض ببريم.
      ارزشها و مغزهاي متفكرمان را ارج بنهيم.

  6. علی يکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ --- ۱۸:۱۳:۵۳

    من امیدوارم این خانم نخبه و جوان ایرانی همینطور پله های ترقی رو یکی پس از دیگری طی کند. آفرین به او.

  7. ساغر سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ --- ۱۴:۴۴:۲۹

    واقعا مرسی بابت سایت خیلی خوبتون. یه ویژگی منحصر به فردی که شما دارین اینه که مطالب و عکس ها رو خیلی با دقت و تحقیق زیاد منتشر می کنین. مثلا در مورد خانم مریم میرزاخانی، این نابغه عزیز کشورمون، توی خیلی از سایت های دیگه تصاویری رو به ایشون نسبت دادن که اصلا هیچ ربطی به ایشون نداره. به هر حال ممنون از زحمتایی که می کشین و نام نوابغ کشورمون رو زنده نگه میدارین. بازم ممنونم

    دوست عزیز. از لطف شما بسیار سپاسگزاریم. این کمترین کاری است که برای معرفی نوابغ و دانشمندان کشور عزیزمان می توانیم انجام دهیم.

  8. مهیا سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ --- ۱۵:۵۴:۳۲

    دمت گرممممممممممممم

  9. سارا زمانی دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ --- ۸:۵۹:۱۲

    یادم میاد اون سالی که خانم مریم میرزاخانی رتبه اول جهانی رو کسب کرده بودن، توی ایران یه مجری تلوزیونی داشت با گروهشون مصاحبه می کرد. توی معرفی گفت خانم میرزاخانی که رتبه اول رو در بین "خانم ها" کسب کرده اند! هنوز باورشون نمی شد یا انتظار نداشتن که یه خانم هم می تونه در سطح جهانی، بهتر و بالاتر از همه آقایون قرار بگیره

    1. HameD جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ --- ۱۴:۰۳:۵۳

      درود به همه دخترها و زن های سنت شکن.
      کسایی که تو عمل تواناییشون رو نشون میدن،نه فقط با حرف!

  10. سعید چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۲:۵۷:۵۹

    سلام بر مدیر خوب سایت.من یه جوان تنبل هستم که ریاضی را دوست دارم ولی نمیتوانم در المپیاد شرکت کنم.چون هوش زیادی ندارم
    پدرم حتی ماشین بدستم نمیده
    بنظر شما آیا تمام دنیا از منطق ریاضی پیروی میکنه؟آیا تمام فرمولهای دنیا را میتوان تحت یه فرمول در آورد به اسم معادله دنیا؟؟؟؟
    یه معادله که همه چیز را توجیه کنه و نیازی به معادله دوم نداشته باشه؟؟؟؟آیا برای اون قانون حدی هست؟؟؟؟؟منتظر جوابم
    آیا تمام اتفاقات دنیا در بازه این قانون میگنجند؟آیا چیزی که ما بهش میگیم متافیزیک بازم تحت همین قانونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آیا ذهن ما ما را گول نمیزنه؟تمام معادلات در ذهن ماست.دنیای خارج شاید چیزی غیر از ذهن باشه.این تناقض چجوری حل میشه؟

    1. سیاوش پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۵:۰۸:۱۴

      این قضیه شاید حل بشه ولی به این سادگی میشه یه شبه ره صد ساله رفتن
      خیلی از قوانین دنیا دیفرانسیلی هستند با یه معادله نسبتا جامع میشه جواب چند تا مجهول رو همزمان به دست آورد پس معادله کل ....الله اکبر

      1. ف.ا شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ --- ۱۲:۲۶:۱۱

        منم با شما کاملا موافقم

  11. جمال شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۳:۵۰:۲۹

    یاد مرحوم رضا صادقی و دیگر نخبگان از دست رفته سهل انگاری مسئولین، گرامی باد

    1. ابراهیمی زاده شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۴:۲۳:۴۶

      بازماندگان عزیز، یادتان همواره با ما خواهد بود:
      آرمان بهرامیان، رضا صادقی، علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، مرتضی رضایی و دکتر مجتبی مهرآبادی.

    2. a چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۲:۴۶:۰۹

      اگر انها هم بودن احتمل داشت همه ی برندگان این جایزه از همین بچه ها بودند نه فقط یک نفر

  12. حسين چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ --- ۸:۴۹:۲۱

    تو باعث افتخاري هوش سرشار و چهره معصومت حكايت از يك انسان بهشتي ميكند.

  13. آذرشب چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۱:۰۳:۲۳

    پروفسور میرزاخانی عزیز، مردم ایران تو را شناخت و در قلب خود جای داد،
    ضمن آرزوی موفقیت روزافزون،بسیار مشتاق و امیدواریم که هر چه زودتر در حد فهم خودم با نوشته های علمی -فلسفی و دنیای فکرتان آشناشوم.

  14. م-ط چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۳:۴۰:۳۹

    احسنت به تو

  15. سارا پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱:۰۷:۰۳

    پروفسور میرزاخانی واقعا بهتون تبریک میگم امیدوارم و از خدا میخوام که موفقیت های بیشتری را در زندگیتون ببینید. شما الگوی بزرگی برای من خواهید بود
    مرسی خانوم میرزاخانی مهم نیست که کجا هستید مهم اینه که افتخار مایید و من واقعا احساس غرور کردم وقتی این خبرو شنیدم مرسی

  16. مهدی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱:۰۸:۳۲

    خانم مریم میرزا خالی ضمن تبریک بشما . .شما باعث افتخار زنان هسنید

  17. ايرج پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱:۱۲:۵۱

    هزاران آفرين بردامن پاك مادر ايراني كه چنين فرزندي بزاد وتحويل عالم علم و دانش داد وپدر پاكي كه لقمه حلال خوراكش رساند... واين است ايران وايراني بارك الله مريم عزيز افتخار ميكنيم به وجودت

  18. مریم پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۸:۴۷:۵۷

    پروفسورمریم میرزاخانی تبریک برای موفقیت تان.باعث افتخارایرانیان هستید.درودبرپدرومادرتان که چنین فرزندی پرورش دادند.

  19. فروزان پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۰:۰۶:۲۰

    واقعا تك ستاره اى و اين مهمه كه هدف تو خدمت به إنسان ها بدون در نظر گرفتن مرزهاى زمينى و نژاد مى باشد

  20. علي پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۰:۰۶:۳۳

    چندين باراين خبرغرورافرين راخواندم وازخوشحالي اشك شوق ازچشمانم جاري شد

  21. زهرا خداداد پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۰:۴۸:۵۳

    واقعا من به همچنين زن ايراني افتخار ميكنم موفق باشي خانم ميرزاخاني

  22. جباری پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۱:۲۰:۴۷

    افرین سر کار خانم میرزا خانی لطفا برگرد دانشگاه صنعتی شریف نیاز به شما دارد همه چشم امید به شما و امثال شما دارند یک افغان مقیم ایران

  23. علی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۲:۰۴:۴۷

    واقعا به ایرانی بودنم افتخار کردم. ممنونم از ای هوش برای معرفی چنین الگوهایی. الگوی بچه های ما باید چنین افرادی باشند از این نمونه ها کم نداریم....

  24. رسول پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۲:۳۱:۲۷

    دانشجو که بودم 20 سال پیش ثابت می کردم 2=1 است اینقدر به خودم می بالیدم که انگار بزرگترین دانشمند ریاضیم بزرگتر که شدم دیدم گاهی 2=100 است و گاهی کمتر از یک ،البته شاید در ایران.
    خانم میرزایی تو یاد خیام و عطار و بو علی سینا وابوریحان و ... زنده کردی به تو می بالیم اگرچه نمی دانم تو چه احساسی به ایران داری

  25. بهاره پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۳:۰۲:۱۳

    شوهرش چه کیفی میکنه واقعا که افتخار داره، آفرین مریم خانم، باعث افتخار ایرانی هستی.بخصوص دهه پنجاهی ها.

  26. فاطمه پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۴:۵۸:۱۰

    پرفسور مریم میرزاخانی باعث افتخار ایرانی بخصوص ما زنان ایرانی

  27. علی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۵:۳۳:۱۷

    باسلام
    تبریک میگوییم.افتخاری است برای ما ایرانیها.
    اگرچه با تلاش و زحمت و سرمایه شخصی خود،و لطلف خداوند،به این افتخار نایل شده است.ما ایرانیها نیز از این افتخار بی نصیب نبوده ایم.
    احسن الخالقین خداوند به خودش در اینجا مصداق پیدا میکند

  28. چیدا پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۶:۱۳:۵۶

    با افتخار تمام به این بانوی بزرگ عشق می ورزیم .

    ریختن دنیا به پای شما کم است . برآوووو

  29. پرفسور پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۷:۰۳:۵۳

    افتخار ما ایرانی بودن اوست اگر چه در آمریکا

  30. سید حمید پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۷:۳۱:۳۱

    استاد ارجمند جناب آقای مهندس میرزاخانی
    درود بر شما که خود لایق دریافت بزرگترین جایزه انساندوستی و انسان پروری هستید ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای بی وقفه جنابعالی در عرصه ایجاد بسترهای مناسب رشد و تعالی جامعه معلولین کشور، تعلیم و تربیت و تحویل چنین نابغه ای به جامعه جهانی رانیز به شما و همسر گرانقدرتان ،تبریک می گویم

  31. نصرت الله ملكي پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۷:۵۳:۵۳

    باسلام وتبريك به خانم دكتر ميرزاخاني
    توجه خوانندگان وسياستگذاران محترم امور نخبگان رابه اين نكته جلب ميكنم كه خيلي از نخبگان المپيادي بجاي انتخاب رشته اي كه در آن سرآمد هستند به رشته هاي ديگر كه الويّت اقتصادي انگيزه ي آن است جذب ميشوند كه با تشويق وتأمين مالي افراد در رشته اختصاصيشان قابل حل است

  32. علی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۰:۳۶:۵۰

    من یک افغانی ام. اما از شنیدن خبر دریافت مدال بسیار معتبر فیلدز توسط خانم مریم میرزاخانی، خیلی خوشحال شدم. به ایشان و همه ای ایرانی ها تبریک عرض می کنم.

  33. ماندگار پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۰:۴۶:۴۰

    همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
    که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
    موفق باشی مریم عزیز

  34. دل آرام پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۳:۴۵:۱۵

    از اینکه توانسته اید به این جایگاه دستیابید به شما تبریک می گویم و امیدوارم روزی مثل شما باشم -دل آرام 12 ساله از تهران

  35. azi جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ --- ۰:۳۴:۰۱

    امیدورام زندیگیش به رنگ چشمان اقیانوسیش باشه این خواست خدا بود از اون اتوبوس مرگ جان بدر ببره و امروز باعث افتخار زنان سرزمین من باشن من با ایشون هم سن هستیم و میدونم نسل ما چه مشکلاتی که نداشتیم....... بازم پاینده باشن

  36. مریم جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۴:۵۸:۲۲

    پروفسور مریم میرزاخانی عزیز
    نام شما در تاریخ وطنمانپس از نوابغی چون بو سینا وابو ریحان بیرونی و..... درمیهنمان جاودانه خواهد ماند در این مرز وبوم مانند شما نوابغی هستند که نیاز به پرورش دارند استاد محترم با راهنمایی وشناخت آنها چنان که پیشتر با انتشار کتب وتدریس به نخبگان این مرز وبوم به انجام این امر پرداختید این مهد را فراموش نکنید ازصمیم قلب به شما وخانواده ی محترمتان تبریک میگویم واز خداوند سپاسگزارم

  37. سعید ملا اسماعيل پور جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ --- ۲۱:۲۵:۱۴

    خانم ميرزاخانی ورودی کنکور 74 رياضی بودند و با خانم رويا بهشتی دو جهره مسلم رياضی بودند، جون بنده هم ورودی 74 دانشگاه هستم و در المپياد مرحله دوم نتونستم بالاتر برم..هن از همون موقع ايشان را می شناختم..در اين سالها هميشه برای من سوال بود که ايشان الان کجا هستند نبوغ ايشان جای تحسين دارد..به ايشان تبريک می گويم..

  38. ناشناس شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱:۴۵:۵۹

    با تبریک به خانم میرزاخانی
    استعدادهای زیادی در کشورماهدرمی رود که می تونند در حداین خانم باشند به امید روزی که برای پرورش استعداد بچه های این مرز و بوم یه فکر اساسی بشه

  39. علی يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ --- ۱۸:۳۳:۰۵

    مدالی به رنگ مریم برای غرور یک ملت کافیست مریم تو در مثلث سلاطین خالق یک رویایی دست نیافیتی بودی تو اخرین بازمانده نسل کورشی .از طرف تمام دانشجویان دکتری ریاضی تبریک برای رویه هایی که فتح کردی کوانتومی که افریدی و قلبهای که تسخیر کردی وایرانی که با تو بازم درخشید. مریم 20کسی غیر ایران نیست

  40. مريم سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ --- ۱۴:۲۴:۰۵

    سلام بر مريم افتخارافرين ايران زمين
    مريم جان از اعماق وجودم به شما و خانواده محترمتان تبريك ميگم و اروزي پيروزي و موفقيتهاي ديگرتان هستم انشاا... هر جا دنيا كه هستين شاد و خرم همراه با خانواده تان باشيد. ما به شما عزيزان مينازيم واقعا نميدوني كه چقدر خوشحالم انشاا... تن سالم و دل خوش داشته باشيد.عمرتان 120 سال بشه

    خداوند متعال نگهدار و نگهبانتان باشد

    از راه دور ميبوسمت
    دوستدار شما مريم

  41. محمد مهدي شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ --- ۱۷:۴۹:۴۲

    سلام ببخشيد مي خواستم ببينم آيا مي تونم يکي از شاگرد هاي ايشون بشم لطفا بگيد چطوري؟

  42. Sameen Ahmed Khan سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ --- ۱۱:۳۶:۰۰

    Heartiest Congratulations!

    With warm regards + best wishes

    Sameen Ahmed KHAN
    Engineering Department
    Salalah College of Technology,
    Salalah, Sultanate of OMAN. http://SameenAhmedKhan.webs.com/

  43. خدیجه يکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ --- ۲۲:۴۲:۱۶

    دمت گرم

  44. فاطمه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ --- ۱۸:۴۸:۰۸

    سلام مریم خانم منم این موفقیت رو به شما و خانواده محترمتون تبریگ میگم امیدوارم همیشه همینطوری بدرخشید. تمام سعیم رو میکنم تا نابغه ای مثل شما در رشته تحصیلی خودم باشم.

  45. سحر شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ --- ۱۴:۴۶:۰۰

    من به نوبه خودم از خودم خجالت کشیدم.افرین به مریم خانم.
    لطفا راه ارتباط با ایشون رو در اختیارمون بزارید.مممنون

  46. razer federer پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ --- ۸:۱۶:۰۹

    thanks maryam

  47. مسعود شوهانی چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ --- ۱۴:۰۹:۲۲

    آفرین......
    موفق باشی مریم جوووووووون
    منم ریاضی رو دوست دارم ولی نه در این حد

  48. اعظم شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ --- ۱۷:۴۶:۲۴

    برخی افراد طوری کامنت میگذارند انگار نه انگار ایشون نابغه جهان هستند .عباراتی مثل مریم جووون!!!!در ضمن خدمت اون دوستی که گفتند قیافه ایشون پسرونست باید خدمتشون عرض کنمایشون از 24 ساعت قطعن 25 ساعت مطالعه دارندپس جایی برای خودنمایی باقی نمیمونه .در ضمن فقط در ایران هستش که افراد دنبال خودنمایی هستند

  49. ایمان پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ --- ۱۱:۴۶:۵۹

    من عاشقتم خانم میرزاخانی خیلی.توی این بازه از زندگیم فقط و فقط بخاطر و جودشماست که به ایرانی بودنم افتخار میکنم.

  50. علی چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ --- ۸:۴۹:۴۸

    باسلام خدمت شما. حدود دو ماه پیش پیامی درباره استاد ارزشمند ، سرکار خانم دکتر میرزاخانی واسه شما دوستان و همکارانم فرستادم که متاسفانه شما اون پیام رو به هر دلیلی که خودتون میدونید ، نمایش ندادید!! ولی پیام من با عنوان بی مهری به نسبت به متخصصان کشورمون بود ، که انتظار داشتم شما دوستان خوبم ، این پیام رو حداقل بعنوان کسی که علم ریاضی واسش ارزشمند و مقدس هست ، انتشار بدید که ندادید. میدونم واسه تدوین و راه اندازی این سایت زحمت کشیدید، خدا بهتون قوت بده و سالم و سلامت باشید.

    دوست بسیار عزیز، ممنون از شما، کلیه نظراتی که با قوانین سایت در تضاد نباشد، اجازه انتشار خواهد یافت. همواره شاد و پیروز و سربلند باشید.

  51. mahsa يکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ --- ۷:۳۷:۳۲

    we're all proud of Prof Maryam Mirzakhani

  52. ریاضی دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ --- ۱۳:۲۴:۱۸

    من ریاضی بعضی جا ها رو مشکل دارم
    :((:((
    .
    .
    جا داره بگم باعث افتخار ما ایرانی هاس امیدوارم که همیشه زنده و سربلند باشند.

  53. نادیا يکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ --- ۲۲:۲۵:۵۸

    تولد شما مبارک باشه خانم میرزاخانی :-))

  54. مژده دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ --- ۱۶:۴۲:۲۱

    درود بر بانوی ریاضی جهان :-)

  55. ابراهیم دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ --- ۱۷:۵۹:۳۷

    ریاضیات که از زیر مجموعه علوم پایه می باشد در کشور ما جایگاهی نداشته و ندارد.
    خانم میرزاخانی فقط می تواند مشکلات آنطرف را حل کند.
    مریم عزیز موفق باشی

  56. بهروز کاملی سه شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ --- ۲۲:۴۰:۲۲

    استاد مریم میرزاخانی افتخار همه زنان و مردان ایرانیه. همیشه پاینده باشی.

  57. هانا چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ --- ۲۳:۰۱:۳۷

    آدم با وجود چنین هم وطنایی به ایرانی بودنش افتخار میکنه اما این که این هم وطن نابغه تو کشور خودمون نیست ناراحت کننده اس...اگه توی ایران براشون فضاباشه چرا برن خوب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  58. مسعود شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ --- ۱۷:۳۲:۲۱

    نه واقعا ایول.
    خدایی حال کردم.انشأالله همیشه موفق باشن.

  59. محمد کاویانی يکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ --- ۱:۴۳:۴۶

    مریم جان امیدوارم پله های طرقی تو تصاعدی باشد این گل روئیده درجهان دنیارا معطر میکند وازشمیم دلنوازش جوانهای ایران راوامیدارد بخودشان بهای بیشتری بدهند شاید که؟؟؟؟؟؟؟؟ همه ی ایران دوستتداریم

  60. سپهر يکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ --- ۱۲:۲۰:۰۳

    زنده باد مریم میرزاخانی که به عضویت آکادمی علوم آمریکا در اومده.

  61. محمد يزدان يار چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ --- ۱۹:۵۷:۴۸

    به ايراني بودنم افتخار مي كنم ؤ اميدوارم با چنين افرادي به بلنداي سالهاي دور برگرديم

  62. اکبر پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ --- ۸:۵۲:۳۴

    درود بر شرف همه قهرمانان و افتخار آفرینان وطن عزیزم، و بویژه این بانوی جوان و نابغه سختکوش.
    بدون شک عرق و عشق به وطن، در رگ های این ابر بانوی ایرانی در جریان است و گواه این ادعا انتخاب نام دخترش آناهیتا می باشد.

  63. نیکا سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ --- ۱۳:۵۶:۴۶

    خیلی واسم جالبه افرادی که منفی میدن فازشون چیه الان ناراحتین که چنین نخبه ای داریم دیدن موفقیت دیگران اینقدر واستون سخته ?درود به بانوی فرهیخته ایرانی مریم میرزاخانی که ثابت کردن هنوزم خیام ها و خوارزمی ها در ایران پابرجا هستن

  64. یکتا جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ --- ۱۷:۲۵:۵۰

    آفرین😃 لطفا برای منم دعا کنید که این امتحان رو قبول بشم

  65. مهدی شورکچالی شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ --- ۲۳:۰۹:۵۵

    درود بر تو که همچون نامت مادر مسیحایی ریاضیات هستی ... و با تلاش و پشتکارت نشان دادی که اهل سرزمین آناهیتا هم هستی .. هر چند که زبانمان از تفسیر تو قاصر است .. لیکن بدان که برای ما همیشه بهترین هستی ...

  66. خداحافظ مریم جان.....! خ... شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ --- ۱۵:۲۵:۱۶

    خداحافظ مریم جان.....! خداحافظ

    روحش شاد، یادش گرامی و راهش مستدام

  67. بهنام شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ --- ۱۷:۴۴:۳۳

    چه زود دیر میشود !!!
    خدا رحمتشون کنه.
    39 سال کم نیست مخصوصا" برای آدمهای نخبه؟ الله اعلم
    خیلی ناراحت شدم ولی فکر میکنم اگر همه ما کمی به خودمون بیاییم این آب و خاک مریم های زیادی در بطن خودش داره.

    1. دادگر دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ --- ۷:۴۰:۱۱

      شاید آدم باهوش داشته باشیم، اما تبدیل شدن یک آدم باهوش به مریم میرزاخانی ترکیب خاصی از هوش و سواد و پشتکار رو میخواد که فقط آدم های انگشت شماری تو دنیا این قابلیت رو دارن. مطمئنم دیگه کسی از این مملکت در حد و اندازه های مریم میرزاخانی ظهور نخواهد کرد

  68. وحید يکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ --- ۲۰:۲۱:۰۴

    مطمئنم اگه توی ایران بود به این افتخارات نمی رسید

  69. دادگر دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ --- ۷:۳۵:۴۶

    از سال 73 میشناختمش. ایشون الگوی ما دبیرستانیهای اون زمان بودند. از سال 78 که فهمیدم فیلدز چیه میدونستم که مریم میرزاخانی فیلدز رو هم می بره و برد. البته اون زمان نمیدونستم چقدر فیلدز گرفتن سخت و دست نیافتنیه. اونقدر سخت که حتی نمیشه سختی اون رو تصور کرد. الآن هم مطمئنم که هرگز کسی در حد و اندازه های مریم از این مملکت بیرون نمیاد، حتی اگه بره هاروارد و استاد راهنماش کورتیس مک مولن باشه! مریم میرزاخانی تک ستاره ی علم ایران تا ابد باقی خواهد ماند. روحت شاد ای قهرمان علمی زندگی من

  70. حسن سه شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ --- ۱۳:۳۷:۴۲

    به نظر من ایشان تنها دانشمند در سطح بین المللی ایران در سده های گذشته بوده اند.

  71. نیما جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ --- ۱:۳۵:۴۷

    ای بابا... همه خوبا چرا میرن:(

  72. آرمان چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ --- ۱۲:۴۱:۰۴

    خدا رحمتش کنه

  73. کورش هخامنشی ( ذوالقرنین... دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ --- ۱۷:۵۶:۱۲

    امثال پروفسور میرزاخانی نه تنها در ایران بلکه در دنیا زیاد هستند . اما باید دید چرا ایران پراز نخبه هست و هربار که یک نخبه ایرانی به دنیا معرفی می‌شود دنیا مشابه آنرا ندارد؟ جواب دراین سؤال است . چه کسانی این نخبه هارا شناسائی تربیت و آموزش میدهند و به دنیا معرفی میکنند ؟ بله این نخبه ها فقط درایران تربیت میشوندو در هر جای دیگراگرپروفسور میرزا خانی بود ،شاید این نمیشد .

  74. کورش هخامنشی (ذوالقرنین ) دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ --- ۱۸:۰۰:۰۶

    مطمئنم اگر درهر جا غیراز ایران بود شناخته نمیشدند وپرورش نمیافتند وبه این موفقیت نائل نمیگشتند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
سیستم عدد نویسی رومی
معرفی بازی منطقی استریمکو
ظرفیت حافظه کوتاه مدت چقدر است؟
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
تاثیر رنگهای مختلف روی حافظه