شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ 5124 0 1

اعطای مدال ریاضیات به ریاضیدان ایرانی، مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد در آمریکا، روزی مهم برای ریاضیات، زنان و علوم است.

پیام تبریک مدیرکل «یونسکو» به پروفسور مریم میرزاخانی

ایرنا:
ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو در پیام تبریکی به پروفسور مریم میرزاخانی، اولین‌زن مدال‌آور در ریاضیات اظهار کرد: «اعطای مدال ریاضیات به ریاضیدان ایرانی، مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد در آمریکا روزی مهم برای ریاضیات، زنان و علوم است. اعطای این جایزه تشویق بزرگی برای افرادی است که مایل‌‌اند در حوزه علوم یا ریاضیات فعالیت کنند. به علاوه، این جایزه به مانند تقاضایی است از جامعه جهانی تا استعدادهای زنان را در همه سطوح و به‌گونه‌ای هم‌ارز با مردان در طول مسیر تعالی علمی آنان به‌رسمیت بشناسند.»
 
وی در ادامه گفت:«امروز، کمتر از 30‌درصد از کل دانشمندان مطرح جهان زن هستند. بزرگ‌ترین علت این امر را باید در کلیشه‌ها جست‌وجو کرد. دختران به اندازه کافی برای تحصیل در رشته‌های ریاضیات و علوم در مدارس تشویق نمی‌شوند. اغلب از پیشرفت شغلی زنان ممانعت می‌شود. حذف زنان و دختران باعث ازبین‌‌رفتن حجم عظیمی از استعدادهاست که به این واسطه با محدودشدن پتانسیل‌های ذهنی مشترک‌مان، بشریت مجازات می‌شود. این عمل به‌ویژه بر ریاضیات که خود بنیان بسیاری از علوم و جزیی‌ جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره، از اقتصاد گرفته تا حرکت قطارهاست، تأثیر مخربی خواهد داشت. همه باید فرصت آن را پیدا کنند که مهارت‌هایشان را به نمایش بگذارند.»
 
ایرینا بوکووا افزود:«یونسکو متعهد شده است تا از همکاری‌های علمی و آموزش علم برای همه، به‌عنوان محرکی برای دستیابی به برابری و تعالی علمی حمایت کند. یونسکو با هدف پرورش علاقه دانش‌آموزان، اعم از دانش‌آموزان دختر و پسر به ریاضیات، از برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های مرتبط حمایت می‌کند، ضمن اینکه در فعالیت‌های تربیت معلم ریاضی نیز مشارکتی دایمی دارد.»
منبع
شرق
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
پروفسور کرم زاده: آموزش و پرورش زیر ساخت توسعه و پیشرفت کشور است
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران