شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ 3745 0 2

دانشجویان دانشگاه اصفهان موفق به طراحی و ساخت رباتی با کاربرد نظامی و قابلیت عبور از مکان‌های صعب‌العبور جهت تصویربرداری شدند.

هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشرفته‌ای شبکه عصبی:

ساخت ربات تصویربردار با قابلیت عبور از مکان‌های صعب‌العبور در کشور

سمیرا اسیری - فرشاد خادمیان‌زاده

دانشجویان دانشگاه اصفهان موفق به طراحی و ساخت رباتی با کاربرد نظامی و قابلیت عبور از مکان‌های صعب‌العبور جهت تصویربرداری شدند. فرشاد خادمیان‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک دانشگاه اصفهان و یکی از طراحان این ربات در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا منطقه اصفهان، با اشاره به ویژگی‌های ربات طراحی شده، اظهار کرد: این ربات به صورت کروی طراحی شد و با استفاده از پوست کروی که دارد، هیچ‌گاه واژگون نمی‌شود.
 
وی افزود: این ربات به دلیل کروی بودن می‌تواند به مناطق صعب‌العبور حرکت کند و تصویربرداری‌هایی که توسط انسان میسر نیست را انجام دهد.
 
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در این ربات، چهار حسگر به کار رفته است که عبارتند از انکودر، ژیروسکوپ، تشخیص گاز و دماسنج که هر کدام برای وظایف خاصی طراحی شده‌اند. خادمیان زاده تصریح کرد: از پردازنده ARM در این ربات استفاده شده که امکان نقشه برداری یا slam و تصویربرداری و نقشه برداری از محیط و ارسال اطلاعات به صورت آنلاین را فراهم می‌کند. چون نیمکره بالایی این ربات تقریبا خالی است؛ می‌توان هر گونه ادوات دیگر را به قسمت بالای آن اضافه کرد و همین امر موجب شده این ربات کروی برای امور نظامی کاربرد داشته باشد.
 
همچنین سمیرا اسیری، طراح دیگر این ربات گفت: سنسورهایی بر روی این ربات طراحی شده است که می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را از طریق بی سیم به مرکز اطلاع دهد. وی ادامه داد: این ربات انرژی بسیار پایینی مصرف می‌کند، همچنین کمترین میزان تماس را با سطح زمین دارد و به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند از نیروی گرانش برای حرکت بهره ببرد.
 
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از هوش مصنوعی و الگوریتم پیشرفته‌ای مثل شبکه عصبی در این ربات استفاده شده که قدرت یادگیری را به ربات می‌دهد و در واقع، ربات نوع حرکت را یاد می‌گیرد و می‌تواند آن را در دفعات بعد به صورت هوشمند تقلید کند.
 
اسیری با اشاره به کارکردهای ربات طراحی شده، خاطرنشان کرد: این ربات در صنعت کشاورزی کاربرد دارد و با فیلمبرداری و پردازش تصاویر می‌تواند محصولات ناسالم را از سالم تشخیص دهد.
 
وی افزود: از این ربات می‌توان در خطوط انتقال گاز و نفت نیز استفاده کرد، زیرا به لحاظ شکل ظاهری قادر به حرکت در خطوط لوله انتقال گاز است و می‌تواند با تجهیزاتی که با خود دارد به صورت هوشمند اطلاعات لازم را از درون لوله استخراج کرده و به واحد عملیاتی انتقال دهد.
 
بر اساس این گزارش، فرشاد خادمیان زاده و سمیرا اسیری، دانشجویان دانشگاه اصفهان در دهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران که در فروردین‌ماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، مقام اول را در لیگ ربات‌های نمایشی کسب کردند.
کلمات کلیدی
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
اضطراب عامل عقب ماندن دخترها از پسرها در علم ریاضی