رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران مراکز استعدادهای درخشان غرب کشور گفت: گزینش مناسب، نیروی انسانی توانمند و باانگیزه، فضای آموزشی مناسب و امکانات و تجهیزات مطلوب آموزشی و پرورشی رویکرد مهم مدارس استعدادهای درخشان است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، دکتر حسین شجاعی با انتقاد از توسعه بی رویه مدارس استعدادهای درخشان بیان کرد: اگر حساب شده و علمی و مطابق با استانداردهای دنیا عمل نکنیم ضمن افت آموزشی بازده این مدارس هم زیر سوال خواهد رفت.
رئیس مرکزملی استعدادهای درخشان وزارت آموزش پرورش هدف از راه اندازی این مدارس را شناسایی و تربیت دانش آموزان نخبه و تیزهوش که دارای ویژگی هوشی خاصی در جامعه هستند، دانست. شجاعی با اشاره به اینکه براساس نرم و هنجارهای جمعیتی نباید تعداد این دانشآموزان در جوامع مختلف بالا باشد، گفت: تحصیل تعداد بالای دانشآموزان در مدارس استعدادهای درخشان کشور با این فرضیه تناسب ندارد.
رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سرعت فراگیری علم در دانش آموزان متفاوت است، گفت: تحصیل همزمان دانش آموزان نخبه و تیزهوش ودانش آموزان عادی تعارض بزرگی را در روش تدریس برای معلم ایجاد می کند.
شجاعی این تعارض را به ضرر دانشآموزان تیزهوش دانست و گفت: چون تعداد این دانشآموزان در کلاس کم است معلم بناچار باید سرعت وروش تدریس را با اکثریت که دانش آموزان عادی هستند متناسب کند و این موضوع به ضرر دانشآموزان تیزهوش است.
رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولت جدید توجه به کیفیت آموزشی در مدارس تیزهوشان است و توسعه کمی به هیچ وجه در دستور کار نیست. شجاعی با اشاره به کسب 27 رتبه دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان در رتبههای برتر کنکور سراسری 94 گفت: این نشانه فعالیت مثبت مدارس استعدادهای درخشان است و باید تلاش شود تا این کیفیت در سالهای آینده هم ادامه یابد.
رئیس مرکزملی استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: 10رتبه رشته تجربی، 8 رتبه اول رشته ریاضی، 5 رتبه در رشته علوم انسانی ،2رتبه در رشته هنر و 2 رتبه در رشته زبانهای خارجی متعلق به دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان است. وی به تالیف کتب کمک درسی دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان با محوریت این مرکز اشاره کرد و گفت: از سال تحصیلی آینده این کتب در مدارس استعدادهای درخشان تدریس خواهد شد.
شجاعی هم چنین به تاریخچه مدارس استعدادهای درخشان در کشور گریزی زد و گفت : مدارس استعدادهای درخشان نشیب و فرازهای فراوانی در سالهای گذشته داشته اند و رویکرد مهم و اساسی در حال حاضر ارتقای کیفیت آموزشی است.