ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (به انگلیسی: World Wide Fund for Nature) است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود. خانواده ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می کنند و آرمان نخست اين اقدام اين است كه آگاهی درباره تغييرات آب و هوايی و نياز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.این رویداد برای اولین بار در سیدنی استرالیا توسط Leo Burnett و صندوق جهانی طبیعت (wwf) در حالی برگزار شد که نزدیک به 2.2 میلیون نفر در آن شرکت کردند و چراغ های غیر ضروری خود را خاموش کردند.به دنبال این حرکت شهرهای دیگر دنیا نیز به این رویداد پیوستند و در روز 23 مارچ سال 2008 از ساعت 8:30 شب تا 9:30 این رویداد را به ثبت رسانیدند.
پیشینه
با توجه به یافته های علمی سازمان wwf استرالیا با آژانس تبلیغاتی لئو برنت در سیدنی به بحث و ایده پردازی در مورد تغییرات آب و هوایی اقدام نمودند. این ایده در سال 2006 بزرگتر و پیشرفته تر شد که بعنوان یک تلنگر بزرگ از آن قلمداد شد. Wwf استرالیا بهمراه شهردار سیدنی و یک کمپانی بزرگ چندرسانه ای توافق کردند که از این رویداد حمایت کنند و در سال 2007 ساعت زمین در 31 مارچ ساعت 7:30 در سیدنی استرالیا برگزار گردد.
چهره های سرشناس
ساعت زمین توسط چهره های سرشناسی همچون Nelson Mandela,بازیکن افسانی ای کریکت Sachin Tendulkar , رئیس سازمان ملل Ban Ki-moon, مدیر اجرایی صلح سبز بین المللی Kumi Naidoo,معون رئیس جمهور پیشین آمریکا Al Gore, رئیس جمهور فیجی Ratu Epeli Nailatikau, André Kuipers از ایستگاه فضانوردی , Isabel Lucas , ستاره مشهور تلویزیون Bill و Giuliana Rancic, مجری تلویزیونی کلمبیایی Claudia Bahamón , Yoko Ono, Stephen Fry, Cate Blanchett و Coldplayحمایت می شود.
سازمان های حامی ساعت زمین
ساعت زمین توسط سازمان های CBRE, the National Hockey League, FIFA, UEFA, Manchester United, Hilton Hotels, Girl Scouts of the USA, World Organisation of the Scouts Movement, UNESCO, UN Environment Programme, the International Trade Union Confederation, HSBC, World Association of the Girl Guides and Girl Scouts, Philips, Ikea, The Body Shop و برخی سازمان های دیگر حمایت می شود.
نتایج کاهش در مصرف برق
با توجه به آمار و ارقام ارائه شده توسط سازمان انرژی استرالیا در سال 2007 مصرف برق بمقدار 10.2% کاهش پیدا کرد.
ساعت زمین در سال 2008
در اولین سالگرد ساعت زمین در سال 2008 با شرکت 35 کشور و 400 شهر در تمامی 7 قاره در 28 مارچ از ساعت 8 بعد از ظهر تا 9 برگزار شد. بسیاری از نمادهای شهری همچون خانه اوپرا در سیدنی استرالیا , ساختما امپایر استیت شهر نیویورک,برج سیرز آمریکا,بنای یادبود جاکارتا اندونزی,پل گلدن گیت آمریکا, جدول کوه کیپ تاون آفریقای جنوبی , کولوسئوم رم ایتالیا,قلعه سلطنتی استکهلم سوئد,برج CN تورنتو کانادا , بازار SM آسیا , سووا فیجی , کلیسای جامع NIdaros تروندهایم نروژ , برج ها پتروناس کوالالامپور مالزی , برج KL کوالالامپور مالزی , معبد وات آرون بانکوک تایلند , تالار شهر لندن و ساختمان کبد سلطنتی لیورپول انگلیس چراغ های خود را بمدت یک ساعت خاموش کردند. وب سایت رسمی ساعت زمین نزدیک به 6.7 میلیون بازدید کننده داشت. بر اساس نظر سنجی بین المللی زاگبی 36 میلیون نفر در این رویداد شرکت کردند که نتایج به افزایش 4 درصدی آگاهی مردم از مسائل محیط زیستی از قبیل آب و هوا را نشان می دهد. نتایج اندازه گیری شده توسط WWF تایلند کاهش 73,34 مگاوات کاهش برق را که معادل 41,6 تن دی اکسید کربن نشان می دهد . جستجوگر گوگل پس زمینه سایت خود را در کشور های ایالات متحده، کلمبیا، کانادا، دانمارک، ایرلند و بریتانیا به سیاه و سفید تغییر داد و شعاری را نمایان کرد که "حالا نوبت چراغ شماست!"
ساعت زمین در سال 2009
در 28 مارچ 2009 ساعت 20:30 الی 21:30 بوقت محلی با شرکت 88 کشور و 4159 شهر در سراسر جهان برگزار شد که نزدیک به 10 برابر سال 2008 بود.
شرکت های تلویزیونی و ایستگاه های رادیویی
علاوه بر حضور دوباره شهرهای قبلی در سال 2008 و بسیاری از برج ها و نمادهای شهری در سراسر جهان شرکت های تلویزیونی و ایستگاه های رادیویی اقدام به تعلیق فعالیت خود نمودند.
کانال National Geographic به مدت یک ساعت به حالت تعلیق درآمد و چگونگی کاهش مصرف انرژی در ساعت زمین را نشان داد.
نشنال جئوگرافیک کانال آسیا
شبکه کارتون و سحر و جادو 105.4 FM
8TV مالزی
DhiTV و ویلا TV
کانال 5 در مکزیک
شبکه ABS-CBN فیلیپین چراغ ها ی استودیوی خود را خاموش کردند
اینترنت ایستگاه های رادیویی Zone105 و XFM ناگا
خاموشی چراغ در اتاقهای خبری و مجموعه (Radiotelevisión Española (RTVE
ساعت زمین در سال 2010
همانند سال 2009 در 28 مارچ 2010 نیز از ساعت 20:30 الی 21:30 بوقت محلی با شرکت 126کشور سراسر جهان برگزار شد . در ویتنام، مصرف برق 500،000 کیلووات ساعت در طول یک ساعت کاهش پیدا کرد، که سه برابر بیشتر از اولین بار برگزاری ساعت زمین در این کشور در سال 2009 بود. در ایالات متحده آمریکا آمارها از خاموشی 90،000،000 چراغ در ساعت زمین خبر می داد. از جمله نقاط خاموش شده کوه Rushmore، نوار لاس وگاس، ساختمان امپایر استیت و آبشار نیاگارا بود . در فیلیپین، 1067 شهر و شهرستان و بیش از 15 میلیون فیلیپینی در این رویداد شرکت کردند. شرکت های تلویزیونی و ایستگاه های رادیویی
ساعت زمین در سال 2011
در 31 مارچ سال 2012 بیش از 7000 شهر و 152 کشور و حضور بیش از 1.8 میلیارد نفر از سراسر دنیا صورت پذیرفت. در سال 2011، همچنان نمادهای شهرهای مختلف دنیا همچون Forbidden City , برج ایفل ,کاخ باکینگهام، پل گلدن گیت، کوه جدول،مجسمه آمرزنده مسیح و خانه اپرای سیدنی در این رویداد حضور داشتند . یوتیوب بمدت یک ساعت لوگوی خود را تغییر داد و در کنار هر ویدئو یک سوئیچ کار گذاشته بود که کاربران میتوانستند رنگ پس زمینه را از سفید به سیاه تغییر بدهند که نزدیک به 4.6 میلیون بازدید را در یک هفته در پی داشت و نزدک به 20000 نفر به این رویداد پیوستند. در فوریه سال 2012 ساعت زمین با شعار من می خواهم اگر تو بخواهی فعالیت خود را با ایجاد کمپین هایی در شبکه های اجتماعی همچون فیسب وک و توئیتر و یوتیوب با هدف تعامل با جامعه جهانی گسترش دادند.جامعه جهانی در این حرکت تعهد و پایداری خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. مدیر اجرایی پروژه و موسس اندی ریدلی هر جنبشی با یک نماد اغاز می شود و نماد ساعت زمین از وصل کردن مردم به هم بوجود می آید.در مرحله اول مردم اقدام به تعویض چراغ های خود نمودند. تغییرات اساسی در ساعت زمین زمانی بوقوع پیوست که مقر اصلی این سازمان از سیدنی به سنگاپور انتقال پیدا کرد..در 20 فوریه 2012 در باغ ION این رویداد توسط هیئت مدیره توسعه اقتصادی سنگاپور EDB حمایت شد.
ساعت زمین در سال 2012
در سال 2013 برای اولین بار در جهان ساعت زمین در جنگل های اوگاندا نیز آغاز شد که اولین قدم برای مبارزه با 6000 هکتار تخریب جنگل ماهیانه در این کشور است.تیم wwf اقدام به شناسایی نزدیک به 2700 هکتار از زمین های تخریب شده در اوگاندا را نمود که مقامات دولتی تصمیم به احیا آن با کاشت 50000 درخت در سال را نمود.بانک چارترد اوگاندا تعهد نمود که بیش از 250000 درخت را احیا کند. رئیس جمهور سابق بوتسوانا آقای Festus Mogae وعده کاشت یک میلیون درخت بومی را در 4 سال داد.