نگین وکیلی، مدرس و پژوهشگر حوزە نقاشی و خلاقیت فکری کودکان در گفت و گو با ایسنا:
کشیدن تصاویر مختلف بە حالت ثابت و یا در حال حرکت بیانگر شخصیت کودک در یک محیط همنواخت است. کودکی که نقاشیهایش، تصاویر در حرکت را معرفی میکند، معمولا فردی باهوش و فعال بوده و نسبت به همسالان و همکلاسیهای خود اجتماعیتر است.
ایدە حرکت، قبل از آنکه کودک بە پنج سالگی برسد بە وسیلە تقسیمبندی و تجزیە بعضی عناصر ثابت پدید میآید، ولی در سنین پنج یا شش سالگی همین ایدە حرکت باکشیدە شدن بازوهای تصویر بە سوی یک شیء یا شخص مورد نظر کودک نشان دادە میشود.
در نقاشیٰهای بعدی بازوهای تصویرحالت صاف و سخت بودن خود را از دست میدهند و نرمتر میشوند و بالای آرنج نیز خمیدگی پیدا میکند.اگە کودک بخواهد حرکت را در دیگر اعضای بدن نشان دهد پاها بیش از بقیە اندامها توجە او را جلب میکنند و در جهت حرکتی کشیدە و طولانیتر میشود، سپس تصویر آدمکی کە کودک رسم کرده در جهت حرکت چرخشی هدایت میشود و چهره چرخشی یا واضحتر مطرح شود فرم صورتک نقاشی کودک بە «نیمرخ» نشان دادە میشود.
بعد از آن وقتی کە کودک از سن شش سالگی میگذرد، یکی از طریق بیان حرکت کە در نقاشیهای او زیاد مورد استفادە قرار میگیرد، نمایش تصویر بە حالت نیمرخ نشان دادە میشود.
یکی از راههای بیان حرکت در نقاشیهای کودک که زیاد مورد استفادە قرار میگیرد بعد از شش سالگی، نمایش تصاویر بە حالت نیمرخ است. بنابر تحقیق پرودهومو، کودک بعد از پنج یا شش سالگی، در حالی کە واقعیتهای خارجی را بیشتر بررسی کردە برای نمایش حرکت در نقاشیهای خود بیشتر از نیمرخ استفادە میکند تا بتواند پویایی تصاویر را بهتر بە نمایش گذارد.
کودک هرگز در عمل، برای نمایش حالت نیمرخ سر تصویر را ابتدا بە طرف چپ یا راست نمیچرخاند، بلکە نخستین بار بازوهای کشیدە شدە بە طرف چپ کشیده میشود و سپس حالتی نیمرخ بە خود میگیرند، در حالیکە دیگر اندامها و صورت نیز بە حالت روبەرو باقی میمانند.
بعدها کمکم، بە مرور زمان پاها و بقیە اندامها نیز درجهت حرکت بازوها کشیدە میشوند، در هر حال، سر آخرین قسمتی است کە با بقیە اندامها همانند میشود و بە حالت نیمرخ در میآید.
حالت نیمرخ همیشە بە طرف چپ نشان دادە میشود و این موضوع برای آنهایی کە از چپبەراست یا برعکس از راستبەچپ مینویسند نیز صادق است.
بنابە نوشتە زازو (zazzo) این خصوصیات ذاتی است و در ارتباط باعضلات دست پدید میآید و سبب میشود کە کودکان خطوط را از بالا بە پایین و در جهت خلاف حرکت ساعت ترسیم کنند.
در مدت زمانی کە نقاشی کودک از نمایش تصاویر در حالت روبەرو تا نمایش تصاویر در حالت نیمرخ کامل بە صورت میگیرد، کودک بدون در نظرگرفتن پرسپکتیو شکلهایی رسم میکند کە حالت غیرعقلانی دارند، زیرا بعضی از اندامها در حالت نیمرخ و دیگر اندامها از روبەرو نمایش دادە میشود و این موضوع باعث پدید آمدن شکلهای نامناسب و بامزە در نقاشی کودکان میشود.
بە عنوان مثال از نظر کودک نمایش تصویر بە حالت نیمرخ ممکن است با تغیر جهت بینی بە طرف چشم و بدن تغییر جهت چشمها و دهان و با حذف یک چشم و با قرار دادن چشم دیگر ممکن است کودک برای نمایش نیمرخ یک قسمت از دایرە چهرە را حذف کند.
همە این نکات بیانگر آن است کە درک کودک از تصویر نیمرخ بەطور تدریجی با تغیر جابەجایی اندامهای صورت انجام میگیرد و برای نمایش تمام بدن نیز از همین روش استفادە میکنند.