شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ 4387 0 2

سوسن طاقدیس از آغاز نگارش کتاب‌های یک مجموعه 15 جلدی درباره پرورش خلاقیت کودکان خبر داد.

نگارش یک مجموعه تحقیقی 15 جلدی درباره پرورش خلاقیت در کودکان

سوسن طاقدیس نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر،‌ درباره کتاب‌های تازه‌اش گفت: من طرح پژوهش درباره این موضوع را که چرا بچه‌ها مطالعه نمی‌کنند، از 30 سال پیش شروع کردم که باعث شد مطالعات زیادی داشته باشم و سراغ کتاب‌های زیادی بروم. این تحقیق باعث شد که درباره کتاب‌های مذهبی هم تحقیقی انجام بدهم و پیگیر این موضوع باشم که چرا کتاب‌های مذهبی برای کودکان و نوجوانان ما، آن خریداری را که باید، نداشت.
 
وی افزود: این موضوع متعلق 25 سال پیش است که در نتیجه‌اش یک سری عیب و ایراد از کتاب‌های آن زمان بیرون آوردم و در جلسات مختلف به آ‌ن‌ها اشاره کردم که در نتیجه تا حدودی موارد اشکال مورد توجه قرار گرفتند و وضعیت کتاب‌ها بهبود پیدا کرد. البته این بدان معنی نیست که وضعیت کتاب‌ها کاملا خوب شد و هست اما به هر حال یک مقدار بهتر شد. به نظرم علتش هم این است که در روزگار ما اطلاعات مذهبی پدر و مادرها بیشتر شده است و با کتاب‌های مذهبی بیشتر آشنا شده‌اند.
 
این نویسنده در ادامه گفت: اصل پژوهش‌ام درباره چرایی عدم یا کم بودنِ مطالعه بچه‌ها، از 30 سال پیش شروع شد و بعد از آن زیرمجموعه‌هایی مانند آسیب‌شناسی آثار دینی و مذهبی به آن اضافه شد. نتیجه آن تحقیقات در همان زمان چاپ شد. چند سال اخیر هم کتاب «یکی بود» درباره خدا نه به آن‌شکل که همه‌جا مطرح می‌شود، و کتاب «معراج پیامبر» درباره پیامبر اکرم(ص) توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شدند که با وجود تمام شدن نسخه‌های آن‌ها، هنوز تجدید چاپ نشده‌اند.
 
طاقدیس گفت: من هنوز هم روی تحقیقی که از سال‌ها پیش شروع کرده‌ام، کار می‌کنم. در حال حاضر موضوعی که مشغول بررسی آن هستم، پرورش خلاقیت است. در این زمینه با انتشارات باغ آبی به توافق رسیده‌ام و مشغول همکاری با این ناشر هستم. مخارج تحقیق و پژوهش در این زمینه هم تا حدودی توسط ناشر تقبل شده است. منتهی نظر من این است که برای رسیدن به بهترین نتیجه باید روی همه موارد کنترل داشته باشم. متاسفانه وقتی نویسنده یا صاحب اثر کارش را تحویل می‌دهد، همه چیز از دستش رها می‌شود و به عنوان مثال تصویرگری اثر با سلیقه دیگری که شاید اصلا ربطی به متن اثر نداشته باشد، انجام می‌شود. بیشتر تصویرگران ما در رشته خودشان بسیار عالی هستند اما از دیگر شاخه‌ها اطلاعاتی ندارند. من در پژوهشی که انجام داده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که بعضی اوقات، همین تصویرگری یا صحافی یا طراحی مناسب و متناسب، از مرحله نگارش یا ترجمه اثر، خیلی مهم‌تر است.
 
این محقق همچنین گفت: قرار است خروجی کاری که من با انتشارات باغ آبی شروع کرده‌ام، 15 جلد کتاب باشد. نکته در این‌جاست که این کتاب‌ها به صورت شرح پژوهش یا متن تفصیلی نیستند بلکه قصه‌هایی هستند که بر اساس یافته‌هایم نوشته می‌شوند. چون نمی‌شود درباره پرورش و رشد خلاقیت در بچه‌ها، یک جلد کتاب نوشت، نتایج این تحقیق در 15 جلد کتاب منتشر خواهد شد. اما این تازه مرحله اول کار خواهد بود و اگر بخواهیم برای موضوع خلاقیت در گروه‌های سنی دیگر مانند نوجوانان و جوانان، کار کنیم، هر کدام از آن‌ها هم مجموعه‌های حداقل 15 جلدی می‌طلبد.
 
وی در پایان گفت: تازه در مرحله شروع کار هستم و می‌خواهم کتاب‌ها را بنویسم. در ابتدا به نظرم رسید که یک ناشر غیردولتی از پس انجام این کار برنخواهد آمد. اما بعد از این همه سال، دیدم کار با ناشران دولتی بسیار سخت است، بنابراین به سراغ یک ناشر غیردولتی رفتم.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی