پیش از این تصور می شد تفکر انتزاعی با زبان در هم آمیخته است و زمانی کودکان قابلیت تفکر انتزاعی را پیدا می کنند، که به مهارت های پیشرفته ای در یادگیری و استفاده زبان رسیده باشند. اما تحقیقات اخیر در مقطع فوق دکترای کالج علمی ایتالیا، نشان می دهد که نوزادان انسان حتی در سنین بسیار پائین قبل از آغاز به تکلم، قادرند مفاهیم انتزاعی را درک کنند.
برای این تحقیق نوزادان 7 ماهه، انتخاب شدند و قابلیت درک آنان از مفاهیم انتزاعی همچون شباهت و تفاوت مورد سنجش قرار گرفت. به این صورت که برای مدت کوتاهی به این کودکان دو شیء هم شکل نشان داده می شد مثلا دو عروسک مشابه، یا دو وسیله مشابه. آزمایش نشان می داد وقتی دو شیء مشابه به کودکان نشان داده می شود، زمان نکاه کردن آنها رفته رفته کاهش پیدا می کند.
اما وقتی بعد از مدتی دو شکل غیر همسان را به آنها نشان می دهیم که از جهاتی با هم متفاوتند، کودکان به مدت طولانی تری به این دو شکل نگاه می کنند به عبارت دیگر کودکان در ذهن خود متوجه تفاوت رابطه بین دو شیء می شوند و مدت زمان بیشتری را صرف درک این رابطه می کنند.
به عقیده محققان، نوزادان انسان نیز از همان قابلیت ها و الگوی یادگیری برخوردار هستند که کودکان بزرگتر و بزرگسالان از آن پیروی می کنند. به عبارت دیگر کودک انسان حتی پیش از آغاز به تکلم و نشان دادن قابلیت تفکر سطح بالا می تواند، تفکر انتزاعی را از خود بروز دهد. این تفاوت بزرگی است که گونه انسان نسبت به گونه های حیوانی پیشرفته همچون میمون ها از خود نشان می دهد. تحقیقات محققان نشان می دهد کودکان 7 ماهه می توانند بعد از 6 تا 9 مثال رابطه شباهت و تفاوت را درک کنند این در حالی است که همین آزمایش در میمون ها، به بیش از 15000 بار نشان دادن نمونه های مشابه نیاز دارد.