دنیای کودکی همیشه دنیایی پر تلاطم، پرهیجان، آزاد و رها بوده است دنیایی که در آن میتوان هر کودکی را از روی رفتار و حرکاتش شناخت و فهمید چرا که کودکان چنان پاک و بی آلایش هستند که حرفهایشان را از عمق وجودشان میزنند حتی خیال پردازیهایشان با ما بزرگترها فرق میکند انگار خیالهایشان هم واقعی است و چنان غرق آن میشوند که گویی در دنیایشان به آن رسیدهاند. اما فکرهای بچهها واقعی است چرا که گاهی در ضمیر ناخودآگاهشان شکل میگیرد و یا نشات از توانایی و استعدادی دارد که در وجود آنها نهفته است. گاه یک تلنگر کوچک و یا آشکار شدن یکی از این تواناییهای نفهته در وجود کودکان میتواند دنیای آنها را زیر و رو کند البته اگر خانوادهها هوشیار باشند و نسبت به این تلنگرها واکنش نشان دهند.
همانند پدر و مادر، سهند که در یک سالگی متوجه تواناییهای تکلم و یادگیری در کودکشان میشوند سهندی که امروز ۸ ساله شده با سطحی بینظیر از استعداد، هوش و علایقی که از یک پازل در یک سالگی شروع و با هوشیاری خانواده اش تبدیل به یک نخبه شده است.
شاید زمانیکه مطلع شدم یک کودک ۸ساله به چندین زبان دنیا مسلط است و برنامهنویسی کامپیوتر، موسیقی، حل معادلات ریاضی و روبیک جز علایقاش بوده و از یک سالگی نگاهش با نگاه هم سن و سالهایش متفاوت بوده است و امروز در ۸سالگی به این فکر میکند که بازی بسازد - نه اینکه بازی کند - باورش برایم سخت بود تا اینکه پس راهی خانهشان شدم و آنجا با یکی از کوچکترین برنامهنویسان کشورمان آن هم با رویاهایی بزرگ در حد کمپانی آمازون و مایکروسافت آشنا شدم در ادامه گفت وگویی با زهرا کیباخی، مادر سهند پورجواد داشتیم:
زهرا کیباخی که خود لیسانس حسابداری دارد و همسرش لیسانس علوم اجتماعی دارد بخاطر فرزندش از فضای تحصیل و اشتغال فاصله گرفته است ترجیح میدهد بیشتر برای آینده و آرزوهای فرزندش وقت بگذارد؛
او میگوید: از ۶ ماهگی برای سهند سیدیهای زبان انگلیسی میگذاشتم و در یک سالگی پازلی برای سهند خریده بودم که از حروف انگلیسی تشکیل شده بود و یک روز که سهند در حال بازی بود متوجه شدم دارد حروف انگلیسی را نشان میدهد و تلفظ میکند حتی رنگها را با انگلیسی ادا میکرد و اولین بار حروف انگلیسی را ادا کرد و متوجه شدیم که زبان انگلیسی را بیشتر از فارسی یاد گرفته در صورتی که ما خودمان مسلط به انگلیسی نبودیم و با او فارسی صحبت میکردیم همین موضوع سبب شد تا با چند روانشناس صحبت کنم و اکثر آنها میگفتند که دو زبانه میشود و دیر به حرف میآید اما بعضی از آنها نیز معتقد بودند که یادگیری زبان ذاتی است.
فراگیری همزمان چندین زبان
مادر سهند میافزاید: هیچوقت سهند را برای فراگیری زبانهای مختلف سر کلاس نفرستادیم و در دورهای که پدر سهند به خاطر کار مجور شد زبان ترکی یاد بگیرد، با سهند ترکی صحبت میکرد و سهند خیلی زود یادگرفت و با پدرش گاهی ترکی صحبت میکرد و در حال حاضر کارتنهای ترکی را نگاه میکند. پس از زبان انگلیسی و ترکی، خود سهند علاقهمند شد که زبانهای دیگر را نیز یاد بگیرد و از کودکی همیشه یوتیوپ نگاه میکرد و تمام زبانها را از این طریق فراگرفته است در حال حاضر در کنار زبان ترکی و انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی را در سطح B2 فرا گرفته است و حتی زمانی که برای تعیین سطح رفته بودیم اساتید زبان فرانسه از لهجهای که سهند در هنگام صحبت کردن داشت تعجب کرده بودند.
مادر سهند اینچنین ادامه میدهد: سهند، «استاد پذیریاش» بسیار سخت است چرا که از کودکی یادگرفته خودش به تنهایی و خودخوان یاد بگیرد و بنا دارد پس از اتمام زبان آلمانی، زبان اسپانیایی بخواند. سهند به پیانو هم علاقه دارد و از ۵ سالگی کلاس میرفت چرا که پیانو نیاز به تمرین دارد و الان یک سال است که پیانو میزند و کتابهایی که همه در سه سال میزنند را سهند یک ساله تمام کرد.
روانشناسان می گویند که سهند را تک بعدی نکن
خانم کیباخی میگوید: از کودکی با مشاور و روانشناس در ارتباط هستم و آنها معتقدند که سهند ذاتا بااستعداد است و شما آن را شکوفا کردهاید در واقع هر بچهای استعداد دارد تنها باید خانوادهها این استعداد نهفته را پیدا و آن را در فرزند خود تقویت کنند. مشاوران معتقد بودند که حیف است سهند تنها تبدیل به یک مترجم شود و الان دنیا، دنیای آیتی است و به من پیشنهاد دادند که سهند را با کامپیوتر آشنا کنم، یک روز با یک شرکت برنامهنویسی در تهران تماس گرفتم که ببینم چه برنامهای برای کودکان دارند که گفتند برنامهای برای کودکان وجود ندارد و تنها یک برنامه معرفی کردند و گفتند استاد به صورت خصوصی تنها یک ساعت این برنامه را آموزش میدهد اما سهند بخاطر علاقهای که به یادگیری داشت برنامه را نصب کرد و خودش به تنهایی با برنامه کار کرد. برنامهنویسی چندین زبان دارد از وب گرفته تا سایت، بازی ساختن و اپلیکیشن موبایل و ... و از آنجایی که سهند به هیچ عنوان استادپذیر نیست، برنامهنویسی را از طریق یوتیوپ پیگیری میکند و در طول یک سال، سه سایت و چندین بازی ساخته است البته روانشناسان میگویند که سهند را تک بعدی نکن به همین خاطر علاوه بر زبان، برنامه نویسی، ریاضی، روبیک، موسیقی و حتی ورزش را در برنامه زندگیاش جای دادهایم.
رکورد ۱۴۶ در تست آیکیو
مادر سهند با بیان این مطلب که چند ماه گذشته با یکی از اساتید و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به نام دکتر رضایی ارتباط گرفتم تا ببینم سهند در چه سطحی است، ما داریم برای سهند هزینه میکنیم و وقت میگذاریم، علاقهمند بودم بدانم در این چند سال اخیر چقدر پیشرفت داشته است که وقتی فهمیدند سهند هیچ مربی و استادی نداشته، متعجب شدند و همین موضوع سبب شد تا سهند را برای شرکت در تست آیکیو آماده کنم. یکی از معتبر ترین و بینالمللیترین تستهای آیکیو در دنیا، منسا است که مرکز آن در بریتانیاست و نماینده منسا در ایران را آقایی دارند که هر چند سال یکبار از آمریکا به ایران میآیند و با پیگیریها و تماسهای ممتدی که داشتم سرانجام موفق شدم گفت و گویی داشته باشم و قرار شد ۲۰ فروردین مجدد تماس بگیرم و بعد فیلمهای سهند را برایشان ارسال کردم.
سهند همزمان با تست منسا، المپیاد ریاضی هم داشت که هر سال در سنگاپور برگزار میشود اما به دلیل کرونا به صورت آنلاین برگزار شد و ۲ روز مانده بود به امتحان تازه متوجه این المپیاد شده بودم اما با این حال سهند مدال برنز گرفت البته هنوز مدالش ارسال نشده است و ۲ مرداد ماه نیز مرحله دوم المپیاد برگزار میشود. هر چند سهند علاقهای به ریاضی ندارد اما در المپیاد شرکت خواهد کرد تا هوش خودش را نسبت به دیگر بچهها بسنجد.
با ۸ سال سن؛ سال تحصیلی ۱۴۰۰ کلاس چهارم میرود
وی ادامه میدهد: هزینه تست منسا ۱۰ میلیون بود و با هر سختی مبلغ را تهیه کردیم و سهند را بردیم تهران که در تست آیکیو منسا رکورد ۱۴۶ را بین سنین ۸ تا ۱۶ سال شکست و تا پایان ماه میلادی مدرک آی کیو سهند ارسال میشود.ضمن اینکه سهند کلاس اول و دوم را جهشی خوانده و در سن ۷ سالگی کلاس سوم را خوانده است اما به خاطر اینکه متولد نیم سال دوم است قبول نکردند و کلاس دوم را مجدد خواند اما پیگیر هستم که امسال سهند جهشی بخواند و سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را در پایه چهارم ادامه دهد.
نزدیک به ۱۰۰ مدل الگوریتم را یاد گرفته است
مادر سهند بیان میکند: سهند از دو سالگی به اسباب بازی علاقه نداشت و هروقت فروشگاه اسباب بازی میرفتیم تنها سراغ لگو و روبیک میرفت و الان نیز تنها اسباب بازیهایش انواع روبیک است و از طریق یوتیوپ با الگوریتمهای مختلف روبیک آشنا شد و بازی کرد و تا الان نزدیک به ۱۰۰ مدل الگوریتم را یاد گرفته است و رکورد میزند. اوایل، زیر یک دقیقه بود اما الان زیر ۲۵ ثانیه رکورد میزند، حتی روبیک را جلوی آینه حل میکند.
مادر سهند تصریح میکند: متاسفانه خانوادهها فکر میکنند حتما باید هزینه کنند تا کودکانشان پیشرفت کنند یا حتما استاد بگیرند البته ما بعد از ۷ سال تازه داریم برای آموزش سهند هزینه میکنیم و زبان فرانسه، ایتالیایی و آلمانی را از مکالمه فراتر رفتهایم و به صورت آزمونی قرار است سهند فرا بگیرد و باید با بزرگسالان آزمون بدهد، من و همسرم از بازار و خرید و مهمانی و تفریح و سفرهایمان بخاطر سهند گذشتهایم چرا که معتقدیم سهند به هر موفقیتی برسد انگار من و همسرم به موفقیت رسیدهایم. بچه را از کودکی به هر سمتی سوق بدهیم به همان سمت تشویق میشود پس چرا راهنمای خوبی برای کودکانمان نباشیم و خدا را شکر تا به امروز خودش پیگیر و علاقهمند بوده است.
بگفته مادر سهند او هر روز ۵ صبح بیدار میشود و ۸ و نیم شب نیز میخوابد و راز موفقیتهای کودکش در خواب کافی، مطالعه قبل از خواب و تغذیه سالم و همچنین ارتباطات سالم و هدفمند است بطوریکه ما با خانواده همکلاسیهای سهند رفت و آمد داریم.
آرزو دارم در آینده زبان برنامه نویسی بسازم
انتظار داشتم وارد اتاق سهند که میشوم با دنیایی از اسباببازیهای رنگارنگ و ماشین و موتور و هلیکوپتر و ... روبهرو شوم اما اتاق سهند به هیچ عنوان همانند کودکان همسن و سال خودش نبود و گویی وارد اتاق نوجوانی ۱۷ ساله شدهام، میز کامپیوتر و چندین روبیک و میز پیانو لوازم اتاق سهند ۸ ساله را تشکیل میدهدو با سهند که هم صحبت شدم از آرزوهایش گفت و بازیهایی که ساخته و سایتی که طراحی کرده است.
سهند میگوید: دوست دارم زبانهای زیادی یاد بگیرم و اینکه به جای بازی کردن بتوانم بازیهای زیادی بسازم و بتوانم خودم در آینده یک زبان برنامه نویسی بسازم و دوست دارم یک برنامهنویس حرفهای باشم و دوست دارم در آمازون کار کنم چون تحقیق کردم و دیدم برنامهنویسهای آمازون فوقالعاده حرفهای هستند.