بر اساس تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشگاه نیویورک به انجام رسیده، مشخص شده است بازیهای ویدیوئی رقابتی یا مشارکتی میزان یادگیری، عملکرد و انگیزه دانشآموزان را افزایش میدهد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، این تحقیق نشان داد بازیهای آموزشی در صورت استفاده دونفره به صورت مشارکتی یا رقابتی قابلیت یادگیری را در افراد به میزان چشمگیری افزایش میدهد. علاوه بر این در بازیهای ویدیوئی رقابت و مشارکت احساس لذت بیشتری از بازی به دست میدهد. این یافتهها که در مجله روانشناسی آموزشی منتشر شده، روشی جدید برای استفاده بهینه از بازیهای کامپیوتری در یادگیری کودکان ارائه داده است.
جان پلاس، نویسنده این تحقیق اظهار کرد: پس از تحقیقات فراوان دریافتیم برخی از بازیهای ویدیوئی جذاب علاقه دانش آموزان را نسبت به مباحث دشوار مانند دروس ریاضی افزایش میدهد، بطوریکه هدف دانش آموز از بازی صرفا کسب امتیاز نیست، بلکه لذت بردن از یادگیری و حل مسائل است. وی افزود: در پژوهشهای آینده تاثیر ناشی از ویژگیهای طراحی بازیهای ویدیوئی در یادگیری دانش آموزان را بررسی خواهیم کرد.