مطالعه اخیر دانشمندان دوک و جانز هاپکینز ایالات متحده حاکی از آن است که آن دسته از نوزادانی که از مقدار و تعداد درک بهتری دارند، استعداد ریاضی قویتری نیز نسبت به باقی افراد در آینده خواهند داشت. در این مطالعه مشخص شد که این دسته از نوزادان در سن سه سالگی نیز بهتر از همسالانشان در خصوص مسائل ریاضی مهارت نشان میدهند. در این تحقیق که در مجله هوش به چاپ رسیده است آمده که این مطالعه میزان ضریب هوشی را برای پژوهش در نظر نگرفته است.
پروفسور «آریلا استار» استاد روانشناسی دانشگاه جانز هاپکینز و همکارانش در مرحله اول این مطالعه 66 نوزاد شش ماهه را مورد بررسی قرار دادند، پس از گذشت سه سال بار دیگر این کودکان برای مطالعات و آزمایشات بیشتر مورد بررسی قرار گرفتند.
در مرحله اول، تنها یک صفحه سفید که حاوی نقاطی سیاه رنگ بود به نوزادان نشان داده شد و تمام واکنشهای نوزادان در مقابل تغییر تعداد نقاط سیاه ثبت گردید. در مرحله دوم، کودکان سه ساله باید تمرینات و مسائل سیاسی متناسب با درک یک کودک سه ساله را حل میکردند.
در نتیجه این مطالعه تصریح شده است که کودکانی که در شش ماهگی واکنش بهتری نسبت به تغییر تعداد نقاط سیاه رنگ نشان داده بودند در سه سالگی مهارت ریاضی بهتری از خود نشان میدادند.