شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ 4515 0 2

در سه کتاب پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه، معلم خلاق، مدرسه خلاق و خطا اینجاست در رابطه با روش های تربیتی غلط و شیوه های جاگزین آن، بحث شده است.

فرخ مهر در گفتگو با مهر:

شناخت فاکتورهای ایجاد خلاقیت در دانش آموزان ضروری است

حسین فرخ مهر که به تازگی سه کتاب "پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه"، "معلم خلاق، مدرسه خلاق" و "خطا اینجاست" را منتشر و راهی بازار کرده است، گفت: شناخت فاکتورهای ایجاد خلاقیت در دانش آموزان برای والدین و معلمان مدارس، ضروری است.

این نویسنده اصفهانی که خود کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی تحصیلی است، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سه کتاب پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه، معلم خلاق، مدرسه خلاق و خطا اینجاست در رابطه با روش های تربیتی غلط و شیوه های جاگزین آن، بحث شده است.
 
وی در رابطه با کتاب پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه افزود: در گذشته در رابطه با بحث خلاقیت، کتاب های بسیاری نوشته بودم اما نیاز بود که خانواده ها و معلمان نیز در این زمینه اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند در جهت بروز خلاقیت فرزندان و دانش آموزانشان تلاش کنند.
 
فرخ مهر ادامه داد: کتاب پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه به والدین و معلمان نگرشی ویژه در باب خلاقیت می دهد، همچنین این کتاب همراه با توضیحاتی در باب عناصر، چیستی، چرایی خلاقیت و با نگاهی به گوشه های زندگی افراد خلاق نوشته شده است.
 
برخی معلمان با مفهوم صحیح فرد خلاق آشنا نیستند
وی با اشاره به اینکه برخی از والدین و معلمان با مفهوم صحیح فرد خلاق آشنا نیستند، اظهار داشت: هدف از تالیف این کتاب، ایجاد تغییر در نگرش والدین و معلمان نسبت به فاکتورهای دانش آموز خلاق و چگونگی زمینه سازی آنها برای تربیت دانش آموزی خلاق است.
 
این نویسنده اصفهانی که سال ها در اداره آموزش و پرورش فعالیت کرده است، در رابطه با کتاب معلم خلاق، مدرسه خلاق گفت: زمانی که در یک مدرسه، معلم خلاق وجود نداشته باشد، آن مدرسه هیچ گاه نمی تواند زمینه ساز خلاقیت دانش آموزان باشد.
 
وی ادامه داد: امروزه معلمان و مدیران مدارس در رابطه با راهکارهای ایجاد خلاقیت در دانش آموزان بسیار بحث کرده و روش هایی را پی می گیرند اما به واقع هیچ گاه در تحقق این امر موفق نبوده اند و حتی گاهی خلاقیت دانش آموز را نابود می کنند.
 
فرخ مهر با اشاره به اینکه گاهی معلمان شناختی از عناصر ایجاد کننده خلاقیت ندارند، افزود: در کتاب معلم خلاق، مدرسه خلاق، ویژگی های معلم و مدرسه خلاق، تفکیک و با شفاف سازی، بیان شده است.
 
بسیاری از والدین درگیر شیوه های غلط تربیت فرزند هستند
وی همچنین در خصوص کتاب خطا اینجاست گفت: این کتاب مجموعه ای از رفتارها و نگرش های خطا در باب تعلیم و تربیت والدین را بیان، دلایل ضعف آنها را مطرح و روش های جایگزین ارایه می دهد و به عنوان مثال گاهی والدین، لوس پروری را روشی نیکو در تربیت به حساب آورده و حتی بر آن پافشاری می کنند.
 
این نویسنده با تاکید بر اینکه بسیاری از والدین درگیر شیوه های غلط تربیت فرزند هستند، ادامه می دهد: روش هایی مانند لوس پروری یا افراط در تشویق و جایزه دادن، روشی اشتباه در تربیت است که متاسفانه بسیاری از والدین بر این اساس عمل می کنند. به این ترتیب در کتاب خطا اینجاست، مجموعه ای از روش های اشتباه در تربیت کودک و روش های جایگزین بیان شده است.
 
 وی در پایان گفت: در سال های گذشته سه کتاب پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه، معلم خلاق، مدرسه خلاق و خطا اینجاست را نوشته بودم اما به تدریج و به مرور زمان آنها را تکمیل کردم تا اینکه اکنون چاپ و روانه بازار شده است.
 
کتاب پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه که دارای 338 صفحه است با قیمت 12 هزار تومان و تیراژ 1500 نسخه، کتاب معلم خلاق، مدرسه خلاق با 164 صفحه، قیمت شش هزار تومان و در 1500 نسخه، کتاب خطا اینجاست به قیمت هفت هزار تومان و تعداد 183 صفحه در تیراژ 1500 نسخه به همت انتشارات اعلا و نوشته منتشر و راهی بازار شد.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
انتشار راه‌حل ۵۰۰ صفحه‌ای ریاضی که هیچکس آن را نمی‌فهمد
هوش مصنوعی سازندگان خود را فریب داد!
مرگ یک ریاضیدان مشهور
کودکانی که در خواندن و نوشتن دچار اختلال می‌شوند، الزاما کندذهن نیستند