شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ 3747 0 1

یاد و خاطره پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیا در دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشجویان، دانش آموزان و سایر اقشار مردم در کرمان گرامی داشته شد.

بزرگداشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیا در کرمان

یاد و خاطره پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیا با حضور مسئولان و هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشجویان، دانش آموزان و سایر اقشار مردم در کرمان گرامی داشته شد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا فدایی رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان در این آیین گفت: این آیین در سه محور از جمله بزرگداشت دهه ریاضیات، گرامیداشت یاد مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیا و بررسی همکاری و همفکری خانه ریاضیات کرمان برگزار شده است. عضو هیات علمی و استاد ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز گفت: مریم میرزاخانی برنده جایزه فیلدز که معادل نوبلی در بین ریاضی دانان است و این نابغه ایرانی در جوانی و در سن 38 سالگی به این جایزه دست یافت و در سن 40 سالگی وفات کرد.

پروفسور مهدی رجبعلی پور افزود: تفکرات به سه دسته از جمله تفکرات مذهبی، حکمت (تجربیات) و جهان بینی تقسیم می شود که باید استفاده مثبتی از آنها در جهت پیشبرد علم و ریاضیات برده شود. وی با اشاره به رابطه ریاضیات فلسفه و حکمت گفت: تفکرات از آغاز دنیا گاهی جلوی پیشرفت علم را گرفته و گاهی به علم سرعت داده است لذا باید برخی تعاریف از فلسفه و حکمت را برای پیشبرد علم تغییر داد.

مریم میرزاخانی به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی در سال 2014 برنده مدال فیلدز به عنوان بالاترین جایزه در ریاضیات (معادل نوبل ریاضی) شده است. مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در دوران تحصیل در دبیرستان در سالهای 1994 کشور هنگ‌ کنگ و 1995 کشور کانادا، از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا در سال 2005 به عنوان یکی از 10 ذهن برتر در رشته ریاضیات شناخته شد، برنده جایزه 'ستر' از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 از دیگر افتخارات بین المللی وی در ریاضیات بوده است.

میرزاخانی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران راه یافت و موفق به کسب طلا در این المپیاد شد. وی پژوهشگر ریاضی و همچنین استاد دانشگاه استنفورد و دانشگاه پرینستون آمریکا بوده است.

مریم میرزاخانی ریاضی دان و نابغه ایرانی در 13 اردیبهشت سال 1356 در تهران متولد شد و وی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در تیرماه 96 شمسی دیده از جهان فروبست. همچنین در این آیین یاد و خاطره علیرضا افضلی پور خیر کرمانی و همسر وی گرامی داشته شد.

دانشگاه شهید باهنر کرمان یک دانشگاه دولتی است و از ابتدای دهه 50 خورشیدی به همت علیرضا افضلی پور شکل گرفت و بخش ریاضی این دانشگاه از سال 54 در دانشکده علوم پایه ایجاد شد. سال 63 آغاز تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با بخش ریاضی دانشجو پذیرفت و همچنین در سال 67 پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی در رشته ریاضی صورت گرفت و سال 74 با ایجاد بخش علوم کامپیوتر و آمار بخش ریاضی منفک شد و دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر در این سال شکل گرفت.

امروز دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر شامل بخش های ریاضی محض، کاربردی، آموزش ریاضی، آمار و کامپیوتر است و دانشجویان رشته ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تحصیل می کنند.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!