شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ 3719 0 3

استاد بزرگ شطرنج ایران می‌گوید موفقیت نوجوانان در المپیاد جهانی یک اتفاق نبود، بنابراین نباید آنها به حال خود رها شوند.

احسان قائم‌مقامی: شکست شطرنج روسیه به دست نوجوانان ایران اتفاقی نبود

احسان قائم مقامی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، درباره سومی تیم نوجوانان در المپیاد جهانی شطرنج و حمایت از پشتوانه‌ها، اظهار کرد: ابتدا باید به جامعه ورزشی و شطرنج ایران تبریک بگویم، زیرا نوجوانان واقعا کار ارزشمندی انجام دادند. در اکثر دوره‌ها ایران صدر جدول بود و حتی لیاقت قهرمانی را هم داشت، البته مقام سومی نیز بسیار با ارزش است، زیرا 25 تیم مدعی قهرمانی بودند. بنابراین این رقابت‌ها ، مسابقات معمولی و سطح پایینی نبود.
 
وی ادامه داد: نونهالان و نوجوانان در یک فرایند طولانی می‌توانند سال‌های سال برای ایران افتخار کسب کنند، بنابراین ضرورت دارد از آنها حمایت ویژه‌ای شود، حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی باید بیشتر شود همچنین با در اختیار داشتن مربیان سطح بالا سریع‌تر مسیر پیشرفت را طی کنند. شطرنج یک رشته ورزشی دیر بازده است که عمر قهرمانی طولانی دارد به طوری که یک ورزشکار می‌تواند تا سن 45 – 50 سالگی نیز در سطح دنیا بازی کند. بنابراین ما وقت برای سرمایه‌گذاری بر روی جوانان داریم، اما نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و بگوییم رده نوجوانان کم‌کم خودشان را به سطوح بالاتر می‌رسانند در حالی که در این صورت تنها پتانسیل های موجود را از دست می‌دهیم؛ مانند آنچه که برای برخی افراد در کشور خودمان اتفاق افتاد.
 
وی افزود: خود من زمانی که در 18 سالگی استاد بزرگ شطرنج شدم تنها یک مربی اختصاصی نیاز داشتم که همین را هم در آن زمان نتوانستند برای من فراهم کنند که باعث شد پیشرفتم کند شود و خیلی مواقع دچار افت انگیزه شوم و در نهایت نیز به آن چیزی که می‌خواهم در این لحظه نرسیده باشم.
 
قائم مقامی با اشاره به عملکرد خوب نوجوانان در المپیاد جهانی شطرنج، بیان کرد: ملی‌پوشانی که در این رقابت‌ها حضور داشتند علاوه بر این که در رده سنی خود بازیکنان شاخصی هستند در رده سنی آزاد نیز بازیکنان قوی محسوب می‌شوند که در لیگ برتر هم حضور دارند و رقبای جدی برای بازیکنان درجه یک ایران هستند. اگر همین روند رو به رشد خود را طی کنند خیلی سریع می‌توانند مدارج استادی را طی کنند هر چد که تعدادی از آنها امتیازهای لازم برای درجه استاد بین‌المللی را به دست آوردند.
 
وی ادامه داد: در این رقابت‌ها محمد امین طباطبایی امتیازآورترین بازیکن شد که مدال طلا را به دست آورد. شاهین لرپری زنگنه، مدال نقره را کسب کرد. پرهام مقصودلو و احمد عسگری زاده نیز عملکرد خوبی داشتند که اگر در دور نهایی نتیجه‌ دلخواه را می‌گرفتند مدال "میزی" نیز برای ایران به دست می‌آمد. آناهیتا غلامی نیز با وجود این که یک بازی انجام داد، اما آن را با پیروزی پشت سر گذاشت و جا دارد از خسرو هرندی تشکر شود که با استفاده از تجربیات خود انسجام تیمی را در 19 دور حفظ کرد.
 
استاد بزرگ شطرنج ایران با بیان این که سومی تیم ملی نوجوانان اتفاق نبوده است گفت: شکست دادن تیمی مانند روسیه کار چندان ساده‌ای نبود. بنابراین نتایجی که نوجوانان رقم زدند اصلا یک امر اتفاقی نبوده، بلکه نشان از پیشرفت شطرنج ایران دارد. خیلی از بازیکنان نوجوان از پنج – شش سالگی آموزش دیده‌اند و حتی نزدیک به 40 سفر خارجی رفته‌اند، خانواده‌ها،‌ مربیانشان برای آنها زحمت کشیده‌اند همچنین فدراسیون با اعزام‌هایی که داشته و پوشاندن لباس ملی بر تن آنها به افزایش اعتماد به نفس این نوجوانان کمک کرده است.
 
قائم مقامی در پاسخ به این پرسش که حضور مربی خارجی به صورت مداوم چقدر در تسریع پیشرفت نوجوانان تاثیرگذار است؟ گفت: فکر می‌کنم بازیکنان درجه یک داخلی جوابگوی نونهالان و نوجوانان ایران باشند. با این حال استفاده از مربی خارجی به صورت مقطعی و طی یکسری دوره‌های آموزش خاص می‌توانند امر پیشرفت را تسهیل کنند، اما در کل رده بزرگسالان بیشتر به مربی خارجی نیاز دارد.
 
وی در پایان بیان کرد: ما در حمایت از رشته‌های مدال آور دچار غفلت شدیم. کسب مقام سومی در جهان کار سختی است و نباید موفقیت به این بزرگی را رها کنیم، اما مشاهده می‌کنم چندین رشته مغفول مانده اند. در واقع ما باید جای روزمرگی و این که ببینیم کجا سر و صدا بیشتر است باید به دنبال این باشیم ببنیم کجا سازندگی است. از نوجوانان و نونهالان می‌توان خیلی اتفاقات را انتظار داشت، اما به شرطی که یکسری شرایط را برایشان فراهم کنیم.
 
وی افزود: در برخی رشته‌ها سطح حمایت ضعیف است که یک قهرمان خیلی زود می‌تواند به بیراهه برود. بنابراین جای فکر بیشتر دارد تا منابع مالی به صورت نامتوازن هدر نرود و در فکر تقویت رشته‌های مدال آور نظیر شطرنج باشیم که این قدر در سطح جهانی خوب عمل کرده است.
کلمات کلیدی
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور