شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ 2861 0 5

برنامه «مدرسه تابستانی ریاضیات فراگیر» برای دانش‌آموزان، 30 تیرماه تا دوم مرداد ماه امسال به همت آزمایشگاه الگوریتم‌ها و حل مساله وابسته به دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

مدرسه تابستانی ریاضیات فراگیر برگزار می‌شود

برنامه «مدرسه تابستانی ریاضیات فراگیر» برای دانش‌آموزان، 30 تیرماه تا دوم مرداد ماه امسال به همت آزمایشگاه الگوریتم‌ها و حل مساله وابسته به دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. به گزارش سرویس علمی ایسنا، در آزمایشگاه الگوریتم‌ها و حل مساله قرار است ریاضیات نهفته در امور روزمره‌ طی کارگاه‌هایی تعاملی به بحث و بررسی گذاشته شود.
 
در این کارگاه‌ها سعی بر آن است که کاربرد‌های نوین علوم ریاضی در قالبی ساده و بازی‌وار برای دانش‌آموزان مطرح شود. همچنین طراحی کارگاه‌‎ها به نحوی است که مخاطب برای فهم‌ و برقراری ارتباط با محتوای آن‌ها نیازی به دانش قبلی در آن زمینه ندارد؛ تنها نیاز افراد شرکت‌کننده در این دوره مهارت‌هایی است که در دوران تحصیل کسب کرده‌اند.
 
از جمله مهمترین کارگاه‌هایی که در این مدرسه برگزار می‌شوند، می‌توان به الگوریتم، یادگیری ماشین و کاربرد آن در بینایی ماشین، آمار و تحلیل داده، اقتصاد و نظریه‌ی بازی، ریاضی‌فیزیک، توپولوژی، شبکه‌های اجتماعی و رمزنگاری اشاره کرد.
 
بر اساس این گزارش، آزمایشگاه الگوریتم‌ها و حل مساله قصد دارد برنامه‌ای را جهت آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با این علم و کاربردهای آن ترتیب دهد. برنامه‌ای که نه تنها دید دانش‌آموزان شرکت‌کننده را به دیدی بالاتر از دید همگانی و کتاب محور رایج در آموزش این علوم می‌رساند، بلکه به منظور تطبیق با نوع نیاز آموزشی نسل جدید، این مطالب را به‌ صورت کارگاه‌هایی «تعاملی» عرضه خواهد کرد.
 
در دو روز آخر برنامه (روزهای سوم و چهارم)، دانش‌آموزان در رابطه با مباحثی که در دو روز اول به آن‌ها آموزش داده شده است، ارزیابی می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی http://www.aplab.sharif.ir مراجعه کنند.
 
 
تکمیلی: برگرفته از وب سایت آزمایشگاه الگوریتم و حل مسئله
فعالیت انجام شده در دانشکده‌ی علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در دودهه‌ی گذشته در زمینه‌ی ترویج علوم ریاضی و توسعه‌ی فعالیت‌های آموزش ریاضی به انباشت تجربیات ارزنده‌ای انجامیده است. این فعالیت‌ها به صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توسعه‌ی باشگاه‌های اینترنتی در قالب طرح شبکه‌ی مدرسه، طراحی خانه ریاضیات، برگزاری مسابقات ریاضی و کامپیوتر ویژه‌ی دانش‌آموزان و همکاری با المپیادهای ریاضی و کامپیوتر شکل گرفته است. آزمایشگاه الگوریتم‌ها و حل مساله مبتنی بر این تجربیات برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و توسعه و ترویج در زمینه‌ی آموزش ریاضی و کامپیوتر، تاسیس شده است و زیر نظر دکتر یحیی تابش به فعالیت می‌پردازد.
 
برنامه‌ی ریاضیات فراگیر
آزمایشگاه الگوریتم‌ها و حل مسأله وابسته به دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف، قصد دارد برنامه‌ای تحت عنوان ریاضیات فراگیر برای دانش‌آموزان برگزار کند. در این برنامه قصد داریم تا ریاضیات نهفته در امور روزمره‌ را در طی کارگاه‌هایی تعاملی به بحث و بررسی بکشیم. این برنامه در ۴ روز از تاریخ ۳۰ تیر تا ۲ مرداد برگزار می‌گردد.
 
در دنیای امروز که برای دیدن نمودهای ریاضی در زندگی‌مان تنها کافی است قدری به دور و برمان بنگریم، شاید صحبت کردن درباره ریاضی و توضیح اهمیت آن قدری بیهوده به نظر برسد اما نکته‌ای که جایگاه ریاضی را در بین دیگر علوم بسیار شاخص می‌کند، آزادی و گستردگی آن است که باعث شده است ریاضی در بسیاری از جنبه های فناوری و تکنولوژی نفوذ کرده و درشکل‌گیری بسیاری از پیشرفت‌های انسانی نقش داشته‌باشد. از پیش‌بینی وضعیت اقتصادی و مدل‌سازی جهان گرفته تا تحلیل یک نظرسنجی و پژوهش‌های جامعه‌شناختی و بسیاری شاخه‌های دیگر، ریاضی ابراز بسیار متنوعی برای هر یک از این شاخه‌ها فراهم آورده است.
 
با توجه به مطالبی که ذکر شد نیاز به مجالی که بتوان در آن دانش‌آموزان را با این علوم و کاربردهایشان آشنا کرد و آموزش‌هایی مجزا از آموزش‌های معمول مدارس را به آنها تدریس کرد، به شدت حس می‌شود. از این رو آزمایشگاه الگوریتم‌ها و حل مساله قصد دارد تا برنامه‌ای را جهت آشنايی بيشتر دانش‌آموزان با اين علم و کاربردهای آن ترتيب دهد. برنامه‌ای که نه تنها دید دانش‌آموزان شرکت‌کننده را به دیدی بالاتر از دید همگانی و کتاب محور رایج در آموزش این علوم می‌رساند، بلکه  به منظور تطبیق با  نوع نیاز آموزشی نسل جدید، این مطالب را به‌صورت کارگاه‌هایی «تعاملی» عرضه خواهد کرد.
 
شرح برنامه:
در ابتدای روز اول یکی از استادان دانشکده‌ی علوم ریاضی سخنرانی‌ای در رابطه با مبحثی از ریاضیات ارائه می‌دهد. سپس کارگاه‌ها با حضور دانش‌آموزان آغاز می‌گردد (برای روز‌های اول و دوم). در این کارگاه‌ها سعی بر آن است که کاربرد‌های نوین علوم ریاضی در قالبی ساده و بازی‌وار برای دانش‌آموزان مطرح شود. هم‌چنین طراحی کارگاه‌‎ها به نحوی است که مخاطب برای فهم‌ و برقراری ارتباط با محتوای آن‌ها نیازی به دانش قبلی در آن زمینه ندارد؛ تنها نیاز افراد شرکت‌کننده در این دوره مهارت‌هایی است که در دوران تحصیل کسب کرده‌اند.
 
فهرست کارگاه‌هایی که در این مدرسه برگزار خواهند شد به شرح زیر است:
-- الگوریتم
-- یادگیری ماشین و کاربرد آن در بینایی ماشین
-- آمار و تحلیل داده
-- اقتصاد و نظریه‌ی بازی
-- ریاضی‌فیزیک
-- توپولوژی
-- شبکه‌های اجتماعی
-- رمزنگاری
 
در دو روز آخر برنامه (روزهای سوم و چهارم)، دانش‌آموزان در رابطه با مباحثی که در دو روز اول به آن‌ها آموزش داده شده است، ارزیابی می‌شوند. این ارزیابی به دو طریق انجام می‌شود:
 
ارائه توسط شرکت‌کنندگان (روز سوم)
در این قسمت ابتدا دانش‌آموزان به گروه‌های ۳ یا ۴ نفره تقسیم می‌شوند و هر گروه یک مبحث را که در خلال کارگاه‌ها با آن آشنا شده است انتخاب می‌کند و سعی می‌کند از طریق اینترنت، کتاب‌ها و منابع معرفی شده در کارگاه‌ها،  اطلاعات بیشتری در مورد مبحث مورد نظر کسب کند و سپس گروه‌ها به ارائه‌ی این مطالب در قالبی مانند سخنرانی یا تهیه پوستر خواهند پرداخت.
 
مسابقه (روز چهارم)
در روز برگزاری مسابقه دانش‌آموزان در قالب گروه‌های ۴ و ۵ نفره در یک مسابقه که بر اساس اصول نظریه‌ی بازی‌ها طراحی شده است به رقابت می‌پردازند. فعالیت اصلی دانش‌آموزان در این مسابقه، حل مسائلی در مورد مباحث کارگاه‌ها به صورتی خلاقانه است. در پایان روز نیز جوایز و گواهی حضور در برنامه به دانش‌آموزان اهدا خواهد‌ شد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی