شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ 4105 0 2

هوش مصنوعی از ظن هرکس فواید و خطراتی دارد، اما کاربری جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده از هرنظر باب میل افرادی است که از امتحان دادن بیزارند.

نجات دانشجویان فراری از امتحان با کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی از ظن هرکس فواید و خطراتی دارد، اما کاربری جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده از هرنظر باب میل افرادی است که از امتحان دادن بیزارند. براساس گزارش نیوساینتیست،‌ معمولا دانشجویان برای اثبات دانش خود به استاد‌ها راهی به جز شركت در امتحان را ندارند، مرحله‌ای كه برای بسیاری پراسترس و طاقت‌فرسا است.
 
مفاهیم: هوش مصنوعی چیست؟
اكنون الگوریتمی جدید می‌تواند سطح دانایی و فراگیری افراد را بهبود بخشد و علاوه بر آن نیاز به تحمل فضای سنگین جلسه‌های امتحان را نیز از بین ببرد. این الگوریتم كه توسط محققان دانشگاه استنفورد و شركت گوگل ارائه شده‌است،‌ عملكرد گذشته دانشجویان در حل تمرین‌ها را تحلیل كرده و خطاهای آنها را شناسایی می‌كند و دانش كلی آنها را براساس دانسته‌ها و خطاهایشان برآورد می‌كند.
 
ایده استفاده از نرم‌افزار برای دنبال كردن روند پیشرفت دانش‌آموزان ایده جدیدی نیست. اما تاكنون تلاش‌های چندانی درزمینه بهره‌برداری از یادگیری عمیق، انجام نگرفته‌است. محققان دانشگاه استنفورد سیستم خود را از داده‌های پاسخ‌های 1.4 میلیون دانشجو به مسائل ریاضی تغذیه كردند. همچنین محققان شبكه عصبی‌ای را برای مرتب‌سازی پرسش‌ها براساس نوع آنها آموزش دادند تا پرسش‌هایی با موضوعات مختلف ریاضیات را در دسته‌های مختلف قرار دهد.
 
با در دست داشتن تمامی این اطلاعات،‌سیستم به تدریج به یاد‌گیری توانایی‌های هر دانشجو در پاسخ دادن به هریك از انواع پرسش‌ها پرداخت. این سیستم می‌تواند با دقتی برابر 85 درصد و با بررسی پاسخ‌های دانشجو به چند پرسش كه پیش از این به آنها پاسخ داده‌است، تشخیص دهد كه دانشجو به پرسش جدید پاسخی درست یا غلط خواهد داد.
 
دانشمندان در استنفورد نسخه‌ای پیچیده‌تر را متصور شده‌‌اند كه نه تنها می‌تواند پیش‌بینی كند دانشجو قرار است به كدام پرسش پاسخ نادرست دهد،‌ بلكه می‌تواند دلیل اشتباه دانشجو را نیز مشخص سازد. در این صورت چنین سیستمی می‌تواند به مرور زمان روند یادگیری دانشجویان را بهبود بخشد. به تدریج این سیستم می‌تواند تا حدی پیشرفت كرده و دقیق شود كه نیاز به برگزاری آزمون‌ها به كلی برطرف شود، به اعتقاد محققان،‌ درصورتی كه عملكرد دانشجویان حین یادگیری به دقت تحت نظر قرار گیرد دیگر نیازی به برگزاری آزمون برای برآورد دانسته‌های آنها نخواهد‌بود.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی