چهارمین جشنواره ملی اسباببازی در حالی به پایان رسید که به اعتقاد بسیاری از تولیدکنندگان شرکت کننده، این دوره نسبت به دورههای گذشته بهتر و کلاس کاری آن بالا رفته اما همچنان با ایدهآلها فاصله دارد. به گزارش ایسنا، در این دوره از جشنواره اسباب بازی از معرفی سرزمین مجازی برای کودکان گرفته تا ثبتنام برای اردوی مادر و کودک، عرضه محصولاتی با عنوان «هوش مالی کودکان»، غرفههایی برای بازی و سرگرمی کودکان حضور داشتند.
برای نخستین بار بخش معرفی و عرضه اسباببازی از بخش فروش در این جشنواره جدا شد تا نمایشگاه اسباب بازی به سطح نمایشگاههای خارجی برسد. پیش از این برخی از تولیدکنندگان و شرکتکنندگان از حضور کودکان و خانوادهها در این نمایشگاه احساس رضایت نداشتند و معتقد بودند جزئی فروشی مانع معرفی محصولاتشان به صورت کلی یا واگذاری نمایندگی آنها میشود.
در بخش فروش اسباب بازیها که در طبقه پایین مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد نیز برای نخستین بار هیچ محصولی از کانون پرورشی کودکان و نوجوانان وجود نداشت و محصولات تولیدکنندگان دیگر عرضه شد. محصولاتی که به گفته برخی از خانوادهها، قیمت آنها با فروشگاههای دیگر در سطح شهر تفاوتی نداشت اما تنوع زیاد محصولات این امکان انتخاب بهتری به آنها میداد.
برخی از تولیدکنندگان حاضر در این جشنواره نیز که شروع فعالیتشان در این حوزه به یک سال نرسیده است و برای نخستین بار در این جشنواره حاضر شدند نیز ترجیح دادند درباره نقطه ضعفها و قوت این جشنواره سکوت کنند.
به گفته اشکان باقری -یکی از تولید کنندگان اسباببازی- در نمایشگاههای سال گذشته ازدحام جمعیتی وجود داشت که ما مجبور بودیم برای مشتریهای جزئی زمان بگذاریم و برخی از مشتریهای اصلی که به خاطر آنها به نمایشگاه آمده بودیم را از دست بدهیم اما در این نمایشگاه اعلام کردند فضای پایین کانون را در اختیار کودکان و خانوادههایشان قرار میدهند تا ما در طبقه بالا بتوانیم کار خودمان را انجام دهیم.
او با بیان اینکه هدف اصلی ما جذب مشتری کلی و معرفی محصول و برندمان است،افزود: البته محصولات برخی از شرکتکنندگان در نمایشگاه به شکلی است که نیاز به تک فروشی هم دارند اما ترجیح ما این است که بتوانیم محصولاتمان را معرفی کنیم. مشتریهای پخش کننده از نمایشگاه بازدید کردند اما مشتریهای خارجی که بتوانیم فضایی برای صادرات ایجاد کنیم ندیدیم البته برخی از مشتریهای داخلی اعلام کردند که شرایط ایجاد صادارت محصولات را دارند و می توانند واسطه این کار شوند.
این تولید کننده اضافه کرد: اگر میتوانستند نمایشگاه را به دو بخش تقسیم کنند و در دو دوره متفاوت برگزار کنند تا ما فقط بتوانیم با پخش کنندگان در تماس باشیم خیلی بهتر بود زیرا قیمت تک فروشی با عمده فروشی یک محصول اختلاف بسیاری دارد و وقتی مشتری به ما مراجعه می کند نمیدانیم تک فروش است یا عمده فروش به همین دلیل دچار دو گانگی میشویم که کدام قیمت را به او اعلام کنیم.
باقری بیان کرد: محصولات ما در فروشگاه جشنواره نیز عرضه شد اگر چه چیدمان محصولات برای فروش با بی سلیقگی انجام شد و برخی از خریداران برای پیدا کردن محصولی مشابه همانی که خریدند به ما در طبقه بالا مراجعه می کردند در حالی که همهی محصولاتمان را به فروشگاه تحویل داده بودیم. همچنین درصد حاصل از فروش هر محصول را محاسبه و توسط جشنواره کم میشود.
تولید کننده دیگری که اسباب بازیهای محیطی تولید میکند نیز درباره این دوره از جشنواره اظهار کرد: اگرچه جشنواره ما با نمایشگاههای اسباب بازی در خارج از کشور تفاوت بسیاری دارد اما وضعیت نمایشگاه نشان میدهد مسوولان مربوطه تمام تلاش خود را برای ارتقاء سطح آن انجام دادهاند.
ارائه بستههای آموزشی آتشنشانی به کودکان و خانوادههای آنها
در این دوره از جشنواره، آتش نشانها نیز حضور داشتند که بنا بر گروههای سنی متفاوت بستههای آموزشی به کودکان و خانوادههای آنها میدادند. به گفته یکی از کارشناسان آتش نشانی این بخش با استقبال بسیار خانوادهها مواجه شد. اگرچه ۹۰ درصد کودکان و نوجوانان و خانوادههای آنان اطلاعات کمی در این زمینه داشتند به همین دلیل اطلاعات لازم را در جشنواره ابتدا به خانوادهها سپس به بچهها آموزش دادیم.
همچنین مسوولان بسیاری از جمله سیدمحمدرضا موالیزاده- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، پروانه سلحشوری- نمایندهی تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، فاطمه ذوالقدر - نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، طیبه سیاوشی- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از چهارمین جشنواره اسباب بازی که از ۲۶ آبان ماه برگزار و تا ۲ آذرماه تمدید شد، بازدید و از اسباب بازی به عنوان کالای فرهنگی یاد کردند. با این حال باید دید این مسوولان برای این کالای فرهنگی که با کودکان و نسل آینده کشور در ارتباط است چه کمکها و برنامههایی در نظر میگیرند.