واحد تحقیق، توسعه و آموزش ریاضی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در نیمسال دوم تحصیلی ۹۴-۹۳ مجموعه جلسات آموزشی در حوزه آموزش ریاضی برگزار میکند. به گزارش خبرنگار مهر، این مجموعه جلسات که از تاریخ ۵ بهمنماه ۱۳۹۳ آغاز شده و تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ادامه مییابد، شامل هفده جلسه میشود که تا کنون یازده جلسه آن برگزار شده است.
«شماره مورد نظردر دسترس نمیباشد» عنوانی بود که دکتر مجید میرزا وزیری ارائه کرد و به مسئلههایی در مورد منطق ریاضی پرداخت. «تفکر ریاضیوار با استفاده ازسیستمهای جبر کامپیوتر» توسط دکتر فرشته زینیوند نژاد و «بررسی چگونگی آموزش راهبردهای حل مسئله به دانش آموزان» به کوشش دکتر ابراهیم ریجانی ارائه شد. «مقدمهای بر موضوع کیفیت آموزشی در کلاس درس ریاضی» و «آموزش مجموعهها در کتابهای درسی و تألیف آن در کتاب ریاضی پایه نهم» توسط محمدرضا فدایی و حمیدرضا امیری به بحث گذاشته شد.
در ششمین جلسه این دوره آموزشی فهیمه کلاهدوز از «نظریه بازیها گامی به سوی استدلال و گفتمان در کلاس درس» سخن گفت. در ادامه این مجموعه جلسات، «مفهوم تقارن در ریاضیات مدرسهای» موضوعی بود که دکتر مجتبی قربانی از آن سخن گفت و ملیحه دوستی نیز «آموزش کسر در دوره ابتدایی» را مرور کرد. «تغییرات ارائه مفاهیم هندسی در کتابهای درسی طی سالهای گذشته» موضوعی بود که محمدرضا سیدصالحی بررسی کرد. امیرحسین آشنا و سیدمنصور واعظپور نیز در این دوره از «تدریس ریاضی به روش DNR (دوگانی، نیاز، تکرار)» و «تعمیم در ریاضیات» سخن گفتند.
جلسات باقیمانده که هفتههای آتی از ساعت ۱۵.۳۰تا ۱۶:۳۰ در سالن همایشهای دفتر تألیف کتب درسی واقع در طبقه هشتم سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار خواهد شد، شامل موارد زیر است:
بیست و هفت اردیبهشتماه دکتر کسری علیشاهی، دکترای ریاضی و استادیار دانشگاه صنعتی شریف، موضوع «شگفتیهای احتمال» را ارائه خواهد داد.
در سوم خرداد موضوع «نگاهی مقایسهای بر آموزش جمع و تفریق در ایران، ژاپن و آمریکا» توسط مهدی ایزدی، کارشناس ارشد آموزش ریاضی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
موضوع «طرح مسئله ریاضی» توسط مجتبی اسکندری، کارشناس ارشد آموزش ریاضی در تاریخ دهم خردادماه ارائه خواهد شد.
دکتر رضا حیدری، دکترای آموزش ریاضی در تاریخ هفدهم خردادماه به سؤال «آیا معلمان ابتدایی دانش ریاضی خود را کافی میدانند؟» پاسخ میگوید.
بیست و چهار خردادماه دکتر عینالله پاشا، دکترای ریاضی و استاد دانشگاه خوارزمی موضوع «آمار خوب یا بد؟» را به بحث میگذارد.
و جلسه پایانی این دوره در سیویک خردادماه توسط دکتر مسعود کبیری، دکترای سنجش آموزش و مدیر دادهپردازی تیمز و پرلز با عنوان «گزارش ارزشیابی ریاضی پایه سوم ابتدایی» برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است شرکت در کلاسها برای علاقهمندان رایگان میباشد و گواهی حضور در سمینار به شرکتکنندگان اعطا خواهد شد. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهران، خیابان ایرانشهر شمالی، نرسیده به پل کریمخان، نبش کوچه آذرفر(چوبینی)، ساختمان شماره چهار آموزش و پرورش(ساختمان شهید موسوی) قرار دارد و جلسات در طبقه هشتم، سالن همایشها برگزار میگردد.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر به تارنمای واحد تحقیق، توسعه و آموزش ریاضی به نشانی mathrde.ir مراجعه کنند.