شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ 3272 0 1

احد نویدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در میز گرد بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران

بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران

آثار مخرب مدارس سمپاد بر دانش آموزان

احد نویدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتگو با ایسنا

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه وجود مدارس سمپاد آثار مخربی برای کسانی دارد که آنجا تحصیل می‌کنند گفت‌: همچنین این مدارس آثار مخربی برای دانش آموزانی دارد که در این مدارس نیستند و مورد مقایسه قرار می‌گیرند و اثر مخرب دیگر آن بر کل نظام آموزشی است.
 
احد نویدی در میزگرد علمی ـ تخصصی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد درباره موضوع مدارس تیزهوشان اظهار کرد: با تنوع مدارس، داخل کلاس‌های مدارس دولتی را از تنوع دانش آموزان خالی کرده‌ایم و در حقیقت تنوع را از بین برده‌ایم. این تنوع مدارس فریبنده و در حقیقت تنوع علیه تنوع است. بسیاری از کلاس‌های خصوصی به ویژه در دوره ابتدایی به نام آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان فعالیت می‌کنند و باید توجه کرد که این امر چقدر می‌تواند مخرب عمل کند؟. 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس تیزهوشان به اصطلاح هووی مدارس دولتی هستند گفت: مدارس تیزهوشان باعث محرومیت مدارس دولتی شده است.
 
نویدی افزود: سال ۶۶ آقای اژه‌ای اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را مصوب کرد که با دو مرکز به زیر مجموعه آموزش وپرورش می‌پرداخت و تا یک دهه قبل صرفا در حوزه ریاضی و فیزیک دانش آموز تربیت می‌کرد. اما در سال‌های اخیر این مدارس به سایر رشته‌ها نیز ورود کرده‌اند و فشار برای افزایش شمار دانش آموزان تجربی بیشتر است. در سال ۹۰، مدارس سمپاد به شکل فزاینده‌ای افزایش یافت و از ۴۳۹ مدرسه به ۶۶۰ مدرسه در سال ۹۲ رسید و تعداد دانش آموزان از ۶۰ هزار به ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافت و ظرفیت کلاس ها به ۳۰ نفر رسید.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: در بهمن ۹۶ در زمان وزارت بطحایی گفته شد که آزمون ورودی این مدارس حذف شده است و معتقد بودند به نظام آموزشی لطمه می‌زند و در تلاش برای محدود کردن آن بودند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای دانش آموزان پایه هفتم آزمون ورودی حذف شده است و پس از یک ماه افرادی که قدرت بالایی داشتند لابی کردند و "مخبر" دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که به دلیل دغدغه خانواده‌های مدارس سمپاد، شورا در این باره تصمیم می‌گیرد. 
 
وی افزود: این از مشکلات آموزش و پرورش است که آن را دور می زنند و در نهایت قرار شد این مدارس باقی بماند و آزمون ورودی آنها به سنجش هوش تغییر کرد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون حدود ۳۰۰ مدرسه سمپاد با پوشش ۱۳۰ هزار دانش آموز داریم گفت‌: ۸۰ درصد افراد امکان دسترسی برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد را دارند. درباره پایگاه اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما ۳۰ درصد آنها فرزندان معلمان هستند زیرا می دانند کیفیت بهتر است و تلاش می کنند فرزندان خود را برای قبولی در این مدارس آماده کنند.
 
نویدی ادامه داد: در سال ۹۸ تعداد ۱۷۴هزار و ۳۴۳ نفر در آزمون پایه هفتم شرکت کردند و۱۷ هزار نفر قبول شدند و در پایه دهم ۱۳۰ هزار نفر شرکت و ۱۲ هزار نفر پذیرفته شدند.
 
وی با طرح این پرسش که سیاست ایجاد مدرسه تیزهوشان چه بوده و چه جایگاهی دارد؟ گفت: هر سیاستی با توجه به خاستگاه، پیامدها، نتایج و زمینه‌های آن قابل بررسی است. برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالشهای عملی و فلسفی مواجه است.
 
نویدی افزود: گزینش برای ورود به این مدارس با سنجش کلیه استعدادها انجام نمی‌شود و بسیاری از استعدادها نادیده گرفته می‌شود. نقض بی طرفی حاکمیت می‌تواند به ایجاد چرخه شوم فلاکت منجر شود. ایجاد و ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان در راستای همین چرخه است. وی افزود: وجود مدارس آثار مخربی برای کسانی دارد که آنجا تحصیل می‌کنند، یک اثر مخرب برای دانش آموزانی دارد که در این مدارس نیستند و مورد مقایسه قرار می‌گیرند و اثر مخرب دیگر بر کل نظام آموزشی است.
 
این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان روانشناس رفتن به مدارس تیزهوشان را توصیه نمی کنم اظهار کرد: برخی از این دانش آموزان احساس می کنند تافته جدابافته‌اند. به دانش آموزان مدارس عادی هم برچسب درجه دوم بودن زده می‌شود. مدارس دولتی را از امکانات و دانش آموزان و معلمان خوب تهی کرده‌ایم.
 
به گزارش ایسنا، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت دو وظیفه مجلس است گفت: طرحی درباره تنوع مدارس را در تابستان سال ۹۵ پیرامون تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری نوشتیم. دو پیشنهاد اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان و تنوع مدارس را اخیرا در آن گنجاندیم که در مجلس هم رای آورد اما شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد و احتمالا اوایل هفته آینده دوباره در مجلس مطرح می‌شود. اشکالات رفع شده است.
 
وی افزود: در بسیاری کشورهای دنیا بدون آنکه دانش آموزان دارای استعداد برتر مارک بخورند، مورد توجه قرار می گیرند و راهکارهای مختلفی برای توجه به استعدادهای برتر وجود دارد.
 
میرزاده با بیان اینکه در اصلاحیه این طرح، برخی تبصرهها حذف و اصلاح شدهاند اما باز هم نمی‌دانیم به علت لابی‌هایی که در بین اقلیت وجود دارد تصویب شود یا خیر؟ گفت: پیشنهاد نمایندگان نیز برگرفته از پژوهش ها و تحقیقات مرتبط بوده است و فی‌البداهه نوشته نشده است. انگیزه و قصد ما بسته شدن پرونده استرس و اضطراب و موقعیتهای تبعیض آمیز برای همه فرزندانمان در مدارس بود.
 
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه کنکور برای کمیسیون آموزش فوق‌العاده جدی است گفت: تا کنکور حل نشود تنوع مدارس و بحث سیطره موسسات و کتب کمک آموزشی حل نمی‌شود. نظر مجلس روی حذف مدارس خاص چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی و هیئت‌امنایی است نه آنکه قرار باشد مدارس عشایری، شبانه روزی و... حذف شوند.
 
وی افزود: به صراحت بگویم طرح پراکنده شاهد بهتر از خود مدارس شاهد است و حتی یک دانش آموز فرزند شاهد در مدارس شاهد نداریم. باید منتظر نتایج بررسی مجدد اصلاحیه این طرح در هفته آینده در مجلس باشیم.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی
«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد
افراد باهوش تر عملکرد فیزیکی بهتری در میانسالی دارند
جشنواره استانی ریاضیات و دست سازه در قروه برگزار می شود