مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان گفت: آییننامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان باید تحت مدیریت دانشگاهها باشد و هر دانشگاه بر اساس ویژگیهای هر رشته آییننامهای جدا تنظیم کند. مهدی مطیع در گفتوگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، درباره آخرین تغییرات آییننامه پذیرش بدون آزمون داوطلبان استعداد درخشان سال 94-95 گفت: امسال تصویب شده بود که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به ازای 110 واحد در شش ترم رتبهبندی شوند، اما به دلیل اعتراض دانشگاهها مبنی بر اینکه این مصوبه قبلاً بخشنامه نشده و دانشجویان برای آن آمادگی ندارند، عملیاتی شدن این تغییر به سال آینده موکول شد.
کاهش 10 درصدی سهمیه دانشگاهها در پذیرش دانشجویان استعداد درخشان
وی با اشاره به اینکه در سال جاری پذیرش دانشجویان استعداد درخشان 10 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: دانشگاهها در سال 93 به نسبت دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی مجاز به پذیرش 10 درصد ظرفیت خود از میان دانشجویان سایر دانشگاهها و 10 درصد نیز از داخل دانشگاه خود بودند، اما امسال فقط 10 درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان استعداد درخشان تصویب شده که دانشگاهها ترجیح میدهند دانشجویان خود را انتخاب کنند.
مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان ادامه داد: اگر 10 درصد دانشجویان، ظرفیت تعیین شده را تکمیل نکنند، از 10 درصد دوم کلاس میتوان ثبت نام به عمل آورد، درحالیکه در سالهای گذشته نمیتوانستیم از رتبههای پایینتر که جزو 10 درصد دوم دانشجویان از نظر معدل در کلاس بودند، استفاده کنیم. پس اگر در کلاس 30 نفره سه معدل برتر کلاس، از سهمیه استعداد درخشان استفاده نکنند، معدلهای چهارم، پنجم و ششم اجازه استفاده از آییننامه استعداد درخشان را دارند.
مطیع اضافه کرد: البته اگر قرار شد که همچون سال گذشته 10 درصد دوم هم به دانشگاهها داده شود، بعید است که دانشگاهها سراغ 10 درصد دوم کلاسهای خود بروند و از دانشجویان دانشگاههای دیگر استفاده میکنند.
تعیین معدل کارشناسی به دانشگاهها واگذار شد
وی با بیان اینکه همیشه پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در مقطع دکتری پژوهش محور بوده، افزود: امسال جدول امتیازات برای پذیرش دانشجویان استعداد درخشان دکتری قرار داده شده است. در سالهای گذشته شرط اصلی علمی در پذیرش نیز میانگین معدل کارشناسی بالای 16 و معدل کارشناسی ارشد بالای 17 از شروط آییننامه بدون آزمون دکتری در نظر گرفته شده بود، اما بعد از بررسیهای انجام شده توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تعیین معدل دوره کارشناسی به دانشگاهها واگذار شد.
مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دانشگاه اصفهان با ملاحظه اینکه معدل 16 در برخی رشتهها از جمله رشتههای فنی معدل بالایی است و از طرفی درصدد این بود که هم ترازی بین رشتهها اعمال نکند، حداقل معدل کارشناسی را 15 اعلام کرد.
مطیع با بیان اینکه یکی از شروط اداری پذیرش بدون آزمون مقطع دکتری این است که دانشجو باید ورودی سال 89 باشد، اظهار کرد: اگر بیش از دو سال از دانش آموختگی دانشجو گذشته باشد نمیتواند از امتیاز بدون آزمون استعداد درخشان استفاده کند.
وی با اشاره به ضرورت ارایه مقالات پژوهشی در مصاحبه بدون آزمون دکتری در دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: دانشجویانی که میخواهند در مصاحبه بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع دکتری شرکت کنند در صورت آموزش محور بودن ارایه سه مقاله پژوهشی و در صورت پژوهش محور بودن داشتن دو مقاله پژوهشی الزامی است.
آییننامه جدید استعدادهای درخشان قانونمندتر شده است
مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان با اشاره به قانونمند نبودن آییننامه سال گذشته در مورد رتبهبندی دانشجویان بر اساس پایان نامه، اظهار کرد: دانشجویان در زمان مصاحبه که در تیر ماه انجام میشود هنوز دفاع نکردهاند و این امکان در دست نیست که نتیجه پایان نامه در رتبهبندی لحاظ شود، اما خوشبختانه امسال این مصوبه تغییر کرد و رتبهبندی دانشجویان فقط بر اساس معدل قرار داده شد و بنابراین آییننامه جدید استعداد درخشان قانونمندتر شد.
مطیع با بیان اینکه آییننامه پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان باید تحت مدیریت دانشگاهها باشد و هر دانشگاه بر اساس ویژگیهای هر رشته آییننامه جدا تنظیم کند، افزود: در برخی رشتههای فنی دانشگاه صنعتی اصفهان معدل بالای 14 وجود ندارد و میتوان گفت برخی با معدل 14 در برخی رشتهها استعداد درخشان هستند. این در حالی است که معدل پایینتر از 17 در برخی رشتههای علوم انسانی نداریم، پس معدل 18 در رشتههای علوم انسانی معدل استعداد درخشان نیست، بنابراین نمیتوان یک معدل و معیار کلی را برای استعداد درخشان در کل کشور در نظر گرفت.
معیار یکسان ارایه مقالات در مصاحبه بدون آزمون دکتری درست نیست
وی با اشاره به اینکه الگوی یکسان ارایه مقاله در رشتههای مختلف برای پذیرش بدون آزمون منصفانه نیست، خاطرنشان کرد: معیار یکسان ارایه مقالات در مصاحبه بدون آزمون دکتری نمیتواند درست باشد، زیرا رشتهای مانند ریاضی مقاله خیز نیست و دانشجویان این رشتهها برای مقاله نوشتن به شدت تحت فشار هستند، این در حالی است که برخی رشتهها مانند شیمی مقاله خیز هستند، اما برای هر دو رشته شرط یکسان گذاشته شده است.
کدام رشتهها از استعداد درخشان بهره بیشتری بردند؟
مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه متأسفانه پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان برای دانشجویان برخی رشتهها تبدیل به یک فن شده است، اظهار کرد: میتوان آییننامه بدون آزمون استعداد درخشان را در برخی رشتهها برداشت، زیرا دانشجویان اقدام به جمعآوری صرف نمره میکنند و در واقع استعداد درخشان تبدیل به یک مهارت شده است نه سواد آموزی.
مطیع با بیان اینکه انگیزه پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان، نگهداشتن دانشجویان توانمند، جلوگیری از فرار مغزها و در کل بهبودبخشی به وضعیت علمی است، تصریح کرد: درست است که هدف استعداد درخشان به دلیل تبدیل شدن به یک فن برای دانشجویان تا حدودی روند نزولی داشته است، اما میتوان گفت در رشتههای علوم انسانی که دانشجویان مجالی برای ابراز توانایی خود نداشتند، پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان موجب شد تا این دانشجویان به سمت مقاله نوشتن ترغیب شوند و این تا حدودی به وضعیت علمی کمک کرده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان خوب و با استعداد در قید نمره و معدل نیستند و بنابراین همه دانشجویان خوب وارد دوره استعداد درخشان نمیشوند، اظهار کرد: البته میتوان گفت اگر کسی در دوره بدون آزمون استعداد درخشان مقطع دکتری پذیرفته شود، به دلیل وجود مرحله مصاحبه حتماً صلاحیت و شایستگی او مورد بررسی و اثبات میشود.