مدیر گروه ریاضی دفتر تالیف و برنامهریزی کتاب درسی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین رویکرد تغییر محتوای آموزشی کتاب ریاضی هفتم، توجه به استدلال، اثبات و درک مفاهیم در حل مسئله و محیط زندگی دانشآموزان است.
وحید عالمیان در همایش دبیران ریاضی دوره متوسطه اول استان فارس، افزود: در تغییر محتوای کتاب آموزشی ریاضی هفتم سعی شده است در پایان هر فصل کتاب به مفاهیم، مهارت و کاربرد توجه ویژه شود. وی خاطرنشان کرد: ارتباط بیرونی، درونی، راهبرد حل مسئله و الگویابی از دیگر شاخصههای تغییر کتاب ریاضی هفتم دبیرستان است.
مدیرگروه ریاضی دفتر تالیف و برنامهریزی کتاب درسی سازمان پژوهش آموزش و پرورش تصریح کرد: تفکر نقادی و تحلیلی، رشد مهارتهای فکری، بصری و نگاه ویژه دانشآموزان در فرآِیند آموزشی نیز در این تغییرات بنیادین قرار گرفته است. عالمیان بیان کرد: روند آموزشی ریاضی بر مبنای عناوین تصویری، موضوعی، خواندن و درک مفاهیم طراحی و تبیین شده است.
وی اضافه کرد: در پایه ششم ابتدایی دانشآموزان از طریق مشاهده، توانایی و قدرت تحلیل خود را افزایش میدادند اما با تغییر روش در پایه هفتم ریاضی واژهگذاریها در فرآِیند اثبات و درک مسئله برای دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مسئول گفت: در سند برنامه درسی ملی، سبک زندگی در حوزه مهارتهای زندگی ایرانی اسلامی به دانشآموازن ارائه میشود.
رئیس گروه آموزش اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز با بیان اینکه هیچ تحولی در فضای آموزشی اتفاق نمیافتد مگر معلم متحول شده باشد گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم است. مجید بذرافکن افزود: معلمان سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستند، چرا که از نظر صلاحیتهای درسی و مسائل عاطفی وروانی در برورد با دانشآموزان از مهارتهای بالایی برخوردار هستند.
رئیس گروه آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: برای ارتقای توان علمی، پژوهشی و تحقیقاتی معلمان و دبیران به ویژه در آموزش متوسطه اول برپایی نشستهای علمی با حضور صاحبنظران ضروری است. وی خاطرنشان کرد: در راستای تبیین روشهای آموزشی و پاسخ به سوالات دبیران ریاضی، همایش یکروزه دبیران ریاضی دوره اول متوسطه با حضور سرگروههای آموزش ریاضی سراسر استان فارس برگزار شد.