نسخه پنجم آزمون هوشی استنفورد بینه به عنوان شناخته شدهترین و پرکاربردترین تست معتبر هوشی در سطح کشور استاندارد سازی ملی میشود. به گزارش ایسنا علی عسگری از محققان این طرح با بیان اینکه طرح «استانداردسازی ملی نسخه پنجم مقیاس هوش استنفورد بینه» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی در حال اجرا است، گفت: ابزارهای شناختی معتبر که بر پایه روشهای پیشرفته روان سنجی توسعه و استاندارد میشوند، علاوه بر ارتقای سطح دقت و صحت سنجش ویژگیها، ناتوانیها و آسیبهای شناختی، امکان تبدیل آنها را به مقیاسهای قابل قبولی برای توصیف، تفسیر و برآورد تفاوتهای فردی که زمینه اصلی شناخت بیشتر کارکردهای شناختی است، فراهم میآورد.
عسگری با اشاره به کاربردهای وسیع این ابزارها در حوزههای خدمات تحصیلی و آموزشی، یادآور شد: از این ابزارها میتوان در راستا تشخیص و غربالگری تواناییها و ناتوانیهای شناختی، گزینشهای تحصیلی تا گستره اداری و صنعتی به منظور گزینش، استخدام، ارتقای سطح شغلی و استخدامی و به منظور واگذاری مسوولیتهای متناسب با سطح توانایی افراد بهره برد. علاوه بر آن این ابزار قابل استفاده برای دامنه سنی بسیار گسترده از 2 تا 80 سالگی است.
عسگری با تاکید بر ضرورت استاندارد سازی آزمون هوشی استنفورد بینه اظهار کرد: این آزمون تنها آزمون هوشی در کشور است که نسخه قبلی آن بر اساس نظریههای نوین و پیشرفته روان سنجی یعنی نظریههای صفت مکنون و سؤال پاسخ تحلیل و استاندارد شده و با این سابقه، امکان اجرا و ادامه این تحلیلها را فراهم میآورد و نتایج به مراتب دقیقتری به دست میدهد.
وی از استاندارد سازی نسخه پنجم مقیاس هوش استنفورد بینه خبر داد و گفت: تبیین و توسعه یک مدل مفهومی و نیز ساختار عاملی هوش شناختی در جامعه ایرانی بر پایه گسترش یک مدل تجربی، تشخیص دقیق علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش، تشخیص ناتوانیها و اختلالات یادگیری و ارزیابی توانایی های اولیه کودکی از جمله اهداف انجام این طرح است.
عسگری با بیان اینکه این طرح در سه مرحله در حال انجام است گفت: مرحله اول شامل شامل پرورش مقیاس هوش، انطباق، معادل سازی و تهیه سؤالهای متناسب با ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و قومی و زبانی کشور، مرحله دوم رواسازی، اعتباریابی و تدوین مقیاس نهایی و مرحله سوم تهیه فرم نهایی و جداول نرم و استاندارد سنین مختلف میشود.