شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ 4911 1 1

مسؤول امور دانشجویی خانه ریاضی اصفهان گفت: ریاضی را نمی‌توان آسان کرد اما یادگیری آن را می‌توان آسان کرد و هدف این خانه هم تسهیل یادگیری ریاضی است.

ارتباط جامعه با ریاضی باید مناسب شود

مسؤول امور دانشجویی خانه ریاضی اصفهان گفت: ریاضی را نمی‌توان آسان کرد اما یادگیری آن را می‌توان آسان کرد و هدف این خانه هم تسهیل یادگیری ریاضی است. احمد بابادی در گفت وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه خانه ریاضی دارای حلقه‌های پژوهشی است، اظهار کرد: کسانی که در زمینه ریاضی و یا رشته‌های مرتبط با ریاضی بخواهند پژوهشی انجام دهند باید ابتدا پس از مطالعه و تعیین موضوع، حلقه پژوهشی تشکیل دهند که در این حلقه‌ها محققان به ارایه مقالات می‌پردازند.
 
وی با بیان اینکه امکانات خانه ریاضی در اختیار پژوهشگران برای تحقیق قرار می‌گیرد، ادامه داد: این امکانات شامل فضای فیزیکی، اینترنت، استفاده از اساتید داخلی و خارجی برای راهنمایی در تحقیق و... است. البته تحقیقات در خانه ریاضی کمتر کاربردی می‌شود. در قسمت دانشجویی خانه ریاضی بخش ارتباط با صنعت وجود دارد اما به دلیل مشکلات متقابل صنعت و دانشگاه این ارتباط ضعیف است. بنابراین تامین بودجه تحقیقات نیز از جمله مشکلاتی است که نیاز به توجه دارد چرا که در حال حاضر در این امر کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
 
در خانه ریاضی بیشتر از دانشجویان برای تدریس به دانش‌آموزان استفاده می‌شود بنابراین کسی می‌تواند مدرس باشد که قبلاً دانش‌آموز این مرکز بوده و با سیستم آشنایی داشته باشد. مدرسان در این مرکز حداقل سه سال دوره‌های آشنایی و آموزش را می‌گذرانند. در این مرکز دوره‌های تحصیلی شامل دوره آشنایی، میانی، تشکیل هسته‌های تحصیلی می‌شود و سپس به عنوان مدرس انتخاب می‌شوند. افرادی هستند که 15 سال پیش دانش‌آموز این مرکز بوده و اکنون مدرس هستند. در بخش دانشجویی معمولاً با توجه به حلقه‌های پژوهشی موجود و متناسب با نیاز این حلقه‌ها سمینار برگزار می‌شود ولی همیشه این روند وجود ندارد. ممکن است حلقه پژوهشی مرتبط با ریاضی نباشد یا حلقه پژوهشی تشکیل نشود، اما سمینار تشکیل شود.
 
 در این جلسات متخصصان سخنرانی می‌کنند اما موضوعات عمومی علمی یا جنبه‌های فرهنگی نیز در برنامه‌های خانه ریاضی دیده می‌شود. بابادی با بیان اینکه هدف کلی خانه ریاضی عمومی‌سازی ریاضی است، اظهار کرد: رابطه با ریاضی در جامعه قوی نیست و باید این ارتباط مناسب شود. پس این مرکز سعی می‌کند ریاضی را با روش‌های گوناگون به دانش‌آموزان و یا در جلسات والدین با مرکز آموزش دهد.
 
 ریاضی را نمی‌توان آسان کرد اما یادگیری آن را می‌توان آسان کرد و هدف این مرکز هم تسهیل یادگیری ریاضی است. در اینجا از روش سقراطی و افرادی که دکترای آموزش ریاضی به این قبیل روش‌ها را در خارج از کشور خوانده‌اند، استفاده می‌شود که موفقیت‌آمیز نیز بوده است. خانه ریاضی روش تدریس ریاضی فعلی مدارس را علمی نمی‌داند و در حال حاضر به ویژه در دبیرستان برخی بخش‌های ریاضی آموزشی است و برخی بخش‌ها را می‌توان دوپینگ آموزش ریاضی نامید.
 
در روش فعلی مدارس کار علمی، پرسشگری و کار گروهی را به عنوان یک مهارت آموزش نمی‌دهد اما در این مرکز آموزش نگارش مقاله و مهارت‌های انجام کار علمی آموزش داده می‌شود و به دانشجویان نیز مهارت انجام کار گروهی مانند ریاضی ورزی، ریاضی نویسی، طراحی سؤالات خوب و...تدریس می‌شود.
منبع
ایسنا
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. حسنی يکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ --- ۲۰:۵۰:۳۰

    با سلام وتشکر از سایت و مطالب مفیدتون اجازه هست با ذکر منبع از مطالب سایتتون استفاده بشود یا خیر

    بله دوست عزیز. با ذکر منبع مجاز به بازنشر تمامی مطالب سایت آی هوش هستید :-)

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
سیستم عدد نویسی رومی
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
گزاره چیست؟