در جهان دیجیتالی امروز كه انتقال اطلاعات تنها به فشار سرانگشتان دست شما نیاز دارد، پیش از هر گونه تصمیم گیری در این زمینه تامل كنید. مطالعه ای جدید نشان می دهد ارسال و به اشتراك گذاری مطالب دریافت شده كه اصطلاحا در شبكه تلگرام فوروارد و در شبكه توییتر، توییت مجدد نام دارد، سبب فرآیندی به نام 'اضافه بار شناختی' می شود كه با حافظه و یادگیری تداخل دارد.
به واقع ، افراد در شبكه های اجتماعی عمدتا پیامی تولید نمی كنند، بلكه پیام های دریافتی از سوی دوستان خود را به اشتراك می گذارند، در حالی كه این كار تبعات منفی دارد و می تواند موجب اختلال در سایر قابلیت ها و مهارت ها شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد تصمیم در مورد ارسال كردن و یا نكردن یك مطلب، سبب صرف منابع شناختی می شود و همین موضوع با فرآیند یادگیری و حافظه تداخل دارد.
در این مطالعه از تعدادی از داوطلبان دانشجو خواسته شد كه پس از دریافت مجموعه ای از پیام های توییتری، آنها را مطالعه كنند. گروهی از این داوطلبان دو گزینه 'پست مجدد' و 'پیام بعدی' را در اختیار داشتند، اما گروه دیگر پس از مطالعه تنها امكان استفاده از گزینه پیام بعدی را داشتند.
دو گروه سپس در یك آزمون درباره محتوای پیام ها شركت كردند و نتیجه این بود: خطاهای گروهی كه امكان ارسال مطالب را برای سایرین داشتند، دو برابر گروه دیگر بود و همچنین آنها اشتباه بیشتری در زمینه درك مفهوم داشتند. محققان صرف منابع شناختی برای انتخاب یا خودداری از انتخاب پیام ها و ارسال مجدد آنها را دلیل این امر می دانند. نتایج این تحقیقات در نشریه Computers in Human Behavior منتشر شده است.