به گزارش تلگراف، بانک ها برای کاهش هزینه ها تحت فشار زیادی قرار دارند، اما بهبود خدمات آن ها برای جلب رضایت مشتریان امری حیاتی است. یکی از این خدمات که معمولا به طور کامل رضایت مشتریان را جلب نمی کند، راهنمای تلفنی است که هنگام تماس با خدمات امور مشتریان بانک ها با آن مواجه می شویم.
چندین بانک انگلیسی برای رهایی از منوهای تلفن گویا و ارایه بهتر خدمات، به سراغ هوش مصنوعی رفته اند و به امید این که بتوانند در طول چند ماه آینده خدمات امور مشتریان را به طور کاملا هوشمند و کارآمد ارایه کنند، مبالغ هنگفتی را در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند.
امکان بررسی آنلاین موجودی حساب، انتقال وجوه و حتی پرداخت آنلاین مبلغ چک، تاکنون موجب میلیاردها پوند صرفه جویی در شعب مختلف این بانک ها شده است و همین علت مسئولین بانک ها دائما به دنبال بهبود خدمات خود هستند.
بانک سلطنتی اسکاتلند در حال استفاده آزمایشی از یک سیستم رباتیک هوشمند است که با مشاهده دقت در عملکرد کارمندان بانک، روش انجام امور را فرا می گیرد. قرار است این سیستم هوشمند وظیفه پاسخگویی به سوالات ساده مشتریان را بر عهده بگیرد تا کارمندان بانک به امور مهم تر رسیدگی کنند.
البته این رویکرد در حال حاضر با دو چالش عمده مواجه است. اول این که ربات های هوشمند امروزی، فناوری جدیدی محسوب می شوند و عموما کارآیی بالایی ندارند. دوم این که شاید ربات ها توانایی ترجمه و فهم درخواست مشتریان را داشته باشند، اما هنوز قادر به همدردی با آن ها نیستند.
این در حالی است که برقراری ارتباط مثبت با مشتریان و اعتماد آن ها به کارکنان بانک، یک سرمایه بسیار ارزشمند است که در نتیجه تعامل مثبت کارکنان با مشتری به دست می آید. بنابر این ربات های هوشمند هنوز قابلیت ورود به امور مهم بانکی را ندارند و تا به کارگیری موثر آن ها در بانک ها راه درازی باقی است.