سومین سمینار ملی آنالیز هارمونیک و کاربردهای آن با حضور پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور در دانشگاه یزد برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، دکتر سید محمد صادق مدرس مصدق دبیر این همایش گفت: 80 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که پس از بررسی در مدت یک ماه، تعداد 60 مقاله برای ارایه در سمینار پذیرفته شد.
دکتر محمدعلی دهقان رییس انجمن ریاضی ایران نیز در مراسم افتتاحیه سمینار گفت: دانشگاه یزد در عرصه ریاضیات کشور حضوری فعال داشته و در این چند ماه نیز بیشترین فعالیت را انجام داده است.
وی در این رابطه از برگزاری مسابقات ریاضی کشور در اردیبهشت ماه 94 و برگزاری کنفرانس آنالیز هارمونیک و کنفرانس ریاضی در شهریور ماه 94 به میزبانی دانشگاه یزد خبر داد.
دهقان افزود: حرکت و جنبش خوبی در جامعه ریاضی کشور بوجود آمده و استقبال زیادی نیز از این کنفرانسها صورت میگیرد به طوری که تا 10 سال آینده، درخواست برگزاری این همایشها را داریم و این پویایی و تحرک در جامعه ریاضی کشور به وجود آمده است.
رئیس انجمن ریاضی ایران بیان کرد: بحث انتخابات هیات اجرایی انجمن نیز از بحثهای جامعه ریاضی است که این انتخابات میتواند به پویایی این جامعه کمک کند و لذا از جامعه ریاضی دعوت می شود که در این انتخابات شرکت کنند.
دکتر رسول نصر اصفهانی رییس کمیسیون هارمونیک نیز در این مراسم گفت: توسعه ریاضی کشور مرهون تلاشهای دو دسته شامل استادان و معلمان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که عمده بار علمی کشور بردوش آنهاست.
رییس کمیسیون هارمونیک کشور خاطرنشان کرد: این سمینار تبلور سه نسل استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که امیدواریم رشد جامعه علمی کشور با همکاری این سه نسل روز به روز افزایش پیدا کند.
نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: جمع بزرگی از بزرگان کشور در حوزه آنالیز و گرایشهای نزدیک به آن در این سمینار حضور دارند و افراد مهمی در این بخش حضور دارند که جامعه ریاضی کشور را به سمت پیشرفت حرکت دادهاند.
دکتر محمد صالح اولیا رییس دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: ما در دانشگاه یزد شاهد بهار ریاضی هستیم زیرا در سال جاری و سال آینده شاهد اتفاقات بسیاری مهمی در این بخش در دانشگاه یزد هستیم.
وی افزود: امروزه با توجه به برخی بیمنطقیهایی که در برخی روابط وجود دارد، ما به شدت به منطق ریاضی نیاز داریم و بایستی آمادگی شنیدن و گفتن حرف حساب و منطقی را داشته باشیم و آن را در خود پرورش دهیم.
رییس دانشگاه یزد تصریح کرد: یکی از لوازم رشد اجتماعی منطقی بودن است که خوشحالیم که درس ریاضی به عنوان درس پایه میتواند به دانشجویان ما کمک کند که منطق را در زندگی خود به کار گیرند و باید آن را در جامعه نیز ترویج دهیم.
اولیاء بیان کرد: رشتههای بنیادی احساس میشود که کاربردی ندارد، ولی در عمل می توانیم از آن استفاده کنیم که بعضاً بسیاری از موفقیتها به دنبال آنهاست که امیدواریم شاهد این پیشرفتها باشیم.
در پایان این مراسم نیز از دکتر علیرضا مدقالچی استاد برجسته بخش ریاضی و هارمونیک کشور تجلیل شد.
دکتر علیرضا مدقالچی محقق برجسته آنالیز و هارمونیک نیز در این مراسم گفت: آموزش خوب، پژوهش مناسب و قابل قبول، کمک به توسعه و مدیریت و ساختارهای ریاضیات از جمله مهمترین وظایف اعضای هیات علمی است.
وی افزود: از سال 67 که دورههای دکتری راه اندازی شده، یک آفت نیز به همراه آن ایجاد شده که شامل آموزش بد است و تا زمانی که پژوهش مجزا از آموزش قرار گیرد پژوهشهای ما به انحرف کشیده میشود.
وی افزود: یکی از آفتهایی که الان ما در زمینههای مختلف پژوهشی احساس میکنیم، دیدگاههای کمی نگر به جای دیدگاههای کیفی نگر است که باید با توجه به کیفیت در مقالات و پژوهشها در مسیر تربیت نیروی انسانی و رسیدن به مرزهای دانش گام برداریم.
دکتر مدقالچی تصریح کرد: امروزه وظیفه داریم که بازنگری کلی در علوم پایه به ویژه ریاضی داشته باشیم و در این راستا برنامههای آموزشی، آموزش، انتخاب دانشجو و انتخاب دانشجوی دکتری و تمامی آنها نیازمند بررسی هستند.
وی ادامه داد: اگر استعدادها در محل خود قرار گیرد، رشد خوبی صورت میگیرد که در این راستا نیز یکی از وظایف بسیار مهم ما شناخت مفاهیم است.
محقق برجسته آنالیز و هارمونیک کشور اظهار کرد: بین فیزیک و ریاضی باید تعامل خوبی برقرار شود و با وجود برخی انحرافات ما باید این ارتباط را به خوبی داشته باشیم و با یادگیری ابزارها ارتباط بین علوم را افزایش دهیم.