به گزارش خبرگزاری تسنیم، تغییرات کتابهای درسی متناسب با برنامه درسی ملی با هدف تاکید بر مواردی همچون قدرت تفکر و خلاقیت دانشآموزان و توجه به هویت ملی دینی از دو سال پیش در آموزش و پرورش کلید خورد. اساس برنامه درس ملی 11 حوزه یادگیری مشخص شده است، این 11 حوزه یادگیری نیازهای امروز است که ممکن است در آینده تغییر کند؛ تفکر و حکمت یکی از حوزههای یادگیری است که بر این اساس تلاش میشود تا دانشاموزان خلاق بوده و خود مسئله را حل کنند با این رویکرد کپی برداری و تقلید در نظام آموزش و پرورش حذف میشود چرا که هم اکنون نظام آموزشی حافظه محور و کپی برداری است.
بر این اساس برای سال تحصیلی جدید کتب دانشآموزان سوم ابتدایی و هفتم تغییر مییابد.
فاطمه رمضانی، معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با تغییر کتابهای درسی دانشآموزان سوم ابتدایی اظهار داشت: حدود دو سال است که همسو با برنامه درسی ملی و در جهت پیاده کردن آن، تغییر کتابهای درسی آغاز شد چرا که تصمیم داشتیم نظام آموزشی و دانشآموزان از فواید سند برنامه درسی ملی بیشتر بهرهمند شوند اما از آنجایی که تا قبل از مصوب شدن برنامه درسی ملی امکان اجرای کامل آن نبود محورهایی از برنامه درسی انتخاب شد، مواردی که جای خالی آن در نظام آموزشی دیده میشد و معلمان و دانشآموزان ورود آن به مباحث آموزشی را اعلام میکردند، هدف گذاری شد.
وی افزود: این محورها از حدود دو سال پیش برای کتابهای کلاس اول دبستان اجرا شد و در سال تحصیلی گذشته برای پایه دوم ابتدایی شاهد تغییراتی در کتابهای درسی بودیم که بر این اساس امسال برای پایه سوم ابتدایی در تداوم تغییرات پایه اول و دوم و بر اساس محورهای انتخاب شده برنامه درسی ملی،تغییراتی را در کتابهای دانشآموزان اعمال میکنیم؛ محورهای انتخاب شده بیشتر در قالب صلاحیتهای مشترک یادگیری هستند و برنامه درسی ملی بخشی را با این عنوان دارد یعنی توجه به مطالبی که جای خالی آن در نظام آموزشی رسمی و محتوای دوره ابتدایی احساس میشود.
جای خالی پرورش تفکر و مهارتهای آن در کتابهای درسی
معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که محتواهایی که احساس میشود در کتابهای درسی جای آنها خالی است بیشتر شامل چه مواردی است، گفت: نیازهایی که هماکنون به آنها احتیاج داریم مانند پرورش تفکر و مهارتهای مرتبط با آن، توجه به ارزشمندی نظام خانواده، ارزشمندی کار و تولید و توجه به هویت ملی و دینی از جمله نیازهایی است که باید در کتابهای درسی به آنها توجه کرد.
رمضانی در پاسخ به این پرسش که آیا دروس جدیدی به مجموعه دروس دانشآموزان سوم ابتدایی اضافه شده است، عنوان کرد: برای پایه سوم ابتدایی دروس جدیدی نداریم چرا که اضافه کردن عناوین درسی به مجموعه دروس یک پایه تحصیلی مستلزم مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است، هماکنون که برنامه درسی ملی ابلاغ شده است و تغییر در عناوین دروس باید مراحل قانونی را طی کند بنابراین در پایه سوم ابتدایی فعلا همان عناوین قبلی را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: کتابهای کلاس چهارم و پنجم ابتدایی برای سال تحصیلی جدید تغییری نداشت اما کتابهای ریاضی پایه اول، دوم و ششم ابتدایی اصلاحاتی را خواهند داشت.
اصلاحات برخی از کتب پایه ششم ابتدایی برای سال تحصیلی 92-93
معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درخصوص اعتراض معلمان پایه ششم درخصوص کتاب ریاضی و سنگین بودن محتوای آن عنوان کرد: نتایج مرحله نخست ارزشیابی از کتابهای پایه ششم اعلام و گزارش آن به دفتر تالیف ارائه شده است البته نظراتی را از سوی معلمان کل کشور داشتیم که مجموعه این موارد مبنای اصلاحات در کتب پایه ششم شده است و کتابها بر همین اساس چاپ شدهاند اما این تمام اصلاحات نیست گزارش کامل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش که به دست ما برسد برای سال تحصیلی آینده بازهم اصلاحاتی را در کتابهای درسی خواهیم داشت.
انتقال ناقص محتوای کتب جدید به معلمان و دردسرهای آن
رمضانی در پاسخ به این پرسش که بازخورد معلمان درخصوص تغییرات کتابهای درسی چه بود؟ گفت: بازخوردها متفاوت بود در برخی موارد حتی به این نتیجه نرسیدیم که مطالب کتابهای تالیف شده سنگین است البته هر جا معلمان پیام مولفان را به خوبی متوجه شده بودند کار انتقال مفاهیم به دانشآموزتن راحت و دقیق پیش رفت و ما موضوعی به نام اعتراض نداشتیم اما هر جا که مدرسان پیامها را به خوبی به معلمان منتقل نکردند یا زمان دورههای آموزش معلمان کافی نبود مفاهیم کتابهای درسی به خوبی منتقل نشد و همین موضوع باعث اعتراض معلمان شد.
وی درخصوص تغییر رویکرد کتابها از حافظه محوری به سمت تفکر و خلاقیت عنوان کرد: یکی از نقطه تاکیدات برنامه درسی ملی بحث پرورش تفکر دانشآموزان است که رویکرد تغییر کتابهای درسی با این هدف است.
ریاضی مقطع ابتدایی 30 سال بدون تغییر
معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که بیشترین اعتراضات از سوی معلمان در رابطه با تغییر کتاب ریاضی است، علت این موضوع چیست، افزود: کتاب ریاضی مقطع ابتدایی 30 سال تغییر نکرده بود، کتاب علوم تجربی دوره ابتدایی حدود 15 سال گذشته و کتاب فارسی 12 سال گذشته روشهای تدریسشان عوض شد اما این تغییر روش تدریس در در رابطه با درس ریاضی اتفاق نیفتاده بود به همین دلیل این تغییر رویکرد در روشهای تدریس برای معلمان جدید و زمان بر است اگر این تغییر رویکرد در تدریس را برای سایر دروس نیز داشتیم شاهد اعتراض معلمان بودیم.
تغییر رویکردهای تدریس در درس ریاضی
رمضانی بیان کرد: در رابطه با درس ریاضی شاهد تغییرات زیادی در رویکرد تدریس بودیم در گذشته تمام دغدغه معلمان در درس ریاضی این بود که عملیات ریاضی را به خوبی انجام دهند اما هماکنون آن چیزی که مهم است این است که دانش آموز عملیات، ضرورت و دلایل آن را در مرحله نخست درک کرده و سپس آنها را به کار برد در گذشته شاهد بودیم که معلمان مقطع ابتدایی به دانش آموزان کلید میدادند مثلا به دانشآموز میگفتند زمانی که کلمه بیشتر را دید جمع را به کار برید یعنی به جای اینکه دانشآموز صورت مسئله را درک کند با این کلمات کلیدی آشنا می شد تا از طریق آنها عملیات حساب را انجام دهد.
وی گفت: اما در رویکرد جدید ریاضی، دانشآموزان باید ارتباطات و اطلاعات مسئله را درک کنند و بدانند که کدام عملیات لازم است، تاکید بر فهم مفاهیم و راهبردهای حل مسئله پیدا کردن قواعد حاکم بر ریاضی رویکردهایی جدیدی در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی است.