شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ 1397 0 1

احد نویدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در میز گرد بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران

بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران

آثار مخرب مدارس سمپاد بر دانش آموزان

احد نویدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتگو با ایسنا

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه وجود مدارس سمپاد آثار مخربی برای کسانی دارد که آنجا تحصیل می‌کنند گفت‌: همچنین این مدارس آثار مخربی برای دانش آموزانی دارد که در این مدارس نیستند و مورد مقایسه قرار می‌گیرند و اثر مخرب دیگر آن بر کل نظام آموزشی است.
 
احد نویدی در میزگرد علمی ـ تخصصی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد درباره موضوع مدارس تیزهوشان اظهار کرد: با تنوع مدارس، داخل کلاس‌های مدارس دولتی را از تنوع دانش آموزان خالی کرده‌ایم و در حقیقت تنوع را از بین برده‌ایم. این تنوع مدارس فریبنده و در حقیقت تنوع علیه تنوع است. بسیاری از کلاس‌های خصوصی به ویژه در دوره ابتدایی به نام آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان فعالیت می‌کنند و باید توجه کرد که این امر چقدر می‌تواند مخرب عمل کند؟. 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس تیزهوشان به اصطلاح هووی مدارس دولتی هستند گفت: مدارس تیزهوشان باعث محرومیت مدارس دولتی شده است.
 
نویدی افزود: سال ۶۶ آقای اژه‌ای اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را مصوب کرد که با دو مرکز به زیر مجموعه آموزش وپرورش می‌پرداخت و تا یک دهه قبل صرفا در حوزه ریاضی و فیزیک دانش آموز تربیت می‌کرد. اما در سال‌های اخیر این مدارس به سایر رشته‌ها نیز ورود کرده‌اند و فشار برای افزایش شمار دانش آموزان تجربی بیشتر است. در سال ۹۰، مدارس سمپاد به شکل فزاینده‌ای افزایش یافت و از ۴۳۹ مدرسه به ۶۶۰ مدرسه در سال ۹۲ رسید و تعداد دانش آموزان از ۶۰ هزار به ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافت و ظرفیت کلاس ها به ۳۰ نفر رسید.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: در بهمن ۹۶ در زمان وزارت بطحایی گفته شد که آزمون ورودی این مدارس حذف شده است و معتقد بودند به نظام آموزشی لطمه می‌زند و در تلاش برای محدود کردن آن بودند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای دانش آموزان پایه هفتم آزمون ورودی حذف شده است و پس از یک ماه افرادی که قدرت بالایی داشتند لابی کردند و "مخبر" دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که به دلیل دغدغه خانواده‌های مدارس سمپاد، شورا در این باره تصمیم می‌گیرد. 
 
وی افزود: این از مشکلات آموزش و پرورش است که آن را دور می زنند و در نهایت قرار شد این مدارس باقی بماند و آزمون ورودی آنها به سنجش هوش تغییر کرد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون حدود ۳۰۰ مدرسه سمپاد با پوشش ۱۳۰ هزار دانش آموز داریم گفت‌: ۸۰ درصد افراد امکان دسترسی برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد را دارند. درباره پایگاه اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما ۳۰ درصد آنها فرزندان معلمان هستند زیرا می دانند کیفیت بهتر است و تلاش می کنند فرزندان خود را برای قبولی در این مدارس آماده کنند.
 
نویدی ادامه داد: در سال ۹۸ تعداد ۱۷۴هزار و ۳۴۳ نفر در آزمون پایه هفتم شرکت کردند و۱۷ هزار نفر قبول شدند و در پایه دهم ۱۳۰ هزار نفر شرکت و ۱۲ هزار نفر پذیرفته شدند.
 
وی با طرح این پرسش که سیاست ایجاد مدرسه تیزهوشان چه بوده و چه جایگاهی دارد؟ گفت: هر سیاستی با توجه به خاستگاه، پیامدها، نتایج و زمینه‌های آن قابل بررسی است. برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالشهای عملی و فلسفی مواجه است.
 
نویدی افزود: گزینش برای ورود به این مدارس با سنجش کلیه استعدادها انجام نمی‌شود و بسیاری از استعدادها نادیده گرفته می‌شود. نقض بی طرفی حاکمیت می‌تواند به ایجاد چرخه شوم فلاکت منجر شود. ایجاد و ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان در راستای همین چرخه است. وی افزود: وجود مدارس آثار مخربی برای کسانی دارد که آنجا تحصیل می‌کنند، یک اثر مخرب برای دانش آموزانی دارد که در این مدارس نیستند و مورد مقایسه قرار می‌گیرند و اثر مخرب دیگر بر کل نظام آموزشی است.
 
این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان روانشناس رفتن به مدارس تیزهوشان را توصیه نمی کنم اظهار کرد: برخی از این دانش آموزان احساس می کنند تافته جدابافته‌اند. به دانش آموزان مدارس عادی هم برچسب درجه دوم بودن زده می‌شود. مدارس دولتی را از امکانات و دانش آموزان و معلمان خوب تهی کرده‌ایم.
 
به گزارش ایسنا، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت دو وظیفه مجلس است گفت: طرحی درباره تنوع مدارس را در تابستان سال ۹۵ پیرامون تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری نوشتیم. دو پیشنهاد اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان و تنوع مدارس را اخیرا در آن گنجاندیم که در مجلس هم رای آورد اما شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد و احتمالا اوایل هفته آینده دوباره در مجلس مطرح می‌شود. اشکالات رفع شده است.
 
وی افزود: در بسیاری کشورهای دنیا بدون آنکه دانش آموزان دارای استعداد برتر مارک بخورند، مورد توجه قرار می گیرند و راهکارهای مختلفی برای توجه به استعدادهای برتر وجود دارد.
 
میرزاده با بیان اینکه در اصلاحیه این طرح، برخی تبصرهها حذف و اصلاح شدهاند اما باز هم نمی‌دانیم به علت لابی‌هایی که در بین اقلیت وجود دارد تصویب شود یا خیر؟ گفت: پیشنهاد نمایندگان نیز برگرفته از پژوهش ها و تحقیقات مرتبط بوده است و فی‌البداهه نوشته نشده است. انگیزه و قصد ما بسته شدن پرونده استرس و اضطراب و موقعیتهای تبعیض آمیز برای همه فرزندانمان در مدارس بود.
 
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه کنکور برای کمیسیون آموزش فوق‌العاده جدی است گفت: تا کنکور حل نشود تنوع مدارس و بحث سیطره موسسات و کتب کمک آموزشی حل نمی‌شود. نظر مجلس روی حذف مدارس خاص چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی و هیئت‌امنایی است نه آنکه قرار باشد مدارس عشایری، شبانه روزی و... حذف شوند.
 
وی افزود: به صراحت بگویم طرح پراکنده شاهد بهتر از خود مدارس شاهد است و حتی یک دانش آموز فرزند شاهد در مدارس شاهد نداریم. باید منتظر نتایج بررسی مجدد اصلاحیه این طرح در هفته آینده در مجلس باشیم.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تشخیص هوش افراد از روی چهره
تجلیل از 3 ریاضیدان معاصر کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان
ریاضیات چگونگی کارکرد مغز را توضیح می ‎دهد
یازدهمین دوره مسابقات علمی و تخصصی بازی ریاضی
همایش کشوری کیفیت بخشی درس ریاضی بر گزار شد
درد مزمن، در طولانی مدت موجب اختلال در کارآیی و توانایی مغز می شود.
تغییرات کتاب های ریاضی ابتدایی براساس آزمون های بین المللی است
بنیاد و موزه مریم میرزاخانی ایجاد می‌شود
ساخت و بازی با حباب هوش کودکان را افزایش می دهد