شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ 3706 0 3

نکوداشت دکتر غلامحسین مصاحب پدر ریاضیات جدید در ایران به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

نکوداشت پدر ریاضیات جدید در ایران برگزار شد

نکوداشت دکتر غلامحسین مصاحب پدر ریاضیات جدید در ایران به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور عصر دوشنبه در سالن اجتماعات بنیاد نخبگان تهران گفت: غلامحسین مصاحب یک عالم بی نظیر و یک ریاضی دان برجسته بود که دارای تفکرات برجسته علمی داشت.

مهدی محقق افزود: این ریاضی دان برجسته بسیار علاقمند بود نسل جوان را در زمینه علمی حمایت و تشویق کند. وی ادامه داد: این اندیشمند در ابتکاری خلاقانه اقدام به تهیه دایره المعارف فارسی به سبک نوین کرد و این کتاب نفیس از او به یادگار مانده است.

محقق خاطرنشان کرد: بیش از یکصد جزوه و کتاب در علوم ریاضی از این اندیشمند به چاپ رسیده است. وی با بیان اینکه باید قدردان زحمات اندیشمندان در زمان حیاتشان باشیم افزود: بسیاری از نکوداشت مفاخر و اندیشمندان کشور وقتی که این افراد فوت می کنند برگزار می شود که لازم است در زمان حیات این افراد قدردان زحمات این افراد باشیم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: اساتیدی همچون مصاحب ها از سرمایه های گرانبهای علمی کشورمان هستند و باید دانشجویان جوان کشور با تفکرات و خصوصیات اخلاقی این اندیشمندان آشنا شوند.

همچنین در این مراسم جمعی از شاگردان این ریاضیدان که اکنون در کسوت اساتید دانشگاه مشغول به فعالیت هستند در وصف این اندیشمند نام آور کشور سخن گفتند. در حاشیه این مراسم از خواهر غلامحسین مصاحب تقدیر شد.

بنیاد نخبگان استان تهران در راستای تقدیر از مقام و جایگاه رفیع مفاخر علمی، فرهنگی و همچنین شناخت بیشتر اجتماع نخبگان با این ثروت های ملی و الگوپذیری از آنان، رویدادهای فرهنگی به منظور نکوداشت از چهره های برجسته علمی کشور را برگزار کرد. غلامحسین مصاحب در سال 1289 در تهران متولد شد و این ریاضی دان در روز 21 مهر 1358 در تهران فوت کرد.

دکتر مصاحب ریاضیدان، دانشنامه نویس ایرانی، سرپرست دایره العمارف معروف مصاحب، بنیان گذار موسسه ریاضیات و مسلط به چندین زبان بین المللی بود. کتاب آخر ایشان تئوری مقدماتی اعداد پس از انقلاب موفق به اخذ جایزه بهترین کتاب سال در ایران شد.
 
:: تکمیلی (روابط عمومی بنیاد نخبگان استان تهران)
با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان تهران/ 
نکوداشت مقام علمی، فرهنگی دکتر غلامحسین مصاحب برگزار شد
 
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان تهران،نکوداشت مقام علمی، فرهنگی دکتر غلامحسین مصاحب در بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر اردوخانی به کلیه میهمانان و اساتید حاضر در مراسم خیرمقدم گفت و سپس به ذکر برخی اوصاف و ویژگی‌های شخصیت علمی دکتر مصاحب، از جمله پرورش شاگردان تراز اول از سوی ایشان پرداخت و خود را «شاگرد شاگردان دکتر مصاحب» دانست و جامعه ریاضی را مدیون تلاش‌های ایشان خواند و تشریح در این باب را به اساتید مدعو و سایر سخنرانان مراسم سپرد.

اولین سخنران مدعو این مراسم، دکتر عبدالجواد طاهری زاده؛ رئیس موسسه تحقیقات ریاضی غلامحسین مصاحب بود تا به عنوان شاگرد ایشان راجع به ابعاد شخصیت علمی،فرهنگی دکتر مصاحب توضیحاتی را ارائه دهد. دکتر طاهری زاده از علاقه‌ی دکتر مصاحب به ریاضی گفت که ایشان در جمله‌ای بیان داشته بود: «من مفتون ریاضیات هستم؛ زیرا به عنوان علم، دقت و قدرت آن؛ و به عنوان هنر زیبایی آن در حد کمال است و به علاوه فواید و موارد استعمالش از شمار بیرون است.» طاهری زاده در ادامه به ذکر چند نمونه از آثار و تألیفات دکتر مصاحب پرداخت و همه آن‌ها را برآمده از همان عشق و علاقه ایشان به ریاضی دانست.

دومین سخنران مراسم، علامه دکتر مهدی محقق؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و برنده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان بود که به عنوان دوست زنده‌یاد دکتر مصاحب و همکار وی در برخی آثار و تألیفات، به بیان خاطرات و ویژگی‌های برجسته شخصیتی ایشان پرداخت. دکتر محقق خرسندی خود را از تشکیل این نکوداشت ابراز داشت و با بیان این که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز نکوداشتی برای دکتر مصاحب برگزار شده بود و در ادامه هر نکوداشت، جزواتی که پیرامون آثار، زندگینامه و ابعاد شخصیتی مفاخر فرهنگی منتشر می‌کنند؛ از همگان خواست برای گسترش اینگونه جزوات که نسل جدید را به الگوپذیری از مفاخر فرهنگی ترغیب می‌کند، تلاش کنند.

دکتر عین ا.. پاشا؛ پژوهشگر و استاد تمام ریاضی دانشگاه خوارزمی سومین سخنران مراسم بود که به عنوان شاگرد بی ‌واسطه دکتر مصاحب در جایگاه حاضر شد و به ایراد خاطراتی از دوره دانشجویی و آشنایی‌اش با دکتر مصاحب و طریقه تدریس ایشان پرداخت و گفت: «سه مشخصه اصلی در شخصیت علمی دکتر مصاحب که بر تدریس و انتقال علم به دانشجو اثرگذار بود، عبارت بودند از تأکید بر تحصیل و علم آموزی، اخلاق و نحوه زندگی؛ که همان ساده زیستی بود».

آخرین سخنران مراسم، دکتر علیرضا مدقالچی استاد ریاضی دانشگاه خوارزمی بود. دکتر مدقالچی سخنان خود را با متن چکیده‌ای که در سی‌امین سال فقدان دکتر مصاحب نوشته بود اینگونه شروع کرد: «با تاسیس موسسه ریاضیات در دانشگاه تربیت معلم، شیوه‌های منحصر به فرد آموزشی خود را در تعلیم ریاضیات به کار بست. این سبک آموزشی و آموزه‌های او چنان تاثیری بر رفتار و منش علمی،پژوهشی دانش‌آموختگان موسسه ریاضیات گذاشت که می‌توان این روش را به عنوان یک مکتب آموزشی کارا و اثرگذار در زمره مکاتب آموزشی تدوین کرد.»

وی ادامه داد، به گفته بزرگی: «زندگی دکتر مصاحب بر سه پایه استوار بود؛ عشق به خانواده، عشق به کار و عشق به خواندن و نوشتن».

دکتر مدقالچی در بخش پایانی سخنان خود سه اقدام فوق‌العاده زنده‌یاد دکتر مصاحب برای جامعه علمی را که تاکنون نیز منشا خیر و اثر بوده، تاسیس موسسه ریاضیات، تالیف کتاب‌های فاخر تاریخی و ریاضی و سرانجام سرپرستی دایرةالمعارف فارسی دانست.

پایان بخش این مراسم، اهداء لوح تقدیری از سوی دکتر سورنا ستاری؛ رئیس بنیاد ملی نخبگان به خانواده دکتر مصاحب بود که توسط علامه مهدی محقق به دختر دکتر مصاحب تقدیم شد.

نکوداشت زنده‌یاد دکتر غلامحسین مصاحب دوشنبه دهم اسفندماه 1394، با حضور دکتر اردوخانی (رئیس بنیاد نخبگان استان تهران)، دکتر مهدی محقق (رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان)، دکتر مهدی بهزاد (برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان و چهره ماندگار حوزه ریاضی)، دکتر سبحان‌اللهی (رئیس داشگاه خوارزمی)، جمعی از اساتید برجسته ریاضی، مدیران بنیاد ملی نخبگان و تعدادی از مستعدان برتر در سالن اجتماعات بنیاد نخبگان استان تهران برگزار گردید.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
انتشار راه‌حل ۵۰۰ صفحه‌ای ریاضی که هیچکس آن را نمی‌فهمد
هوش مصنوعی سازندگان خود را فریب داد!
مرگ یک ریاضیدان مشهور
کودکانی که در خواندن و نوشتن دچار اختلال می‌شوند، الزاما کندذهن نیستند