شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ 4725 0 4

وقتی نوزادان در برابر این موقعیت جدید و غیر قابل پیش بینی قرار می گرفتند، هیجان زده شده و واکنش نشان می دادند

نقش تعجب در یادگیری کودکان

وقتی نوزادان با یک شیء یا وسیله جدید رو به رو می شوند، اولین واکنش آنها چنگ زدن به آن و فرو کردن آن در دهانشان است. انگار که نوزادان دوست دارند برای یاد گرفتن و شناختن اطراف، همه چیز را ببلعند. البته این رفتار نوزادان تا زمانی می تواند مورد قبول و خوشایند والدین باشد که این چیزهای جدید، اسباب بازی و خوراکی باشند نه موبایل و تبلت و سوئیچ ماشین!!!
 
بر مبنای تحقیقی که چند روز پیش در مجله علم1، منتشر شد، محققان دانشگاه جان هاپکینز2 نحوه یادگیری نوزدان را مورد بررسی قرار داده اند و متوجه شده اند، نوزادان 11 ماهه، وقتی غافلگیر و متعجب می شوند، بهتر و بیشتر یاد می گیرند. محققان کودکان مورد مطالعه را در موقعیت های مختلفی قرار می دادند و واکنش آنها را بررسی می کردند. این موقعیت ها به دو دسته کلی تقسیم می شد موقعیت های آشنا و قابل پیشبینی و موقعیت های غیر ممکن یا شگفت انگیز (غیر قابل پیش بینی) . برای مثال، در یک مورد توپی را از روی یک سطح شیب دار قل می دادند و توپ بعد از طی مسافتی در پای یک مانع (مثلا دیوار) متوقف می شد (موقعیت قابل پیش بینی). ولی برای ایجاد یک موقعیت غیر قابل پیشبینی با تعبیه سوراخی پنهان، زمانی که توپ به مانع می رسید می توانست از آن عبور کند و کودک با یک موقعیت جدید و غیر قابل پیش بینی رو به رو می شد.
 
نتایج این مطالعه نشان می داد وقتی نوزادان در برابر این موقعیت جدید و غیر قابل پیش بینی قرار می گرفتند، هیجان زده شده و واکنش نشان می دادند ولی وقتی در موقعیت قابل پیش بینی قرار می گرفتند چندان هیجان زده نشده و واکنش خاصی بروز نمی دادند. محققان این طور استنتاج کردند که نوزادان از همان ابتدا دانش و معلومات اولیه خود از قوانین جهان را درونی می کنند و وقتی در مقابل یک موقعیت غافل گیر کننده و غیر مترقبه قرار می گیرند دوست دارند، دانش پیشین خود را مورد ارزیابی و آزمون قرار دهند و یادگیری جدیدی حاصل نمایند. در این آزمایش کودکانی که با عبور توپ از مانع رو به رو می شدند با پرت کردن توپ و سعی ناشیانه در امتحان کردن موقعیتی که دیده بودند، سعی در آزمون فرضیه های پیشین خود در مورد حرکت اشیاء و امکان تکرار پذیری موقعیت غیر ممکن مشاهده شده داشتند.
 
پژوهشگران نتیجه گرفتند، برای تحریک علاقه به یادگیری کودکان، بهتر است توجه آنها را با خلق موقعیت های غیر قابل پیش بینی و غافل گیر کننده جلب نمود. شاید جای تعجب هم نباشد زیرا نوزادان از آغاز نیز نسبت به هر موقعیت یا شیء جدیدی با هیجان واکنش نشان می دهند و سعی می کنند با چنگ زدن و به دهان بردن آن، نسبت به آن شیء جدید واکنش نشان داده و شناخت خود را تکمیل کنند. 
 
1. Science
2. John Hopkins
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی