یک متخصص گفتار درمانی گفت: کودکانی که در کسب مهارت خواندن و نوشتن دچار اختلال میشوند، الزاما کندذهن نیستند بلکه گاهی از هوش کافی نیز برخوردارند.
مجید سلطانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: بسیاری از کودکان در پایه اول دبستان دچار مشکلاتی مانند شناسایی حروف آغازین و پایانی، بخش کردن، وارونهنویسی و یا مشکل در نقطهگذاری میشوند که این طبیعی بوده و در مسیر رشد، خود به خود حل میشود.
وی ادامه داد: این مشکلات به خصوص در کودکان دو زبانه بیشتر مشهود است، چراکه کودکی که تا دیروز به زبان دیگری در خانه صحبت میکرده حال باید با زبان جدیدی به نام فارسی مواجه شود، این کودکان باید تحت آموزشهای ویژه قرار گیرند.
این متخصص گفتاردرمانی تصریح کرد: اما عدهای از کودکان دچار مشکلی به نام "نارساخوانی رشدی" هستند که دلایل ایجاد این مشکل هنوز ناشناخته است و بیشتر به عوامل عصبی مربوط میشود.
وی افزود: مهمترین بخش درمان این مشکل، شناسایی آن است اما ازآن جاکه معلمان در این زمینهها کارگاه آموزشی خاصی را نمیگذرانند، اغلب چنین کودکانی را کندذهن محسوب میکنند در حالی که اینگونه نیست و این کودکان از هوش کافی برخوردارند.
سلطانی عنوان کرد: نارساخوانی رشدی به مشکلی گفته میشود که فرد علیرغم محیط آموزشی مناسب، تمرین مطلوب و هوش کافی، نمیتواند مهارتهای خواندن و نوشتن را کسب کند.
وی مشکل نارساخوانی رشدی را با دریافت آموزشهای خاص، قابل درمان دانست.