سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ 3588 0 1

کوچک بودن اندازه کلاس با عملکرد و دستاوردهای بهتر دانش‌آموزان مرتبط نیست.

آیا اندازه کلاس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است؟

بر اساس تجزیه‌وتحلیل آماری از نتایج تحقیقی طولانی‌مدت در آموزش ریاضی و علوم مشخص شد، کوچک بودن اندازه کلاس با عملکرد و دستاوردهای بهتر دانش‌آموزان مرتبط نیست.
 
تأثیر اندازه کلاس‌های کوچک‌تر در کشورها، موضوعات علمی و مهارت‌های مختلف شناختی و غیرشناختی متفاوت است و احتمالا عوامل بسیار دیگری نیز در این زمینه نقش دارند.
 
کلاس‌های کوچک در مدارس در نظر بسیاری به‌خصوص والدین پسندیده است. این افراد معتقدند معلم در کلاس کوچک‌تر تسلط بیشتری بر دانش‌آموزان دارد و به همین دلیل بیشترین تعداد دانش‌آموز در این کلاس‌ها 30 نفر است. اما تحقیقات در این مورد نتایج متفاوتی داشته و برخی از آنها مزایای مفید این روش را یافتند، اما این تحقیقات بیشتر در مقیاس کوچک و محدود به درس ریاضی و خواندن بوده و تأثیر آن بر مهارت‌های غیر شناختی مانند علاقه و توجه بررسی نشده است.
 
پروفسور سپروس کنستانتوپولوس و تین شن از دانشگاه ایالتی میشیگان ایالات‌متحده این مورد را در تحقیقات بین‌المللی ریاضیات و مطالعات علوم مورد بررسی قراردادند. این گروه، از سال 1995 هر چهار سال عملکرد دانش‌آموزان 9 تا 10 ساله در کلاس چهارم و دانش‌آموزان 13 تا14 ساله در کلاس هشتم از 50 کشور در ریاضیات و علوم را بررسی کردند. در این تحقیق نمرات دانش‌آموزان و نگرش و علاقه آنان نیز توسط گزارش‌های دانش‌آموزان و همچنین اندازه کلاس‌ها تحلیل شد.
 
محققان برای اینکه این تجزیه‌وتحلیل بیشتر کنترل شود، آن را به اطلاعات دانش‌آموزان کلاس هشتم در چهار کشور اروپایی، مجارستان، لیتوانی، رومانی و اسلوونی  در سال‌های 2003، 2007 و 2011 محدود کردند. علت انتخاب این چهار کشور حداکثر اندازه کلاس بود تا به اطمینان بیشتر تحلیل آماری کمک کند. باوجود این محدودیت‌ها، اطلاعات شامل 4277 دانش‌آموز از 231 کلاس در 151 مدرسه بود. این اولین مطالعه برای بررسی تأثیر اندازه کلاس در موضوعات علمی خاص یعنی زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و علوم زمین و مهارت‌های غیر شناختی بود.
 
نتایج نشان داد، کلاس‌های کوچک‌تر در رومانی و لیتوانی موجب موفقیت تحصیلی بوده و تأثیر آن در ریاضیات، فیزیک، شیمی و علوم زمین مشهود است. همچنین این مورد، موجب لذت بیشتر از آموزش ریاضی شده است. در لیتوانی نیز موجب بهبود مهارت‌های غیر شناختی مانند لذت بیشتر در آموزش زیست‌شناسی و شیمی و دستاوردهای بیشتر در این دروس شده است.البته این تاثیرات در سال‌های خاصی بوده است.
 
پروفسور سپروس کنستانتوپولوس، چنین می‌گوید: در بقیه کشورها اندازه کلاس در پیشرفت علمی دانش‌آموزان تاثیر نداشته است در نتیجه اندازه کلاس تضمینی در پیشرفت تحصیلی نیست و عوامل دیگر از جمله فرآیندهای کلاس و پویایی در دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز در یادگیری دانش آموزان نیز مهم هستند.
 
محققان معتقدند که اندازه کلاس کوچکتر ممکن است تاثیرات مفیدی در دانش آموزان رومانی و لیتوانی نسبت به مجارستان و اسلوونی داشته باشد، زیرا مدارس رومانی و لیتوانی منابع کمتری نسبت به مدارس مجارستان و اسلوونی دارند.
 
پروفسور کنستانتوپولوس گفت: " علت این نتایج شاید مرتبط با اندازه کلاس در کشورهایی با منابع مدرسه محدود باشد که در آن کیفیت معلمان به طور متوسط پایین‌تر است." نتایج این تحقیق در نشریه Research Papers in Education منتشرشده است.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه بزرگان ریاضی: اقلیدس، کلید هندسه
زندگینامه بزرگان ریاضی: هیپاتیا
زندگینامه ریاضیدانان: دکتر یحیی تابش
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
گفتگو با فرزانه نجفی: تشریح نحوه عملکرد مغز در تشخیص اشتباهات
5 تکنیک برای افزایش تمرکز کودکان در کلاس درس
نابغه روسی، گریگوری پرلمن و اثبات قضیه پوانکاره