شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ 7946 0 1

مکعب‌های روبیک ایده هیجان‌انگیزی برای درگیر کردن دانش‌آموزان در یک فعالیت مفرح و آموزنده‌ی ریاضی هستند.

آموزش ریاضی با مکعب روبیک

یکی از چالش‌هایی که هر معلم ریاضی با آن روبه‌رو است، دانش‌آموزانی هستند که نسبت به ریاضی جبهه می‌گیرند و با جملاتی نظیر "من ریاضی دوست ندارم"، "من از ریاضی می‌ترسم" وارد کلاس می‌شوند. از این‌رو جای شگفتی نیست که معلم‌های ریاضی احتمالا بیشتر از معلم‌های سایر درس‌ها، علاقمند به نوآوری و امتحان راه‌های خلاق برای تدریس ریاضی باشند.
 
ارتباط با ریاضی
یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند دانش‌آموزان با ریاضی ارتباط برقرار کنند این است که ارتباط ذهنی شخصی با آن برقرار نمایند به عبارت دیگر ریاضی را از روی صفحات کتاب و تخته سیاه، بر روی میز کار خود و درون ذهن‌شان منتقل کنند. اگر دنبال چنین راهی می‌گردید، مکعب‌های روبیک ایده هیجان‌انگیزی برای درگیر کردن دانش‌آموزان در یک فعالیت مفرح و آموزنده‌ی ریاضی هستند.
 
البته ممکن است این تصور را داشته باشید که مکعب‌های روبیک تنها برای همان بازی همیشگی بر هم زدن نظم و سپس ایجاد نظم در وجوه مختلف مکعب طراحی شده‌اند اما شما به راحتی می‌توانید با مکعب‌های کوچک 2*2 و 3*3 ، یک طرح هنری خلق کنید. برای این کار می‌توانید از خلاقیت خودتان استفاده کنید و در یک صفحه شطرنجی، طرحی را که مایل هستند پیاده‌سازی کنید و آن را با رنگ‌های موجود در مکعب روبیک، رنگ‌آمیزی نمائید. طرح خود را به مربع‌های موزائیکی 2×2 یا 3×3 تبدیل کنید به طوریکه هر موزائیک یک طرح خاص را شامل شود که از کنار هم گذاشتن موزائیک‌ها یک طرح کلی ساخته شود.
 
اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی وقت و حوصله و شوق هنری برای طراحی ندارید، می‌توانید از چند طرح آماده برای یک کار گروهی هیجان‌انگیز در کلاس درس خود استفاده کنید. این طرح‌ها می‌تواند بسیار ساده تا بسیار پیچیده باشد و شما می‌توانید به مرور سطح دشواری طرح را افزایش دهید. اما نکته اصلی و قدم اول این است که کمک کنید دانش‌آموزان بتوانند با مکعب‌های کوچک روبیک در ابعاد 2×2 به خوبی کار کنند و ارتباط منطقی و فضایی بین رنگ‌های وجه‌های مختلف مکعب را به خوبی درک کنند بعد از آن، دیگر درست کردن هر طرحی تنها یک فعالیت تلفیقی هنر و ریاضی بسیار شادی‌بخش است.
 
مکعب روبیک و ریاضی
مکعب‌های روبیک می‌توانند در تدریس بسیاری از مسائل از کسرها گرفته تا نسبت‌ها و استدلال و اثبات هندسی مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال در یک وجه یک مکعب 3×3، ممکن است سه مربع قرمز، یک آبی، دو سبز، دو زرد و یک نارنجی وجود داشته باشد و معلم می‌تواند از دانش‌آموزان بخواهد تعداد هر یک مربع‌های رنگی را به صورت کسر بیان کنند (مثلا 1/9 یا 3/9).
 
برای دانش‌آموزان در کلاس‌های بالاتر مکعب روبیک راه جالبی برای معرفی مفهوم "فاکتوریل" است برای مثال:
43,252,003,274,489,856,000 ترکیب از حالات مختلف یک مکعب روبیک است. این نکته جالب که فارغ از اینکه مکعب چگونه چیده شده باشد، می‌توان آن را با 20 حرکت یا حتی کمتر، حل کرد، می‌تواند کنجکاوی دانش‌آموزان را تحریک کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حتی با کنار هم گذاشتن مکعب‌ها در ابعاد 9، 16 و 25 بر سه ضلع یک مثلت قائم‌الزاویه می‌توان قضیه فیثاغورث را توضیح داد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مکعب روبیک راه جالب و متفاوتی برای تدریس ریاضی است و می‌تواند کلاس درس شما را برای دانش‌آموزان‌تان جذاب و یادگیری ریاضی را تسهیل کند. شاید شما هم بتوانید راه‌های خلاقانه دیگری را پیشنهاد کنید اگر تجربه‌ای در استفاده از خلاقیت در تدریس دارید، می‌توانید تجربه خود را با ما در میان بگذارید.
 
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
پس‌ خبا؛ فن بهسازی حافظه