یک روانشناس آمریکایی باور دارد که رباتها مانند کودکان، به آموزش و توجه نیاز دارند. به گزارش وییرد، یک روانشناس رشد باور دارد که باید رباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی را مانند نوزادان و کودکان آموزش داد و امکان یادگیری را برای آنها فراهم کرد.
"آلیسون گوپنیک" (Alison Gopnik)، استاد روانشناسی "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی" (UC Berkeley) گفت: لازم است که با رباتها مانند کودک ناتوانی برخورد شود که نیازمند آموزش و یادگیری است نه یک ربات قدرتمند که تحمل بسیاری از شرایط دشوار را دارد. رباتهای باید مانند کودکان، مورد توجه باشند و زمانی به آموزش آنها اختصاص داده شود. تنها در صورت وجود چنین شرایطی، رباتها میتوانند به یک سیستم توانمند تبدیل شوند که از عهده کارهای گوناگون برآیند.
پژوهشگران در حال حاضر، روشهای بسیاری را برای آموزش رباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی به کار میبرند تا نحوه عملکرد مناسب را به آنها یاد بدهند. آنها در برخی موارد، رباتها را گام به گام آموزش میدهند اما در موارد دیگر باید فضایی به وجود آورند تا ربات بتواند تجربههای گوناگونی را در آن به دست بیاورد و با موفقیت به هدف مورد نظر برسد.
گوپنیک باور دارد که این روشها، انجام دادن یک کار را با یک روش خاص به ربات آموزش میدهند اما نمیتوانند نوعی از کنجکاوی را در آن پدید آورند تا با چالشهای پیش رو سازگار شود.
ایجاد محیط مناسب
شاید به کار بردن یک روش بهتر بتواند محیطی را ایجاد کند که ربات در آن بتواند به صورت ایمن به تجربه کردن بپردازد و وظایف را نیز همراه با نوعی حس کنجکاوی انجام دهد. ایده من، داشتن مراکزی است که انسانها در آنها بتوانند هدایت و آموزش رباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی را یاد بگیرند. شاید این روش، همان چیزی باشد که برای عملکرد بهتر رباتها به آن نیاز داریم.