شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ 3604 0 3

سخنرانی علمی «خوارزمی؛ ریاضی‌دان، منجم و جغرافی‌دان» با حضور پروفسور ناصر کنعانی، دوم خرداد ماه در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.

فردا در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود

سخنرانی علمی «خوارزمی؛ ریاضی‌دان، منجم و جغرافی‌دان»

سخنرانی علمی «خوارزمی؛ ریاضی‌دان، منجم و جغرافی‌دان» با حضور پروفسور ناصر کنعانی، دوم خرداد ماه در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود. فرشاد عشقی، استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه البرز، گفت: بازگوکردن سرگذشت اندیشمندان و آفرینندگان دانش نه تنها حقی را که آنان بر تاریخ بشریت دارند تا حدودی ادا می‌کند، بلکه تاریکی‌ها را از ذهن‌ می‌زُداید.
 
وی بر ضرورت آشنایی دانشگاهیان و دانشجویان با مفاخر علم و اندیشه تأکید کرد و افزود: متأسفانه ریاضیدانان، عالمان و دانشمندان ما آنچنان که باید و شاید هنوز شناخته‌ شده نیستند، در حالی که کشفیات و ابداعات آنان همچون مشعلی روشنگر راه کاروان فرهنگ و تمدن بوده و در پیشبرد، ترقی و تعالی انسان‌ها نقشی بزرگ بازی کرده‌اند.
 
عشقی خاطرنشان کرد: یکی از نام‌آورترین این دانش‌آفرینان محمد بن موسی خوارزمی است که نخستین و برجسته‌ترین ریاضیدان، منجم و جغرافی‌دان مسلمان به شمار می‌رود و تاریخ ریاضیات در عالم اسلام با نام او آغاز می‌گردد، امروزه نیز در ردیف پرآوازه‌ترین ریاضیدانان جهان قرار دارد.
 
استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: پروفسور ناصر کنعانی، استاد دانشگاه فنی برلین بالغ بر 300 مقاله‌ علمی در مجلات معتبر بین‌المللی و کتب مختلف که تعدادی از این کتب به زبان انگلیسی هم ترجمه شده‌است جزء کارنامه ایشان است، کنعانی یکی از متفکران فرهیخته عرصه علم، ادب و هنر ایران است. وی در آلمان و در تالار مشاهیر آن کشور در کنار بزرگانی مانند آلبرت انیشتین قرار دارد.
 
وی افزود: پروفسور ناصر کنعانی نویسنده کتاب «محمد بن موسی خوارزمی؛ نگاهی به عصر و آثار او» به زندگینامه این بزرگمرد علم در چهار بخش می‌پردازد که این کتاب حاوی اطلاعاتی راجع به موطن خوارزمی و زندگانی علمی او در بغداد و همچنین بحث دربارۀ آثار او به ویژه در زمینه‌های نجوم، جغرافی، جبر و حساب است.
 
عشقی ادامه داد: بخش‌های دوم، سوم و چهارم این کتاب بیانگر آوازه و شهرت جهانی خوارزمی و نمایانگر جایگاه شامخ او در عالم ریاضیات است و نشان می‌دهند که ریاضیدانان غربی و نگارندگان تاریخ علوم مغرب زمین چگونه و با چه اشتیاقی از دیرباز تا به امروز خود را با جزئیات آثار خوارزمی مشغول داشته و می‌دارند و در راستای شناساندن و نشر آنها تلاش می‌کنند.
 
وی اظهار کرد: مسئولان دانشگاهی باید زمینه‌های حضور این دانشمندان و اندیشمندان بزرگ را در جامعه دانشگاهی فراهم آورند تا با دانشجویان دانشمندان و ادیبان ایران که در جهان پرآوازه هستند آشنا شوند.
 
عشقی در پایان افزود: سخنرانی علمی پروفسور ناصر کنعانی با موضوع «خوارزمی؛ ریاضیدان، منجم و جغرافیدان» در روز دوم خرداد ماه ساعت 10 صبح روز شنبه در سالن غدیر دانشکده ادبیات برگزار می‌شود و علاقه‌مندان و دانشجویان می‌توانند در این برنامه شرکت نمایند و از سخنرانی این استاد بزرگ بهره‌مند شوند.
کلمات کلیدی
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
ریاضی کتاب‌خوان‌ها بهتر است
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
چگونه ریاضیات را آموزش دهیم؟
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور