شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ 3787 0 2

شرکت فیس بوک با راه اندازی یک مرکز تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی در پی یافتن راهی است که بهره برداری سودمند از اطلاعات را تسهیل کند. گوگل پیش تر با پروژه ˈمغز گوگلˈ تحقیق در این زمینه را آغاز کرده است.‎

فیس بوک به دنبال هوش مصنوعی

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از منابع خبری، شرکت اینترنتی فیس بوک در پی پردازش بهتر حجم وسیع اطلاعاتی است که‎ کاربران در اختیار این شرکت قرار می دهند. از این رو فیس بوک یک مرکز تحقیقاتی راه اندازی کرده است که متخصصان دانشگاه نیویورک نیز در آن همکاری می کنند.
 
این مرکز قرار است در مورد شیوه یادگیری رایانه ها پژوهش کند. به عنوان مثال این که چطور می توان به رایانه آموزش داد که حجم وسیع داده ها را پردازش و سپس نتیجه گیری کند.
 
پژوهشگران این مرکز پژوهشی در نیویورک، لندن و ساختمان مرکزی فیس بوک در منلو پارک کالیفرنیا مستقر هستند.مدیریت این مرکز بر عهده ریاضی دان برجسته فرانسوی، یان لی کان است. یان لی کان بنیانگذار مرکز پژوهش داده ها در دانشگاه نیویورک و از متخصصان شناخته شده در زمینه هوش مصنوعی است.
 
مایک شروپفر مدیر بخش تکنولوژی فیس بوک با اشاره به ˈتحقیقات را هگشای یان لی کان در مورد یادگیری عمیقˈ تاکید کرده است که فیس بوک از حضور لی کان در تیم تحقیقاتی خود بسیار خوشحال است.
 
در روش ˈیادگیری عمیقˈ (Deep Learning)، اطلاعات با الگو برداری از عملکرد مغز انسان پردازش می شود. مارک زاکربرگ مدیر فیس بوک در ماه اکتبر 2013 (مهر ماه 92) برای نخستین بار از برنامه های تحقیقاتی این شرکت در زمینه هوش مصنوعی خبر داده بود.
 
به گفته وی در ماه سپتامبر (شهریور ماه) فیس بوک یک کارگروه تشکیل داده است تا بر پایه تمامی اطلاعاتی که کاربران این شبکه در اختیار شرکت قرار می دهند، تحقیقی ممتاز در زمینه هوش مصنوعی انجام شود.
 
زاکربرگ هدف از این تحقیق را بهره مندی از توانایی های هوش مصنوعی برای مفهوم دار کردن اطلاعات خوانده است. به گفته وی با این روش به شناخت تازه ای از دنیا دست پیدا می کنیم که می تواند به پرسش های مردم پاسخ دهد.
 
البته قابل پیش بینی است که فیس بوک از این تحقیقات برای کسب سود تجاری بیشتر از جمله تبلیغات بهره برداری خواهد کرد. شرکت اینترنتی گوگل هم از یک سال پیش در زمینه هوش مصنوعی فعال شده است.این شرکت نیز با پروژه ˈمغز گوگلˈ در پی توسعه دانش ˈیادگیری ماشینیˈ با هدف ‎پردازش سریع تر اطلاعات است.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد
دانشگاه آزاد قزوین قهرمان لیگ روباتهای فوتبالیست اندازه متوسط شد
سه میلیارد ریال برای خانه ریاضیات بوشهر اختصاص یافت
برگزاری همایش ریاضی در زنجان