يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ 3062 0 1

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در پایه هفتم با این سیاست تناقض آشکار داشت.

تناقض آزمون ورودی تیزهوشان با ارزشیابی توصیفی

معاون وزیر آموزش و پرورش: آزمون ورودی سمپاد استاندارد نبود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس ابتدایی ارزشیابی کیفی را چند سالی است که اجرا می‌کنیم عنوان کرد: برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در پایه هفتم با این سیاست تناقض آشکار داشت.
 
به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه درباره حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از مدت‌ها قبل کار شده بود، افزود: در نهایت در شورای عالی و مبتنی بر خرد جمعی تصمیمی گرفته شد و اگر قرار است این جریان قهرمان و راهبری داشته باشد قطعا آن شخص وزیر آموزش و پرورش است. وی افزود: وزیر آموزش و پرورش تاکید زیادی برای رفع اضطراب و استرس در مدارس ابتدایی داشت و معتقد بود آزمون ورودی مدراس سمپاد  از جمله عوامل استرس‌زا است.  البته این مصوبه محدود به مدارس سمپاد نیست و  هرگونه آزمون موسسات در مدارس را شامل می شود.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تربیت تک بعدی در مدارس سمپاد گفت: شکی نداریم که برنامه‌های متنوعی برای دانش آموزان در این مدارس تدارک دیده می شود و نقدی به دانش آموزان در داخل این مدارس نداریم بلکه درباره فرآیندی که این دانش آموزان را در دوره ابتدایی غربالگری می کند سخن می‌گوییم. نباید سرنوشت 7.5 میلیون دانش آموز دوره ابتدایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. ما نباید به سمت مباحث انحرافی برویم قطعا عده‌ای که سود خود را در این آزمون ها و موسسات می‌دیدند اکنون از این تصمیم ناراحت و آشفته‌ هستند.
 
حکیم زاده افزود: در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از هر 17،16 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود، چرا به آن دانش آموزانی که مهر بی‌کفایتی به پیشانی شان می‌خورد توجهی نمی‌شود؟ نباید انسان‌ها را اینگونه ارزش گذاری کرد. وی درباره احتمال فربه شدن مدارس غیردولتی خاص و بروز سوءاستفاده‌هایی در این مدارس نیز گفت: برگزاری هر نوع آزمون در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی ممنوع است. به هر حال این چالش و نگرانی وجود دارد اما به هیچ وجه با اتفاقاتی که تا کنون درباره آزمون مدارس سمپاد رخ می‌داد قابل مقایسه نیست.  سازمان مداس غیردولتی سامانه ای ایجاد کرده و بر شهریه‌ها نظارت دارد. بر این اساس هرگونه افزایش شهریه در مدارس غیردولتی ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود.
 
حکیم زاده با اشاره به تقویت نظارت بر مدارس غیردولتی اضافه کرد: در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مشکلمان کمتر است و احتمالا بیشترین چالش را در تهران خواهیم داشت. البته این مصوبه شامل مدارس نمونه دولتی هم می‌شود و باید همه جوانب را در نظر بگیریم و نگاه کل نگر داشته باشیم.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در روزهای اخیر ابهاماتی درباره محروم شدن دانش آموزان نخبه در مناطق کم برخوردار از تحصیل رایگان و حضور در مدارس سمپاد وجود داشت عنوان کرد: این در حالی است که مدارس سمپاد نیز دارای شهریه بوده و رایگان نیستند. علاوه بر این باید اغلب  خانواده‌های متمکن و برخوردار برای شرکت در کلاس های کنکوری فرزندشان هزینه می‌کردند.
 
حکیم زاده افزود: طبق سند تحول، مدرسه کانون تربیت است، کودکان باید در مدارس با مهارت‌های زندگی آشنا شوند، خلاقیت و توانمندی خود را به نمایش گذاشته و هنر با همدیگر زیستن را بیاموزند. متاسفانه وقتی ذهن خانواده‌ها دائما درگیر شرکت در ازمون مدارس خاص در پایان ابتدایی باشد دست یافتن به این اهداف تحت الشعاع قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه در مدارس ابتدایی ارزشیابی کیفی را چند سالی است که اجرا می‌کنیم عنوان کرد: برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در پایه هفتم با این سیاست  تناقض آشکار داشت.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه آزمونی که هوش را فقط با تست‌های ریاضی و علوم اندازه بگیرد آزمون استانداردی نیست اظهار کرد: اینکه آموزش و پرورش بخواهد مدارس تیزهوشان را حذف کند صحیح نیست. همه دانش آموزان برای ما محترم هستند و قصد داریم استعدادها را به رسمیت بشناسیم، هرچند استعدادهای خاص را به عنوان سرمایه قبول داریم و به دنبال شناسایی و هدایت استعدادهای درخشان به شیوه‌های دیگر هستیم.
 
به گفته حکیم زاده در این مصوبه مجموعه‌ای از تصمیمات اتخاذ شده که هدف اصلی آن احیای تربیت است.  ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی نیز در این مصوبه گنجانده شده است، از مدیران مدارس و  معلمان می‌خواهیم به هیچ وجه از این کتب کمک آموزشی در کلاس های درس استفاده نکنند. این کتاب‌ها نقشی در تعمیق یادگیری دانش آموزان ندارند.
 
---------------- خبر مرتبط:  ۱۶ بهمن ۱۳۹۶: 
آزمون ورودی پایه هفتم تیزهوشان حذف شد + جزییات
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برگزاری آزمون‌های تستی در دوره ابتدایی، استفاده از کتب کمک آموزشی و ورود موسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می‌شدند همگی ممنوع شد گفت: همچنین دیگر آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار نمی‌شود.
 
رضوان حکیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در پایه هفتم را تبیین و اظهار کرد: با توجه به مفاد سند تحول بنیادین و اهدافی که برای دوره ابتدایی مبنی بر محور بودن جریان تربیت در کلیه فعالیت‌های آموزش و پرورش مشخص شده، در شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم گرفته شد در دوره ابتدایی مجالی را فراهم کنیم که این جریان مهم تحت الشعاع هیچ امر دیگری قرار نگیرد.
 
وی افزود: از این جهت قرار شد کلیه عواملی که باعث می‌شوند تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی تغییر جهت دهد و به یکسری آزمون‌های تستی تقلیل یابد و محورهای اساسی یاد شده از جمله مهارت آموزی، شاداب بودن و نشاط داشتن دانش آموزان به دست فراموشی سپرده شود  را مورد توجه جدی قرار داده و بر آنها تمرکز کنیم.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر این اساس برگزاری آزمون‌های تستی در دوره ابتدایی و استفاده از کتب کمک آموزشی و ورود موسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می‌شدند همگی ممنوع می‌شود گفت:  همچنین دیگر  آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار نمی‌شود.
 
حکیم زاده ادامه داد: آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم اثرات مخربی روی دوره ابتدایی داشت و یکی از مطالبات جدی خانواده‌ها این بود زیرا با توجه به رقابت ناسالمی که شکل گرفته بود،‌ پروسه بسیار استرس زایی بود و هزینه‌های بسیاری نیز در برداشت.  در این میان خانواده‌هایی که متمکن بودند می‌توانستند وارد کلاس‌های خاص شوند که زمینه سودجویی برخی موسسات را فراهم کرده بود. از سوی دیگر خانواده هایی که شرایط مالی  نداشتند برچسب عدم توانمندی و باهوش نبودن به فرزندشان می‌خورد که به لحاظ تربیتی آسیب رسان بود.
 
وی با تاکید بر اینکه بازگرداندن نشاط به دوران کودکی و محور قرار دادن تربیت ۷.۵ میلیون دانش آموز ابتدایی از مزایای خوب این مصوبه است و اگر بگوییم فرزندان ما از این غول استرس زای آزمون ورودی رها شدند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم ادامه داد: امروز می‌توانیم خوشحال باشیم یکی از مهمترین و ارزشمندترین تصمیمات گرفته شده که می‌تواند مقدمات اجرایی شدن سند تحول را به شکل صددرصدی در دوره ابتدایی فراهم کند و جا دارد به معلمان ابتدایی، دانش آموزان و خانواده‌ها برای ایجاد چنین فرصت ارزشمندی تبریک بگوییم.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد پس از اتخاذ این تصمیم گفت: با توجه به اینکه دیگر آزمونی برگزار نمی‌کنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در این مدارس نخواهیم داشت و دانش آموزان در آزمون دوره دوم شرکت می‌کنند لذا تمرکز برای شناسایی و جذب و دادن فرصت به این دانش آموزان منوط به زمانی می‌شود که سنشان بیشتر شده باشد.
 
حکیم زاده، ارزشیابی توصیفی را مغایر با برگزاری آزمون در پایه هفتم دانست و گفت: امیدواریم روی ابزارهای خوب در دوره دوم برای شناسایی استعدادها هم کار شود و بچه ها صرفا بر اساس یکسری مهارت های ریاضی برچسب تیزهوش بودن و یا نبودن نخورند. با حذف آزمون ورودی تربیت جانی دوباره در دوره ابتدایی می‌گیرد و فشاری که به خانواده ها وارد می‌شد، از بین می‌رود.
 
وی اضافه کرد: اکنون آنها که در دوره اول پذیرش شدند درسشان را ادامه می‌دهند و وارد دوره دوم می‌شوند، اما برای سال تحصیلی آینده پذیرش جدید در دوره اول متوسطه نخواهیم داشت.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
راه‌اندازی موسسه‌ای برای شناخت استعدادها با همکاری خانواده «میرزاخانی» و دانشگاه شریف
موفقیت دکتر میرزاخانی ما را به افق‌هایی روشن‌تر از اهداف چشم‌انداز امیدوار می‌کند
«مریم میرزاخانی» با رفتنش بار دیگر تیتر یک روزنامه‌ها شد
بازگشت تیم ملی المپیاد ریاضی با ۶ مدال
حافظه تصویری کبوترها
جای «فلسفه برای کودکان» در مدارس کشور خالی است