یک روانشناس معتقد است والدین پیش از اینکه تصمیم بگیرند که دانشآموز یک پایهی تحصیلی را به صورت جهشی بگذارنند باید از نظر سطح هوش عقلی و هیجانی ارزیابی شود.
دکتر «مریم رئوفی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقهی کرمانشاه، با اشاره به اینکه برای جهشی درس خواندن یک دانشآموز باید تواناییها و زمینهی هوشی وی مدنظر قرار گیرد، گفت: برخی هوش و استعداد فراوانی دارند که ماندن در یک مقطع تحصیلی را برای آنها خستهکننده و کسالتآور است چنین دانشآموزانی میتوانند یک پایه تحصیلی را به صورت جهشی بگذرانند.
وی ادامه داد: خانوادهها به هیچ وجه نباید فرزندان خود را وادار به جهشی درس خواندن و فراگیری مطالب بیش از حد توانایی کنند.به گفتهی این روانشناس هدف از در نظر گرفتن دورهی جهشی کمک به دانشآموزانی است که استعدادهای خاصی دارند و همهی والدین نباید فرزندان خود را صرفاً به علت یک سال جلو افتادن وادار به جهشی درس خواندن کنند.
رئوفی با تاکید بر اینکه برخی خانوادهها تصور میکنند درس خواندن جهشی گوی سبقتی است که دانشآموز را کمک میکند که زودتر به مدارج بالا برسد، خاطرنشان کرد: جهشی خواندن به کودکانی که توانایی ندارند فشار مضاعفی وارد میکند و به رشد عاطفی و اجتماعی وی لطمه میزند.
وی ادامه داد: کودک در هر محدودهی سنی رشد عاطفی و اجتماعی خاص خود را دارد که باید آن را با کودکان هم سال خود طی کند و کودکانی که با جهشی درس خواندن در کنار افراد بزرگتر از خود قرار میگیرند نمیتوانند تعاملات لازم را با آنها برقرار کنند و به رشد کامل و درست نمیرسند. این روانشناس افزود: طراحی کتابهای درسی نیز به لحاظ مفاهیم علمی و انتزاعی متناسب با محدودهی سنی دانشآموز است و بهتر است هر کودک متناسب با سن خود هر مقطع تحصیلی را بگذراند تا سیستم آموزش و رشد وی بهم نخورد.
رئوفی یادآور شد: دانشآموزانی که بهرهی هوشی بسیار بالاتری دارند و به نوعی نابغه محسوب میشوند میتوانند چند پایه را جهشی بگذراند، اما برای افرادی که توانایی ندارند تحمیل چنین فشاری سبب دلزدگی و یا حتی ترک کردن درس در مقاطع بالاتر میشود.