مطالعه از جمله شیوه های یادگیری کلامی می باشد که در کنار شکل گفتاری دیگر شیوه یادگیری کلامی، قرار داد هر دو شیوه گفتاری و نوشتاری مهمترین شیوه های کسب و انتقال اطلاعات به حافظه می باشند. به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، اگر یادگیری مطالب به طورموثر رخ داده باشد بازیابی آن مطالب به راحتی قابل دسترس است پس می توان گفت یادگیری زیر بنای یادآوری و بازیابی مطالب است.
شایان ذکر است: که در سیکل یادگیری موثر، یاد آوی موثر شرایط مطالعه که شامل شرایط مطالعه کننده تدارکاتی برای مطالعه و انجام مطالعه می باشند قابلتوجه است. پس چرا در مواقعی با وجود یادگیری کامل مطالب و به خاطر سپاری آن، درزمینه بازیابی و به خاطر آوری آن با مشکلاتی مواجه می شویم به طوریکه حتی آن مطالب برایمان ناآشنا است گویی هیچ گاه با آن مطالب روبرو نشویم و لازم به یادگیری مجدد آن ها می باشیم.
طبق مطالعات انجام شده، بروز فراموشی در بازیابی بی تاثیر نیست که عوامل موثر در یادآوری و بازیابی را که شامل مرور، ارتباط و تداعی، برجسته سازی، محدوده ابتدا و انتهای متن، استراحت و تنفس عمیق را تحت تاثیر قرار می دهند.
در پایان گفتنی است: که مرور ارتباط و تداعی مطالب استراحت و تنفس صحیح، از جمله عواملی به شمار می روند که بیشترین تاثیر را در حفظ نگهداری و حفظ این مطالب می کنند.