شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ 4401 0 2

 یک بررسی نشان می‌دهد که شکل ملایمی از تحریک الکتریکی مغز ممکن است توانایی‌های ذهنی دانشجویان برای ریاضیات و به حافظه سپردن را بهبود بخشد.

آیا تحریک مغز می‌تواند مهارت‌های ریاضی را تقویت کند؟

افرادی که استعداد ریاضی ندارند، شاید فکر کنند که این وضعیت را نمی‌توان تغییر داد، اما یک بررسی کوچک نشان می‌دهد که شکل ملایمی از تحریک الکتریکی مغز ممکن است توانایی‌های ذهنی دانشجویان برای ریاضیات و به حافظه سپردن را بهبود بخشد- و حتی جالب‌تر اینکه به نظر می‌رسد اثرات ایجاد شده درازمدت خواهد بود.
 
به گزارش گلوبال پست روی کوهن کادوش از بخش روانشناسی تجربی در دانشگاه آکسفورد که سرپرست این تحقیق بوده است می‌گوید: "فقط با پنج روز تمرین شناختی و تحریک غیرتهاجمی و بدون درد الکتریکی مغز، ما توانستیم بهبودی درازمدتی در کارکردهای شناختی افراد مورد آزمایش ایجاد کنیم"
 
در این تحقیق با گذاشتن الکترودهایی بر روی پوست سر گروهی از دانشجویان نویز الکتریکی تصادفی برای تحریک کردن به بخش‌هایی از مغز که در حل مسائل ریاضی دخیل بودند، فرستاده شد و بعد به این دانشجویان رشته‌ای از آزمون‌های ساده ریاضی مانند مسائل ضرب و تفریق داده شد؛ برای حدود 20 درصد جمعیت حل چنین مسائل به علت اشکال در انجام ذهنی ریاضیات کار سختی است.
 
دانشجویانی که این تحریک الکتریکی مغزی را دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی در انجام تکالیف ریاضی بهتر عمل کردند. کادوش می‌گوید کارکرد این دانشجویان چه در مسائل مربوط به محاسبه ذهنی و چه حفظ کردن مطالب ریاضی در طول 5 روز بهبود پیدا کرده و این تاثیر تقویتی تا شش ماه پس از این تمرینات حفظ شده بود. به گفته او تصویربرداری از مغز این دانشجویان نشان داد که نقاط تحریک‌شده مغز به طور کارآمدتری از اکسیژن و مواد مغذی استفاده می‌کنند.
 
این تحریک الکتریکی که اصطلاحا آن را "تحریک نویز تصادفی فراجمجمه‌ای" (TRANS) می‌نامند، به قدری ملایم است که به گفته پژوهشگران افراد مورد آزمایش وجود آن را حس نمی‌کردند. البته بعید است به این زودی‌ها تحریک مغز با الکترودها به کلاس‌های درس راه یابد، زیرا این تکنولوژی هنوز جدید است و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه باید انجام شود.
 
نتایج این پژوهش همچنین ممکن است برای افراد دچار ناتوانی‌های یادگیری، مبتلایان به سکته مغزی و سایر بیماری‌های عصبی و حتی افراد دچار هراس شدید از ریاضی نوید بخش باشد.
 
کادوش می‌گوید: "برخی از افراد معتقدند که کسانی که توانایی ریاضی بالایی ندارند، همیشه اینطور باقی خواهند ماند، اما ممکن است واقعیت چیز دیگری باشد."
کلمات کلیدی
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی