شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ 3524 0 1

مطالعات محققان دانشگاه های كرنل و پكن نشان می دهد به اشتراك گذاری و ارسال مجدد مطالب دریافت شده در شبكه های اجتماعی، با عملكرد حافظه و فرآیند یادگیری تداخل دارد.

ضعف یادگیری، نتیجه به اشتراك گذاری پیام های شبكه های اجتماعی

در جهان دیجیتالی امروز كه انتقال اطلاعات تنها به فشار سرانگشتان دست شما نیاز دارد، پیش از هر گونه تصمیم گیری در این زمینه تامل كنید. مطالعه ای جدید نشان می دهد ارسال و به اشتراك گذاری مطالب دریافت شده كه اصطلاحا در شبكه تلگرام فوروارد و در شبكه توییتر، توییت مجدد نام دارد، سبب فرآیندی به نام 'اضافه بار شناختی' می شود كه با حافظه و یادگیری تداخل دارد.

به واقع ، افراد در شبكه های اجتماعی عمدتا پیامی تولید نمی كنند، بلكه پیام های دریافتی از سوی دوستان خود را به اشتراك می گذارند، در حالی كه این كار تبعات منفی دارد و می تواند موجب اختلال در سایر قابلیت ها و مهارت ها شود.  تحقیقات اخیر نشان می دهد تصمیم در مورد ارسال كردن و یا نكردن یك مطلب، سبب صرف منابع شناختی می شود و همین موضوع با فرآیند یادگیری و حافظه تداخل دارد.

در این مطالعه از تعدادی از داوطلبان دانشجو خواسته شد كه پس از دریافت مجموعه ای از پیام های توییتری، آنها را مطالعه كنند. گروهی از این داوطلبان دو گزینه 'پست مجدد' و 'پیام بعدی' را در اختیار داشتند، اما گروه دیگر پس از مطالعه تنها امكان استفاده از گزینه پیام بعدی را داشتند. 

دو گروه سپس در یك آزمون درباره محتوای پیام ها شركت كردند و نتیجه این بود: خطاهای گروهی كه امكان ارسال مطالب را برای سایرین داشتند، دو برابر گروه دیگر بود و همچنین آنها اشتباه بیشتری در زمینه درك مفهوم داشتند. محققان صرف منابع شناختی برای انتخاب یا خودداری از انتخاب پیام ها و ارسال مجدد آنها را دلیل این امر می دانند.  نتایج این تحقیقات در نشریه Computers in Human Behavior منتشر شده است.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد