شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ 4443 0 3

تحقیقی که به تازگی در مجله PNAS چاپ شده مدعی است که آموزش موسیقی به افزایش مهارت های کلیدی برای موفقیت تحصیلی اهمیت دارد

آموزش موسیقی قابلیت یادگیری را به طور کلی افزایش می دهد

تحقیقی که به تازگی در مجله PNAS چاپ شده مدعی است که آموزش موسیقی به افزایش مهارت های کلیدی برای موفقیت تحصیلی اهمیت دارد. محققان نتایج به دست آمده از مطالعه روی گروه های دانش آموزی که در مدارسی تحصیل می کنند که موسیقی جزو برنامه درسی هفتگی به شمار می رود را منتشر کرده اند که به رشد عصبی و ذهنی دانش آموزان منجر شده است.
 
به گفته نینا کراوس از محققین ارشد این برنامه، معمولا زمانی که بودجه و وضعیت مالی مدرسه رو به کاهش می گذارد، اولین بخشی که به راحتی حذف می شود، کلاس های آموزش موسیقی است اما به گفته کراوس که از جمله پژوهشگران علم اعصاب به شمار می رود موسیقی اگر چه به طور مستقیم ممکن است با رشته های تحصیلی و مشاغل مرتبط نشود اما منافع آن بسیار گسترده تر و موثرتر از آن است که برنامه درسی حذف شود زیرا موسیقی به آموزش نحوه یادگیری به دانش آموزان می تواند توانایی یادگیری کلی آنها را در همه زمینه ها افزایش دهد.
 
در این تحقیق، پژوهشگران حدود 40 نفر از دانش آموزان دوره دبیرستان را در یکی از نواحی فقیر نشین شیکاگو انتخاب کرده اند. این دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کرده اند که گروه آزمایشی، حداقل به مدت 2 تا 3 ساعت در هفته به یادگیری موسیقی در برنامه مدرسه می پرداختند. نتایج بررسی های عصب شناختی این نوجوانان نشان می داد که پس از سه سال از آغاز آزمایش، دانش آموزانی که از برنامه آموزش موسیقی بخروردار بودند به طور قابل ملاحظه ای نمرات بالاتری در آزمون های مروبط به تشخیص درجات صدا کسب می کردند که نشان می داد مغز این دانش آموزان نسبت به درک و دریافت اصوات پیشرفت بیشتری داتشه است.
 
همچنین این دانش آموزان از نظر مهارت های زبان آموزی که تا حد زیادی به آگاهی از ساختار صوت مرتباط است، نمرات بالاتری کسب کرده اند.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که ذهن نوجوانان حتی تا سنین بزرگسالی نیز می تواند نسبت به آموزش، تاثیر پذیر و حساس باقی بماند و کاستی های محیط آموزشی را که اغلب در محیط های فقیر وجود دارد، با یادگیری موسیقی جبران نماید زیرا آموزش موسیقی قابلیت های متعددی را در کودکان پرورش می دهد و علاوه بر کمک به رشد مغز و اعصاب، بر مهارت های زبانی کودکان محروم نیز تاثیر مثبت می گذارد.
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش