شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ 7326 0 1

ایجاد رشته کارشناسی ارشد ریاضی- گرایش رمز و کد در دانشگاه علم و صنعت مورد تصویب قرار گرفت

ایجاد مقطع ارشد "رشته ریاضی گرایش رمز و کد" در دانشگاه علم و صنعت

در جلسه شورای آموزشی و تحصیلات تکملی دانشگاه علم و صنعت «ایجاد رشته کارشناسی ارشد ریاضی- گرایش رمز و کد» مورد تصویب قرار گرفت. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و در چارچوب اهداف برنامه راهبردی معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت در زمینه بازنگری و تنوع بخشی در برنامه درسی کارشناسی ارشد به تصویب رسید.
 
دروس سرفصل رشته کارشناسی ارشد ریاضی - گرایش رمز و کد،شامل دروس اصلی:
- الگوریتم و محاسبه،
- نظریه اصلاح و کاربرد،
 
دروس الزامی کد:
- کدگذاری 1و2،
- کدهای حلقه مبنا،
- نظریه اطلاع و کدگذاری کوانتومی
 
و دروس الزامی رمز:
- رمزنگاری 1و 2،
- امنیت شبکه،
- مباحث ویژه در رمزنگاری تعیین شده است.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت، در جلسه شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی، همچنین «بازبینی فرم ارزشیابی فعلی»، پس از برگزاری جلسات متعدد و تشکیل کارگروه تخصصی و استفاده از نظرات کارشناسان و ارائه فرم ارزشیابی جدید، به تصویب رسید و مقرر شد قبل از اجرای سراسری، برای نیمسال جاری در چند دانشکده به صورت آزمایشی به اجرا در آید.
 
:: تکمیلی: در خصوص گرایش رمز و کد
عصر جدید، عصر فناوری‌های نوین اطالعاتی و ارتباطی است. سرعت نوآوری در این حوزه نیازمندی‌های علمی و عملی خاصی را طلب میکند. حجم داده‌های فراوان در این حوزه که نیازمند امنیت و محرمانگی هستند و نیاز به پردازش و ارسال سریع اطلاعات حجیم که نیازمند فناوری‌های نوین ارتباطی هستند، تربیت متخصصین و کارشناسان خبره و مسلط بر دانش رمز و کد را طلب می‌کند. رشته رمز و کد یک رشته بین رشته‌ای، بین رشته‌های مهندسی برق، کامپیوتر، فیزیک، علوم کامپیوتر و ریاضی است، که بخش اعظم آن بر بنیاد دانش ریاضی بنا شده است و الزم است به تربیت دانشجویان در این حوزه پرداخته شود تا بتوان پاسخگوی نیازمندی‌های کشور در حال حاضر و آینده بود.
 
هدف رشته‌ی کارشناسی ارشد ریاضی زمینه تخصصی «رمز و کد» تربیت دانش‌آموختگانی است که با آگاهی از حوزه‌های مختلف این شاخه و کاربردهای آنها، به توسعه علم و فناوری در حوزه فناوری اطالعات و ارتباطات بپردازند. همچنین، تامین نیازهای تخصصی شرکت‌های خصوصی و دولتی در زمینه‌های امنیت داده و اطالعات و فناوری‌های ارتباطاتی و مخابراتی از اهداف اصلی این گرایش می‌باشد.
 
فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد «رمز و کد» می‌توانند به عنوان متخصص امنیت داده، اطلاعات و ارتباطات در مراکز داده، مدیریت شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی، در شرکت‌های خصوصی، مراکز مالی، شرکت‌های مخابراتی، شرکت‌های فناوری اطلاعات، دانشگاه‌ها، مراكز آموزشی و ... فعالیت كنند. همچنین می‌توانند به عنوان پژوهشگر در زمینه امنیت اطلاعات و یا متخصص سامانه‌های ارتباطی در شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی به پژوهش، نوآوری و توسعه فناوری‌های نوین حوزه رمز و کد بپردازند.
 
شاخه‌ی نظریه‌ی کد شاخه‌ای جوان از ریاضی است که ریشه‌های آن به مقاله‌ی جنجالی شانون در سال 1948 باز می‌گردد. این شاخه در حال حاضر یک شاخه‌ی تحقیقاتی پویا و جذاب است و بسیاری از پیشرفت‌های صورت گرفته در مخابرات در سال‌های اخیر مرهون پیشرفت‌های صورت گرفته در شاخه‌ی نظریه کد و کدگذاری است. کد و کدگذاری در مرزهای فناوری‌های نوین ارتباطات قرار دارد و امروزه در دانشگاه‌های معتبر دنیا به عنوان یکی از شاخه‌های ریاضی در حال فعالیت است. دامنه بحث کد و کدگذاری، حوزه‌های مختلف پژوهشی نظیر محافظت کارا از اطلاعات در برابر اثرات کانال (نویز، تداخل، محوشوندگی و ...)، فشرده‌سازی و ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات در ادوات الکترونیکی (به دلیل پتانسیل باالی تغییر اطالعات در ذخیره‌سازی آنها بر روی تجهیزات الکترونیکی) ارتباطات مخابراتی نسل جدید 4G ، 5G ،کدگذاری های زیستی، و غیره را شامل می‌باشد. با ظهور سامانه‌های رمز کدمبنا، علاوه بر موارد فوق، اهمیت شاخه‌ی کد در امنیت اطلاعات نیز آشکار می‌گردد. شاخه‌ی نظریه‌ی کد یک شاخه‌ی میان‌رشته‌ای است و حوزه‌هایی نظیر:
 
آمار و احتماالت، مخابرات دیجیتال، جبر (میدان‌های متناهی، حلقه، گروه و مدول) ، ترکیبات، نظریه‌ی اعداد و مفاهیمی از علوم کامپیوتر نظیر پیچیدگی محاسبات و برنامه‌نویسی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به میزان بهره‌گیری از هر یک از شاخه‌های فوق، زمینه‌های مختلف تحقیقات در نظریه کد ایجاد می‌گردد و عالقه‌مندان زیادی از رشته‌ای مهندسی مخابرات و کامپیوتر را به این حوزه سوق داده است.
 
از سوی دیگر، بخش عظیمی از اطلاعات توسط ابزارهای ارتباطی، ارسال، دریافت و پردازش می‌شود و تلاش در جهت ایجاد و حفظ سطوح امنیتی بالا در این گونه ساختارها به خصوص در سازمان‌های اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و امنیتی از اهمیت زیادی برخوردار است. امنیت ارتباطات به منظور حفظ اطلاعات مخابره شده و در راستای جلوگیری از تخریب، جعل، افشا و شنود افراد غیرمجاز مطرح می‌شود. یکی از ارکان مهم امنیت ارتباطات مقوله رمز بوده و همین امر باعث شده است که علم رمزنگاری به عنوان یکی از اساسی‌ترین شاخه‌های علم مخابرات و ریاضیات در جهان مطرح گردد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی
شباهت تالاموس مغز و ترموستات