مطالعات محققان دانشگاه شیكاگو نشان میدهد كه آموختن زبان دوم قبل از ۶ سالگی، سبب كسب مهارتهای ارتباطی و رشد هوش هیجانی كودك میشود. فراگیری زبان دوم تا قبل از ۶ سالگی، چشم اندازهای ویژهای را در اختیار كودك قرار میدهد كه مهمترین آن، كسب مهارتهای ارتباطی و رشد هوش هیجانی است.
یادگیری زبان دوم در سالهای اولیه زندگی، اثرات مثبتی در رشد فكری و ذهنی، زبانی و عاطفی كودك دارد. مطالعاتی كه چندی پیش توسط محققان دانشگاه آكسفورد انجام شد نشان میدهد كه یادگیری زبان دوم در سنین كودكی، تكامل و فعالیت مغز در بزرگسالی را تحت تاثیر قرار میدهد.
یادگیری یك زبان خارجی در سنین پایین سبب میشود كه مغز از یك الگوی تكاملی ویژه استفاده كند. با یادگیری یك زبان خارجی همراه با زبان مادری، ساختار مغز بهینه میشود و قشر (كورتكس) جلوی سمت چپ مغز، ضخیمتر میشود. كورتكس به یك توده چندلایه متشكل از سلولهای عصبی گفته میشود كه نقش اساسی در فعالیتهای شناختی مغز دارد.
فعالیتهای شناختی به فعالیتهای مغزی مانند یادگیری زبان، تفكر، تمركز و حافظه گفته میشود.
در ادامه این تحقیقات آمده است كه یادگیری زبان در سنین كودكی، باعث تحریك و رشد نورونهای جدید میشود و ارتباطات این سلولهای عصبی به اندازهای قوی میشود كه یك موتور قضاوتی بیعیب و نقص و با ارزش را در ذهن كودكان پرورش میدهد.
مدیر این پروژه تحقیقاتی در این زمینه گفته كه دلیل اینكه افراد در سنین بالاتر به سختی زبان دوم را فرامیگیرند و نسبت به كودكی پیشرفت چندانی ندارند، این است كه ساختار ذهنشان برای یادگیری زبان در كودكی بهینه نشده است. نتایج این تحقیقات در نشریه Psychological Science منتشر شده است.