شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ 4829 1 5

والدین پیش از این‌که تصمیم بگیرند که دانش‌آموز یک پایه‌ی تحصیلی را به صورت جهشی بگذارنند باید از نظر سطح هوش عقلی و هیجانی ارزیابی شود.

یک روانشناس توصیه کرد:

ارزیابی بهره‌ی هوشی دانش‌آموز پیش از «جهشی» درس خواندن

یک روانشناس معتقد است والدین پیش از این‌که تصمیم بگیرند که دانش‌آموز یک پایه‌ی تحصیلی را به صورت جهشی بگذارنند باید از نظر سطح هوش عقلی و هیجانی ارزیابی شود.
 
دکتر «مریم رئوفی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌ی کرمانشاه، با اشاره به این‌که برای جهشی درس خواندن یک دانش‌آموز باید توانایی‌ها و زمینه‌ی هوشی وی مدنظر قرار گیرد، گفت: برخی هوش و استعداد فراوانی دارند که ماندن در یک مقطع تحصیلی را برای آنها خسته‌کننده و کسالت‌آور است چنین دانش‌آموزانی می‌توانند یک پایه تحصیلی را به صورت جهشی بگذرانند.
 
وی ادامه داد: خانواده‌ها به هیچ وجه نباید فرزندان خود را وادار به جهشی درس خواندن و فراگیری مطالب بیش از حد توانایی کنند.به گفته‌ی این روانشناس هدف از در نظر گرفتن دوره‌ی جهشی کمک به دانش‌آموزانی است که استعدادهای خاصی دارند و همه‌ی والدین نباید فرزندان خود را صرفاً به علت یک سال جلو افتادن وادار به جهشی درس خواندن کنند.
 
رئوفی با تاکید بر این‌که برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند درس خواندن جهشی گوی سبقتی است که دانش‌آموز را کمک می‌کند که زودتر به مدارج بالا برسد، خاطرنشان کرد: جهشی خواندن به کودکانی که توانایی ندارند فشار مضاعفی وارد می‌کند و به رشد عاطفی و اجتماعی وی لطمه می‌زند.
 
وی ادامه داد: کودک در هر محدوده‌ی سنی رشد عاطفی و اجتماعی خاص خود را دارد که باید آن را با کودکان هم سال خود طی کند و کودکانی که با جهشی درس خواندن در کنار افراد بزرگتر از خود قرار می‌گیرند نمی‌توانند تعاملات لازم را با آنها برقرار کنند و به رشد کامل و درست نمی‌رسند. این روانشناس افزود: طراحی کتاب‌های درسی نیز به لحاظ مفاهیم علمی و انتزاعی متناسب با محدوده‌ی سنی دانش‌آموز است و بهتر است هر کودک متناسب با سن خود هر مقطع تحصیلی را بگذراند تا سیستم آموزش و رشد وی بهم نخورد.
 
رئوفی یادآور شد: دانش‌آموزانی که بهره‌ی هوشی بسیار بالاتری دارند و به نوعی نابغه محسوب می‌شوند می‌توانند چند پایه را جهشی بگذراند، اما برای افرادی که توانایی ندارند تحمیل چنین فشاری سبب دلزدگی و یا حتی ترک کردن درس در مقاطع بالاتر می‌شود.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. نفس جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ --- ۱۰:۳۹:۳۸

    سلام تصمیم دارم دخترم پایه پنجم را جهشی بخونه میشه لطفا نمونه سوالات تست وکسلر جهشی چهارم به ششم را برام بفرستید ممنون

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
انتشار راه‌حل ۵۰۰ صفحه‌ای ریاضی که هیچکس آن را نمی‌فهمد
مرگ یک ریاضیدان مشهور
کودکانی که در خواندن و نوشتن دچار اختلال می‌شوند، الزاما کندذهن نیستند
نقش مهم ذهن مغشوش در بیخوابی اولیه