محققان دانشگاه "جان هاپکینگز" به تازگی دریافتند بازی سادهای به نام "اعداد حسی" میتواند عملکرد کودکان را در حل مسائل ریاضی افزایش دهد. در بازی کامپیوتری اعداد حسی (شهودی) دو صفحه مقابلتان ظاهر میشوند که درون هر یک تعدادی نقطه رنگی وجود دارد. شما باید دو صفحه را با هم مقایسه کرده و هر کدام که دارای نقطههای بیشتری است سریعاً انتخاب کنید.
دلیل انتخاب کلمه "حس" یا "شهودی" برای این بازی آن است که فرد باید حدس بزند کدام صفحه دارای نقاط رنگی بیشتری است و جهت حل آن ازقوه استدلال خود استفاده نمیکند.گفته میشود، انسان و حیوانات برای تعیین مقادیر و مقایسه آنها از قوه شهودی و حسی استفاده میکنند. دانشمندان بر این باورند تصمیمات شهودی در بچهها نیز وجود دارد، به طوری که یک کودک زمانی که با دو ظرف غذا مواجه میشود، ظرفی را انتخاب میکند که دارای مقدار غذای بیشتری است. این نوع تصمیمگیری "سیستم اعداد تقریبی" نام دارد.
در تحقیقات دانشگاه جان هاپکینگز 40 بچه 5 ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. بچهها ابتدا باید یک بازی ساده کامپیوتری را انجام میدادند. در روند بازی دو صفحه مقابل آنان ظاهر میشد که یکی دارای نقاط آبی و دیگری دارای نقاط زرد بود. آنان باید به سرعت حدس میزدند که در کدام صفحه نقاط بیشتری ظاهر شده است و برای اینکه نتوانند نقاط را بشمارند، صفحات به سرعت محو میشدند.
سه گروه در نظر گرفته شد؛ در گروه اول سوالات از راحت شروع و به سخت ختم میشد. در گروه دوم سخترین سوالات از ابتدای آزمون شروع میشد. در گروه سوم درجه سختی سولات از نظم و ترتیب خاصی پیروی نمیکرد. بعد از بازی، دو آزمون ریاضی و لغت از آنان گرفته شد. بر اساس بررسیهای صورت گرفته، تغییری در نتایج آزمون لغت به چشم نخورد. اما بالاترین نمرات آزمون ریاضی در میان بچههای گروه اول (ترتیب سوالات از راحت به سخت) مشاهده شد.
دانشمندان نتیجه گرفتند از قوه شهودی میتوان به منظور تقویت سریع مهارتهای ریاضی کودکان استفاده کرد. گفته میشود، مهارتهای ریاضی حالت ساکن ندارد و جدا از استعداد افراد، میتوان آن را در طول زمان تقویت کرد. دانشمندان نه تنها این مهارت را قابلتغییر میپندارند، بلکه معتقدند اعمال تغییرات در زمان بسیار کوتاهی نیز امکانپذیر است. مثلاً در همین تحقیق، عملکرد بچهها در حل مسائل ریاضی درست بعد از انجام یک بازی ساده بهبود یافت.
دانشمندان بعد از انجام مطالعات یاد شده با دو سوال اساسیتر روبرو شدهاند:
آیا این نوع افزایش در مهارتهای ریاضی برای مدت طولانی در افراد باقی میماند؟
آیا میتوان ازاین روش برای تقویت همه تواناییهای ریاضی استفاده کرد؟
پاسخ به سولات بالا مستلزم بررسیهای گستردهتر از سوی محققان است.