نتایج یک مطالعه بینالمللی گسترده روی استانداردهای آموزشی نشاندهنده ضعف مهارتهای محاسباتی فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با سطح مهارتی این قشر از جامعه در سایر کشورهای توسعهیافته است.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به رغم سرمایهگذاری وسیع اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر در عرصه آموزش عالی، این مطالعه نشان داده است که یک پنجم جمعیت کاری در این منطقه با مشکل کمبود سواد و مهارتهای محاسباتی مواجه هستند. همچنین یک پنجم افراد بالغ نیز از مهارتهای کامپیوتری مورد نیاز برای استفاده موثر از فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی محرومند.
گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) با عنوان «چشمانداز مهارتها در سال 2013» در واقع نخستین ارزیابی از سطح سواد افراد 16 تا 65 ساله برای حل مسائل ریاضی مبتنی بر دانش کامپیوتری در 24 کشور عضو این سازمان است. بر پایه این گزارش نه تنها سطح کلی این مهارتها در اروپا اندک است بلکه شاهد تفاوت فاحش این فاکتور مهم در میان کشورهای مختلف نیز هستیم.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتیورلدنیوز، به عنوان مثال در حالی که در کشورهای ایرلند، فرانسه، لهستان و انگلیس از هر پنج نفر یک نفر با مشکل سواد پایین خواندن و ریاضی مواجه است و این رقم در کشورهای اسپانیا و ایتالیا به یک سوم افزایش مییابد. از سوی دیگر در حالی که بیش از 40 درصد افراد بالغ در هلند، فنلاند و سوئد از مهارت بالای حل مسائل ریاضی با استفاده از دانش کامپیوتری برخوردارند اما تقریبا یک پنجم افراد بالغ در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، قبرس، لهستان و اسلواکی حتی تجربه کار کردن با کامپیوتر را ندارند.
کشورهای انگلیس و ایرلند شمالی همچنین در سواد محاسباتی، وضعیت ضعیفی داشته و در میان 24 کشور عضو OECD در رده 16 قرار دارند. در این گزارش، ژاپن در سطح جهانی در زمینه مهارتها وضعیت بهتری دارد و کشورهای غیراروپایی کانادا و آمریکا که جزو اقتصادهای بزرگ جهان هستند نتایجی متفاوتتر از کشورهای اروپایی به دست نیاوردهاند.