شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ 2885 0 1

موشک جدید سوخت جامد ژاپن با موفقیت در یک پرتاب هماهنگ شده از مرکز فرماندهی مبتنی بر رایانه لپ‌تاپ به همراه تلسکوپی برای رصد از راه دور سیارات به فضا ارسال شد.  

نخستین موشک هوش مصنوعی جهان به فضا پرتاب شد

موشک جدید سوخت جامد ژاپن روز گذشته(شنبه) با موفقیت در یک پرتاب هماهنگ شده از مرکز فرماندهی مبتنی بر رایانه لپ‌تاپ به همراه تلسکوپی برای رصد از راه دور سیارات به فضا ارسال شد. به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌سازمان اکتشاف هوافضای ژاپن موشک اپسیلون را در ساعت 5:00 صبح به وقت گرینویچ از مرکز فضایی اوچینورا در کاگوشیما در جنوب این کشور به فضا پرتاب کرد.
 
بیش از 900 تن در یک مقر مشاهده عمومی در توکیو در زمان این پرتاب به تشویق و تصویربرداری از موشک پرداختند. موشک 24 متری سه مرحله اپسیلون که 91 تن وزن دارد، تلسکوپ «SPRINT-A» را در ارتفاع حدود 1000 کیلومتری طبق برنامه‌ریزی آزاد کرد. SPRINT-A اولین تلسکوپ فضایی جهان برای رصد از راه دور سیاراتی مانند ناهید، مریخ و مشتری از مدار اطراف زمین است.
 
ابتدا این پرتاب قرار بود در روز 27 اوت(پنجم شهریور) انجام شود اما اولین تلاش تنها چند ثانیه پیش از پرتاب در پی شناسایی اشتباه یک اختلال موقعیتی معلق ماند. ژاپن امیدوار است این موشک که تنها به وسیله دو رایانه لپ‌تاپ در یک مرکز فرماندهی با تعداد کمی از کارکنان پرتاب شده، در تجارت فضایی جهانی قابل رقابت باشد.
 
اپسیلون تقریبا به اندازه نصف موشک سوخت مایع H2-A این کشور و جانشین موشک سوخت جامد M-5 است که در سال 2006 به دلیل هزینه‌های بالای آن کنار گذاشته شده بود. این موشک کوچک برای اولین بار در جهان به هوش مصنوعی تجهیز شده که به آن اجازه می‌دهد بطور مستقل بررسی‌های پرتاب را انجام دهد.
 
در مرکز کنترل تنها هشت کارمند در ماموریت پرتاب اپسیلون حضور داشتند که در مقایسه برای پرتاب موشکی مانند H2-A به حدود 150 کارمند نیاز بود. سازمان فضایی ژاپن هزینه تولید و پرتاب را به 37 میلیون دلار کاهش داده که در مقایسه حدود نیمی از هزینه‌های لازم برای موشک قبلی M-5 است.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد
سه میلیارد ریال برای خانه ریاضیات بوشهر اختصاص یافت
برگزاری همایش ریاضی در زنجان
گزارش تصویری از یکی از مراسم یادبود مریم میرزاخانی در تهران