جمعه ۱۶ آذر ۱۴۰۳
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ 4522 0 2

جزئیات تغییر محتوای کتاب ریاضی پایه اول متوسطه، در فرایندهای تألیف، آموزش و شاخص‌‌سازی تبیین و تشریح شد.

آخرین تغییرات کتاب جدید‌التألیف ریاضی پایه اول متوسطه اعلام شد

به گزارش همشهری آنملاین، وحید عالمیان رئیس گروه ریاضی دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، در زمینه علل تغییر در محتوای کتاب ریاضی گفت: محتوای کتاب ریاضی پایه اول متوسطه در راستای تألیف کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی و پس از نقد و ارزیابی این کتاب و کتاب‌های پایه‌های اول و دوم راهنمایی سابق، تهیه شده است.
 
وی سند برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه درسی ریاضی و نتایج پژوهش‌های انجام‌شده را مبنای تألیف این کتاب دانست و افزود: پس از تولید محتوای آموزشی توسط یک تیم 10‌نفره شامل کارشناسان، معلمان ریاضی و متخصصان، محتوای آموزشی متناسب‌سازی شده است.
 
عالمیان با اشاره به اینکه نظرات سازنده معلمان ریاضی خبره و باتجربه استان‌ها در فرایند برنامه‌ریزی و تولید لحاظ شده است، افزود: این محتوا توسط کارشناسان گروه هماهنگی متوسطه، متخصصان، کارشناسان مجرب، معلمان ریاضی و پایگاه کیفیت‌بخشی استان‌ها اعتباربخشی شده است.
 
رئیس گروه ریاضی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پروش همچنین به شاخص‌های این کتاب پرداخت و گفت: آموزش و یادآوری راهبردهای حل مسئله، بالا بردن توانایی حل مسئله، پرورش مهارت‌های فکری، کاربردی کردن درس ریاضی در زندگی دانش‌آموزان و ملموس کردن مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی آنان، از شاخص‌های برجسته این کتاب است.
 
وی ادامه داد: فعالیت‌محور بودن، ارتباط منطقی مفاهیم ریاضی پایه ششم و اول متوسطه، افزایش قدرت استدلال در دانش‌آموز و بازنمایی‌های متفاوت یک مفهوم در آموزش، از دیگر شاخص‌های کتاب جدید است.
 
عالمیان با اشاره به اینکه هر‌یک از فصول 10‌گانه کتاب ریاضی، از 4 درس با مفاهیم گوناگون تشکیل شده است، گفت: تصویر در ابتدای هر فصل، موجب ارتباط تصویری دانش‌آموز با معانی و مفاهیم ریاضی می‌شود. معلم در ادامه فرایند آموزش، با فعالیت‌های دست‌ورزی، مفاهیم مورد‌نظر را برای دانش‌آموز معنادار می‌کند و درنهایت سرعت آموزش تسریع می‌شود.
 
به گفته وی، فعالیت‌های آغازین هر درس برای مفهوم‌سازی، کار در کلاس به‌منظور ارزیابی معلم از دانش‌آموز و دانش‌آموز از خود و تمرین‌های آخر درس با هدف تثبیت در امر یادگیری، طراحی شده است.
 
رئیس گروه درس ریاضی با اشاره به اینکه تمرین‌های مروری پایان هر فصل، در راستای هم‌افزایی ارتباط میان اهداف کلی دروس یک فصل تهیه شده است، افزود: علاوه‌برآن، تمرین‌های مروری در میان فصول نیز تعبیه شده است که تضمین‌کننده ارتباط معنایی بین فصول مختلف کتاب است.
کلمات کلیدی
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
نوروز ۹۵ مبارک باد
اولین مجله تخصصی ریاضی کشور موفق به کسب نمایه ISI شد
بزرگترین راه حل ارائه شده در جهان ریاضیات!
گزارش تصویری از یکی از مراسم یادبود مریم میرزاخانی در تهران
بازگشت تیم ملی المپیاد ریاضی با ۶ مدال
تاریخچه مفهوم «بی‌نهایت» در حال تدوین است
دانشگاه سمنان عضو حقوقی انجمن ریاضی ایران شد