در سالهای اخیر شرکتهایی مانند فیسبوک رشد زیادی داشتهاند و مدیران این شرکتها بسیار محبوب شدهاند که البته بخشی از این محبوبیت خود را مدیون رسانهها هستند. فیسبوک آنقدر گسترشیافته و پیش روی خود آنقدر فضا برای کار میبیند که به راهکارهای تازهای در جذب نخبگان و غنیسازی آزمایشگاههای تحقیقاتیاش میاندیشد. در این شماره به تأثیر فضای مجازی در استخدام نخبگان و در مقابل، اخراج کارکنان ناراضی نگاهی خواهیم داشت.
شرکت فیسبوک چند محقق برجسته دانشگاهی در حوزه روباتیک را استخدام کرده است. با نگاهی به فهرست استخدامی فیسبوک، پرسش مهمی مطرح میشود؛ اینکه چرا فیسبوک به روباتها علاقهمند شده است. هرچند فیسبوک با بهکارگیری روباتها در کسبوکار خود بیگانه نیست و بهعنوان مثال، در برخی از دیتاسنترهای خود از بازوهای روباتیک استفاده میکند.
فیسبوک قصد دارد با به خدمت گرفتن متخصصان برجسته حوزه هوش مصنوعی، راهکاری برای برطرف کردن چالشهای پیش روی سامانههای مبتنی بر هوش مصنوعی بیابد. هدف نهایی در ساخت سامانههای هوشمند آینده این است که این سامانهها با کمترین داده آموزشی، بیشترین کارایی را داشته باشند.
Yann LeCun، محقق ارشد هوش مصنوعی فیسبوک معتقد است: «واضح است که سامانههای ما نقایصی دارند و نمیتوانند با سرعتی که انسان میآموزد، وظایف خود را یاد بگیرند.» در میان افرادی که توسط فیسبوک و با این هدف به خدمت گرفتهشدهاند نام Jessica Hodgins محقق سابق دیزنی و Abhinav Gupta، همکار سابقش در دانشگاه کارنگیملون نیز دیده میشود.
Pieter Abbeel متخصص روباتیک از دانشگاه برکلی و بنیانگذار کمپانی آموزش روبات، Covariant.ai معتقد است: حوزه روباتیک سبب پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی میشود، زیرا به دلیل چالشهایی که در دنیای واقعی وجود دارد و این روباتها باید بر آنها غلبه کنند، متخصصان این حوزه سعی میکنند از بهترین و بهینهترین الگوریتمها برای روباتهای فیزیکی استفاده کنند.
به گفته Ken Goldberg استاد هوش مصنوعی دانشگاه برکلی، روباتهای فیزیکی بهگونهای طراحی میشوند که با تغییر رفتار در موقعیتهای مختلف خود را به هدف نزدیکتر کنند. میتوان از چنین الگوریتمهایی در فضای مجازی هم استفاده کرد و بهعنوان مثال از آنها در نمایش بهینه تبلیغات اینترنتی بهره برد؛ حوزهای که برای کسبوکار فیسبوک بسیار مهم است.
Hodgins در مصاحبهای از تمایل فیسبوک به سرمایهگذاری در حوزههای مختلف روباتیک خبر داد؛ از ساخت روباتهای انساننما گرفته تا خدمتکارهای مکانیکی برای قرار دادن ظرفها در ماشین ظرفشویی. به عقیده LeCun از فیسبوک، با فتح چنین میدان استراتژیکی، این شرکت برای نخبگان حوزه هوش مصنوعی که از دانشگاه فارغالتحصیل میشوند جذابتر خواهد شد.
Bart Selman استاد علوم کامپیوتر و کارشناس هوش مصنوعی از دانشگاه کرنل معتقد است: این حرکت فیسبوک برای گسترش حضور در حوزه هوش مصنوعی و دنبال کردن پروژههایی که بهظاهر ارتباط مستقیمی با کسبوکار این شرکت ندارد، ایده خوبی است؛ روشی که گوگل با ورود به حوزههایی نظیر خودرانها بهکار برده است.
در هر صورت اقدام فیسبوک در جذب چنین نخبگانی و شروع چنین پروژههایی، کارکردهای تبلیغاتی روی دانشجویان دارد. هر چه این تبلیغات قویتر و جذابتر باشند، فیسبوک نخبگان بیشتری را بهسوی خود خواهد کشید و آزمایشگاههای تحقیقاتی پربارتری خواهد داشت.