یکی از داوران جشنواره ملی اسباب بازی با تاکید بر اینکه ما به معنای واقعی در کشورمان صنعت اسباببازی نداریم یا شاید در ابتدای راه آن هستیم، گفت: سال به سال که پیش میرویم میبینیم همانطور که در موضوع اسباببازی و سرگرمی برای خانوادهها، مربیان، مدارس و... فرهنگسازی صورت گرفته، این موضوع سبب شده اسباببازی به حوزه تعلیم و تربیت کودک وارد شود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین فرجو با اشاره به کلیت روند داوری در جشنواره اسباببازی گفت: در جشنواره ملی اسباببازی از ابتدا تاکنون مبنا بر این بوده که آثار و طرحهایی که سال گذشته در شورای نظارت بر اسباببازی به ثبت رسیده یا تولید شدهاند مورد ارزیابی قرار بگیرند.
به گفته او، طبق مصوبه شورا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر سال باید آثار مربوط به سال گذشته را که منجر به صدور مجوز یا ثبت شده است، بررسی و برترینها را معرفی کند.
این کارشناس حوزه اسباببازی با بیان اینکه امروزه اسباببازی به عنوان یکی از عناصر اصلی و کلیدی تربیت کودکان است، گفت: بر همین اساس روز به روز گروههای مختلف تحصیلکرده دانشگاهی یا شرکتهای دانشبنیان به موضوع اسباببازی ورود کردهاند. همچنین کمکهای معاونت فنآوری ریاست جمهوری در کنار حضور فارغالتحصیلان دانشگاهی باعث شده موضوع اسباببازی از اهمیت ویژهای برخوردار باشد.
به گفته او، همین موضوع سبب شده است شاهد آثار قابل توجه و مطرح کردن در بازارهای خارج از کشور باشیم. بر همین اساس هر چند مشکلاتی مانند قیمت بالای مواد اولیه در حوزه اسباببازی داریم اما این کار برای برخی از تولیدکنندگان درآمدزایی ارزی داشته است.
این کارشناس حوزه اسباببازی با اشاره به اینکه چند سال پیش مجوز ایجاد رشته طراحی اسباببازی را از شورای گسترش وزارت علوم گرفته است، اظهار کرد: وقتی زیرساختهای لازم یعنی تربیت نیروی متخصص در این حوزه را نداشته باشیم صنعت اسباببازی لنگ میزند و دچار خلاء میشود.
فرجو با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات این حوزه نبود زیرساختهای لازم است، یادآور شد: دانشگاههای ما باید در حوزه اسباببازی به سمت ایجاد رشتههای جدید بروند تا فارغالتحصیلان رشتههای هنری در مقطع ارشد جذب گرایشهای مرتبط به طراحی و تولید اسباببازی شوند. برای مثال در دانشکدههای علمی و کاربردی میتوانیم تکنسین این حوزه را تربیت کنیم تا ایدهها و طرحهای موجود را اجرا کنند.